Jump to content

Fra landstedsbåt til snekke - Forskjeller i vedlikehold/kostnader?


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte min 17 fots åpne båt i en snekke el. lignende. F.eks. Scand 25. Det jeg lurer på er hva som er forskjellene i tidsforbruk/kroner som går med i vedlikehold o.l. med en snekke i forhold til en enkel åpen båt. Den jeg har i dag vinterlagrer jeg på henger og sjøsetter selv. Med en større båt må jeg jo ha hjelp til alt. Jeg må også sannsynligvis leie opplagsplass. Hva må jeg regne med av vedlikehold på en gammel dieselmotor? Vil jeg få mange negative overraskelser?

 

Jeg er litt usikker. Jeg skulle gjerne byttet til en større båt, men synes tingenes tilstand i dag er enkelt å forholde seg til. Er det noen som har et budsjett på en lignende båt? Hvilke årvisse kostnader må man regne med? Det vil jo bli dyrere, men hvor mye? Dette ble mange spørsmål. Er takknemlig for alle tilbakemeldinger.

Redigert av josse79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi byttet fra Ibiza 17 m/yamaha 70 til Hanto22 m/yanmar 22hk diesel i mai i fjor. Noe dyrere har det muligens blitt, men det er på vinteropplaget. Før hadde vi båten på henger på hytta, nå må den stå på opplag i båthavna. Jeg har jo gjort en del med båten i vinter/høst så en del penger har gått med til det (bla ny kalasje) Når det gjelder driftsutgifter så er snekka noe helt annet: Bruker ca to tanker i sesongen, en tank koster ca 350kr. tenker med grøss og gru på skjærgårdsjeppen som brukte glatt 70liter bensin på en helg. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for utgiftene jepp kontra snekke, det jevner seg fint ut. Når det gjelder vedlikehold bytter vi bare olje og diverse filter hver sesong, og vasking/polering må du jo gjøre uansett. Tar ikke stort mer tid en en jepp, større flater på snekka = lettere å polere.

Link to post
Share on other sites

Prisene varierer mye rundt omkring i landet, men det burde vel ikke være så dyrt på dine kanter. Jeg betaler 500 Kr. for å ta opp, og det samme for å sette ut. Selve vinteropplaget er gratis for medlemmer i båtforeningen (medlemskapet koster ca. 1300 pr.år for 3,5 meters båtplass).

Link to post
Share on other sites

Opplag? Jeg har 24 sollux, den har jeg på henger og sjøsetter/tar opp selv! Hengeren er noe liten, men det går for noen kilometer! Lagrer båten under pressening hjemme, som jeg har gjort med alle daycrusere og cabincrusere før om åra!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

du kommer til og slippe mye jobb hvis det er fast propell, jeg holdt på å bli gal av rengjørig/lakkering osv med agregat - tipper det blir litt det samme på påhenger, jeg betaler ca 1700 kr for lastebil med kran som heiser opp og setter den hjemme i hagen

Og jeg syntes det var et mareritt med båt på henger - slitsomt og lite plasser å sette ut (vertfall her)og ikke minst forbruket

vi har hatt en 17 fot + 24 foter med bensinmotorer og jeg fatter ikke at folk orker bruke så mye penger på det....... vi bruker rundt 3-4 000 nå i diesel / hele sesongen ( vi bor omtrent i båten i alle helger ++++++ og startet langturer i påsken) før røk vi på minst en tank på 7-900 kr på en helg eller to, nå kjører vi myyyyyyye mere turer og er oftere ute pga plassen og komforten så bytt pronto, man kan kansje savne farten men titt da på lommeboka og regn ut hva du kan sløse på andre ting

:flag::seeya::cheers::diving::yesnod::sailing::cool::flag_sw::smiley:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for erfaringsmeddelelser... Jeg må si det frister. Er det noe timetall som er kritisk på en gammel dieselmotor, jeg tenker da på overhaling/større utlegg. Hvilke motormerker bør jeg styre unna? Er vel en fordel med en lokal forhandler som kan skru/levere deler dersom det skulle være noe. Noen tips om rimelige plastsnekker fra 22-23 fot som er å anbefale? Jeg har veldig sans for Diana 700, Fram 25. Vektlegger praktisk innredning og innvendig plass. Jeg spør og graver:)

Link to post
Share on other sites

med valg av motor er det et synonymt spørsmål som å spørre en mor om vilket barn i klassen som er penest hihi

og timeantall er nesten litt uvesentlig i forhold til vedlikehold / en motor som fks har gått 800 timer kan rase mens en motor på 3000 timer kan holde i evigheter pga vedlikehold etc

styr litt på magefølse og se på hva slags type eieren er! er det skiftet olje regelmessig osv, utvendig vedlikehold av motor og resten av båten kan gjærne gjenspeile resten

selv har jeg perkins 50 hk fra 78 og den har tuslet og gått uten omtrent å røre en skrue og er veldig fornøyd

sjekk båten nøye og evnt avtal en lengre prøvetur, sørg for en god kontrakt osv

Link to post
Share on other sites

Noen tips om rimelige plastsnekker fra 22-23 fot som er å anbefale? Jeg har veldig sans for Diana 700, Fram 25. Vektlegger praktisk innredning og innvendig plass. Jeg spør og graver:)

Enig med det jab sier over her. Som du kanskje har sett i andre tråder har jeg nettopp kjøpt snekke, så den store erfaringen kan jeg ikke skilte med ennå. Men spørsmålene mine var mye de samme som dine ...

 

Diana 700 som du nevner er en noe mindre båt enn 24-foterne fra Nidelv, Sollux, Hanto, Joda, m.fl. Men Dianas 23 fot er godt utnyttet og praktisk innredet, synes jeg. Båten er en av de estetisk mest vellykkede klassiske snekker, i mine øyne.

 

Men, det er mange båtmerker å velge blant, du bør plukke ut noen kriterier som du vil vektlegge mest, da minker du utvalget. Selv misliker jeg løsningen i bl.a. Nidelv 24 med bare en "kjærestestol" (dobbelstol) i kjøreretningen og inngang til forkabin helt til venstre. Greit med kona / kjæresten på tur, men vel intimt etter min smak når den overvektige fiskekompisen skal med på tur. Jeg foretrekker løsningen med to separate stoler i fartsretningen og inngang til forkabin i midten.

 

Selv setter jeg også pris på at motoren er under dørken, og at det er rundsitter ("buesofa") helt bak. Liker heller ikke typene med akterkabin, som jeg synes "stjeler" av verdifull uteplass.

 

Ang. motor kan jeg bare vise til de råd jeg selv har fått; - sjøvannskjølte motorer kan svive og gå i mange år fortsatt, men det beste er å finne en båt med ferskvannskjøling (varmeveksler). Motormerker er det mange av, men jeg har merket meg at 25 - 30 år gamle saltvannskjølte VP-er av mange blir omtalt nærmest som moringer? Antagelig kan du likevel finne også gode av den sorten, det kommer an på vedlikeholdet. Jeg endte opp med en båt med velholdt Yanmar 44 HK ferskvannskjølt, det blir visst betraktet som "bankers" i miljøet ... :wink:

 

Når det gjelder å plukke ut den rette båten av mylderet, betydde ryddigheten i båten, vedlikeholdet og selgerens "fremtoning" mye for meg. En båt der putene er flekkete og fulle av rifter og høl, teaken skadet, og annonsebildene flyter av tomflasker, tobakkspunger og rusk og rask overalt, gir meg signal om at der har sannsynligvis heller ikke motoren fått det stell den skal ha! (For hvorfor skal man anta at eieren er mer nøye med motoren enn resten av båten?)

 

Vet ikke om denne høyttenkingen var noe særlig hjelp i, men du får uansett ha lykke til med avgjørelsen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg var som deg, helt ukjent i snekke-land, Jeg studerte annonser og bilder av forskjellige snekker, men reis rudt du, og se på snekkene i ditt nærområde, spør om å se inni osv. Ble aldri klok av disse bildene jeg! Selv endte det på en Sollux 24 uten AC, fordi det var den båten som hadde størst plass under kallesjen!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Plassen i en Joda 24 er som i de fleste andre snekker på denne størrelsen, som ikke har et "moderne" snekkeskrog.

Spørsmålet er hvordan du skal bruke båten, hvor mange som evt. skal overnatte osv.

Jeg har en oppgradert Joda 24 med ny motor for salg hvis det er av interesse.

Grunnen til den nye motoren er at den gamle saltvannskjølte Volvo Pentaen tok kvelden.

Jeg har derfor dårlig erfaring med denne typen motor.

Link to post
Share on other sites

ikke glem 3 fot syken....... den kommer - hvorfor ikke titte på sandvik 28 med engang ??? den har akterkabin og er ganske bred + den er bunnsolid ,trodde ikke mine egne øyer når jeg skulle lage hull til dusjbox - det var skikkelig gods,har aldri sett så tykk bunn før............. vi trodde 24 var stor nok men plassen ble fort liten og en 28 virker dobbelt så stor (nå tok jeg i så bukseraua røyk) :flag::cheers::yesnod:

men alt er relativt.... hva skal du legge i av penger?? osv osv

sjekk hjemmsia mi så får du sett et par bilder...... trykk linken under

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei eg bytta nettopp fra 17 fotar te større båt, og var redd at den ble mindre brukt p.g.a fart osv. siden vi fikk den har vi vært på to overnattings turer og på sjøen hver helg. hærligt med mer plass, Og jeg har ennå ikke fyllt diesel! jeg og mange andre i min båtforening har litt store gamle hengere uten skilt el. hjemmelagd, så leier vi en lastebil med kran ( tror han tar 2000) deretter kan en jo dra båten ett stykke viss en vil.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...