Jump to content

Får ikkje laust ratt...


JanB

Recommended Posts

Må fylla litt olje på styrehydraulikken, og det må gjerast i styrekonsollen på poopdekket (som ligg øverst). For å koma til må eg fjerna ei frontplate, og dermed må rattet av. Alt dette burde i utgangspunktet vera enkelt, - trudde eg...

 

MEN: Eg får ikkje av rattet. Eg har tatt av dekselet til "navet", fjerna mutteren og trudde at så var det berre å dra rattet av. Men det vil ikkje! :headbang: Det sit heilt laust på akslingen, men det er noko som hindrar det i å sleppa taket når eg drar det utover.

 

Er det ein spesiell teknikk som må brukast for å få av ratt? Gode råd, nokon?

Link to post
Share on other sites

Kort fortalt virker den bortimot på samme måte som en vinopptrekker av kelnertypen eller de med to armer som skal presses ned. (Man tar et fast punkt man kan benytte til å benytte en vektarm mot for å dra gjenstanden.)

 

En senterbolt settes mot (ratt)akslingen mens 2 eller 3 (klo)armer settes bak rattet (navet) som skal av. Bruk en egnet nøkkel til avdragerens sekskanthode, og "skru" rattet av.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm... :confused:

 

Men rattet er altså heilt laust på akslingen, - det vil berre ikkje utover. Det er ikkje nokon splint el.l som på eit eller anna vis må løysast? Eller er det rå makt med avdragar som skal til?

 

Er det ein slik avdragar de meiner gjer susen? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382080

Link to post
Share on other sites

Har akkurat sammen problem. Rattet på Maxi'en sitter dønn. Har banket og dunket og lokket og bannet.. Har også brukt en slik avtrekker, som jeg strammet så mye at aluminiumen i kanten på rattet deformerte seg. Men tror du rattet løsna?? Ikke f.... Har ikke noe råd til deg, men kommer til å følge med i denne tråden for å se om det kommer opp noen gode råd...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kan du finne informasjon om hvem som har produsert rattpumpa og/eller selve rattet? Spørsmålet er om det sitter en splint i systemet (jeg tror ikke det). Eneste mulighet er nok å bruke en liten avdrager. Men vær forsiktig så ikke rattet "hopper" av og blir ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Har studert rattet igjen, samt div. bilder av rattpumper frå m.a Teleflex (som eg trur har levert den aktuelle pumpa hos meg). Konklusjonen er at det ser ut for å sitta ein splint i akslingen, som går inn i rattnavet. Spørsmålet er då korleis ein fjernar/frigjer ein slik splint? :confused:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...