Jump to content

Høyde på motoren etter montasje av powertrim

Helge

Recommended Posts

Hei, jeg monterte i pinsehelgen en "3-parts" powertrimenhet på den lille speedbåten min. Har vel blitt bortskjemt med powertrim på daycruiseren og ønsket dette på speedbåten også. På kjøpet fikk jeg jo også tiltfunksjon så jeg kan vippe den knapt 80 kg tunge 40 Hk motoren ut av vannet fra førersetet. Powertrim'en er av typen CMC PT-130 med trimindikator kjøpt hos WIC Marine.

dsc00572s2.jpg

Det jeg imidlertid stusser litt på er hvor høyt motoren nå skal plasseres i følge manualen for powertrimenheten. Tidligere har jeg hatt motoren slik at kavitasjonsplaten har gått ca i flukt med bunnen av båten. Powertrimenheten medfører imidlertid et "set-back" på motoren på ca 16 cm og i følge manualen skal derfor motoren løftes minst 1 maks 3 tommer mht kavitasjonsplaten og bunnen på båten. Jeg synes dette høres mye ut, men får ikke testet det skikkelig før neste gang jeg skal på Sunnmøre. Er det noen som har erfaring med at flytting av motoren bakover (såpass moderat som 16 cm) skal medføre så "betydelig" heving av motoren (kavitasjonsplaten fra 2,5 cm til 7,5 cm over båtbunnen) for at det skal bli optimalt?

Har en sånn CMC sak på Gromlingen min. Monterte først motoren for lavt , flyttet den deretter opp det det gikk med hullene i PT-en og motoren. Antar plata står ca 5 cm over bunnen. Kunne helt sikkert ha hevet enda mer.

Ville montert den med plata ca 5cm over som utg. punkt, og med mulighet for å heve 1-2 hull til.

Forresten en imponerende oppbygning, den ser ut til å være bygd for å tåle en støyt...! Du vurderte ikke PT-35 da, tror den hadde funket helt fint til 40hk'en din..

Trimindikatoren/instrumentet på min er jeg ikke helt fornøyd med, trimming under fart gir nesten ikke synlige utslag på måleren

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En CMC PT-130 uten trimindikator/instrument koster $475 fra USA, men blir jo endel i frakt da siden den veier 20 kg. Så moms i tillegg...

Trimindikatoren (giveren) er et svakt punkt... Mulig den begynner å bli dårlig..

Var sånn siden den var ny, så jeg har ikke hatt instrumentet koblet opp.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Høyden på motoren etter montasje av heis på Motoren må prøves ut i hvert enkelt tilfelle har jeg funnet ut :yesnod:

Kjører selv denne, en 7" GORILLA heis fra Stainless Marine

jackplatea.jpg

Men denne med alt utstyr havner gjerne på riundt 25000,- inn her til lands :crazy::nonod:

Uansett, har ikke angret ett sekund på dette kjøpet :cheers:

Ville montert den med plata ca 5cm over som utg. punkt, og med mulighet for å heve 1-2 hull til.

Forresten en imponerende oppbygning, den ser ut til å være bygd for å tåle en støyt...! Du vurderte ikke PT-35 da, tror den hadde funket helt fint til 40hk'en din..

Trimindikatoren/instrumentet på min er jeg ikke helt fornøyd med, trimming under fart gir nesten ikke synlige utslag på måleren

Ok da går jeg for 2 tommer som et utgangspunkt :yesnod:

Joda, jeg vurderte PT-35, men ble av både WIC i Norge og et av de amerikansk firmaene jeg forepurte om pris anbefalt å velge 130. Selve trimsylinderen skal være helt identisk på begge utgaver, det er bare selve aluminiumsbrakettene som er større og kraftigere på PT-130. Videre gjorde begge et poeng av at fabrikanten ikke godkjenner bruk av mer enn 35 Hk på PT-35 selv om den nok under normal bruk vil tåle både 40 og 50 Hk. Prisforskjellen var dessuten overaskende liten!

PT-130 ferdig inn til Norge med tollbehandling/moms og frakt fra USA til kun 4000 som antydet av rago tror jeg er i underkant av hva man klarer å finne. Hadde vært fint å få se eksempel på nettside som viser det. Min erfaring med de 4 amerikanske firmaene jeg fikk pris fra var at frakten er overaskende dyr - selv med "treg" frakt.

Ellers fungerte min trimindikator helt fint også i området fra anslag negativ trim til maks trim egnet for kjøring. Det er når slikt ikke fungerer som det skal det er kjekt å ha handlet med et norsk firma i steden for et amerikansk.

Tror også man skal slite med å få en slik levert inn til Norge for 4 lapper inkl moms, dyrt å frakte en 20-kilos kladd fra "over there" Tror det billigste blir å bruke Magnum.no/Jetcarrier.

Min PT-130 er fra 2002, mulig de har endret litt på giveren siden den tid...

Tror også man skal slite med å få en slik levert inn til Norge for 4 lapper inkl moms, dyrt å frakte en 20-kilos kladd fra "over there"

NETTOPP. De to billigste tilbudene (av fire) jeg fikk fra USA var begge på mellom 5600 og 5900 i norske kroner (rimeligste alternativ med svært treg frakt) og da skiller det faktisk bare ca en tusenlapp fra det å kjøpe den i Norge med 5 års reklamasjonsrett i tillegg til KUN det ene året med garanti. Prisene jeg innhentet gjelder imidlertid MED trimindikator. (Kopierer inn fra den ene e-posten som jeg fant igjen nå)

Product Name Quantity Price (NOK)

CMC PT-130 TILT&TRIM W/GAUGE 1 3,382.66

US Shipping & Handling 0.00

International Shipping & Handling 1,451.80

Customs, Duties, Taxes and Insurance 992.49

Order Total 5,826.95

Local currency for comparison purposes only. You will be billed $947.41 (USD).

Svart (redigert)
Disse lif/tiltene har vel en ganske høy egenvekt?

Den ekstra vekten med CMC sine powertrim er egentlig ikke så ille. Med powertrimenheten for inntil 35 Hk motor er det drøyt 10 kg og for enheten for motorer opp til 130 Hk er vekten drøyt 18 kg.

Hvordan slår dette ut på små båter med tunge motorer? Vil fordelene med den veie opp for den ekstra vekten på båter som i utgangspunktet er godt og vel sidrumpa nok?

Tja..... her er det faktisk 2 forhold som får båten til å bli "litt" mer baktung:

1. En moderat vektøkning på hekken på 10 til 18 kg

2. Motoren flyttes 15 til 16 cm lenger bak som flytter tungdepunktet lenger bak

Dette kan sikkert være et problem på enkelte små båter som allerede har "for stor" motor, men på min 14" Sunwin med en Yamaha 40 D Electric fra 1980 ("noenogsytti" kg) ser ikke dette ut til på være noe problem. Det at motoren kommer en halv fot lenger bak medfører faktisk at båten planer lettere og fikk en enda mindre merkbar planingsterkel. Uten folk i aktersofaen (kun i framsetene) er det ikke planingsterskel i det hele tatt.

tilt2.jpg

Når båten ligger fortøyd er ikke tyngdepunktet et problem. Det er hele 90 grader tilt på CMC enheten slik at tyngdepunktet til motoren kommer minst like langt fram nå (faktisk lengre fram), i forhold til når jeg brukte motorens egne manuelle tilt som knapt nok fikk undervannshuset ut av vannet. Vesentlig høyere tiltposisjon ser ut til å oppveie en halv fot "set-back".

Redigert av Helge (see edit history)
Vil fordelene med den veie opp for den ekstra vekten på båter som i utgangspunktet er godt og vel sidrumpa nok?

Ja, etter min erfaring, iallefall så lenge man fortsatt har fribord nok.

"setback" , dvs at motoren flyttes bakover gjør også at man får bedre "vektarm" på motoren , som gjør at man ikke trenger å bruke like mye trim for å få baugen opp eller ned.

I tillegg kan man heve motoren mer hvis man har propell som tillater det. Tilsammen gir dette potensiale for mer fart

godt spørsmål , det har jeg ikke tenkt så mye på.... det at vekten flyttes 15cm bakover vil jo gi litt mer statisk belastning..? Tror ikke det har så mye å si så lenge akterspeilet er i god stand

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...