Jon-Kåre Startet 31.Mai.2007 Del på Facebook Startet 31.Mai.2007 Har montert gjenomføringene før utsett men så gjenstår resterende da. Trenger jeg noe annen vann lås en det som er på en slik "svanehals" med lufte hull i?, og m¨å denne brukes (spylevannet) Må det være noen form for vannlås på avløpsslangen? Har montert kraner direkte på gjenomføringene og slangestussen på disse er over vannlinjen. Den tynneste akkurat på millimeteren at vannet ikke renner over og den tykkeste 3-4cm over vannlinjen Er det vanlig å ha dise kranene stengt når toalettet ikke er i bruk eller kan de stå åpen? Bygger man under dassen slik at dette kommer i normal høyde (hjemme dass)? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ask Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Hei Først. Er dette ein TMC-dass er det viktg å kasta denen først som sist. Det kan følast surt der og då, men om du monterer eit slikt dårleg produkt vil du angra seinare. Det blir garantert meir "drit". Så til spørsmåla. Dersom dassen er under vasslina er det viktig å hindra heverteffekt. Du kan ikkje stola på svanehalsane du fåt kjøpt. Det hender at gummiklaffen inne i desse gror fast. Å bygga opp dassen er ein "smakssak". Vil du sitja med knærne oppunder haka eller ikkje? Eg plar stenga kranane når me forlet båten, og skal vera borte ei tid. Somme stenger aldri. Fordelen med dette er betre nattesøvn og at kranane ikkje gror fast. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Hei, Jeg monterte nylig en elektrisk TMC og er sålangt godt fornøyd med den. I min båt er det en forhøyning slik at dassen kommer ganske høyt. Men det blir en smaksak. Dersom du monterer talettet under vannlinjen må du ha en svanehals med lufting for å unngå hevert effekt. Mitt står over vannlinja og har ikke det. Det samme gjelder evt septiktank. Jeg velger å stenge gjennomføringene når jeg kaster loss samt når den ligger i hjemme havn. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
litt peiling Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 enig, tmc er ikke bra. det rare er at jabsco som vi har, ikke er så mye dyrere. kjøp manuelt jabsco med stor bolle, og monter dette i riktig høyde....... så blir livet mye lettere tømme ventil/krana står alltid åpen. hvorfor...... fordi den sitter fast Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Har kjøpt dassen for sikkert 10-11 år siden beregnet på et annet prosjekt, tror muligens det er et TMC, skal se etter. Manuelt er det iallefall. Hvis jeg forstår dere rett så dropper jeg svanehalser og bare kobler meg rett på kranene. Blir jo flere decimeter med slange jo . Ventilene stenger jeg når jeg forlater båten og under fart. Kan man få vann inn i toalettet grunnet farten hvis ventilene er åpne?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
SF Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Hvis jeg forstår dere rett så dropper jeg svanehalser og bare kobler meg rett på kranene. Så lenge innløp på toalettet står over vannlinja (helst min 20cm) så Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Hvis det er så at du har svanehalser liggende, ville jeg ha benyttet dem! Hvis ikke ville jeg ha prøvd uten først. Opplevde i min forrige båt at toalettet måtte stenges før vi la oss for kvelden, ellers stod vannet oppunder ringen neste morgen. vet ikke helt hvorfor, hevertvirkning? Hadde planer om å sette på svanehalser, men byttet båt før det kom så langt. Hvis det er så at toalettet vil bli stående med vannspeilet over vannlinjen burde det uansett ikke være nødvendig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Hulda har elektrisk TMC, montert for et par år siden. Hos meg funker den helt utmerket. Dassen står over vannlinjen. Jeg har uansett svanehals på vann inn og ut. Ta en titt på hjemmesiden til Vetus, der finner du koplingskjema og forklaring på hvordan montere, under- eller over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Har kun svanehalsen til vann inn slangen så jeg monterer den, Toalettet blir stående mere en 30 cm over vannlinjen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Hulda har elektrisk TMC, montert for et par år siden. Hos meg funker den helt utmerket. Dassen står over vannlinjen. Jeg har uansett svanehals på vann inn og ut. Ta en titt på hjemmesiden til Vetus, der finner du koplingskjema og forklaring på hvordan montere, under- eller over vannlinjen. Finner ikke annet på siden til vetusz en en nedlastbarprisliste, har du noen direkte link Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 (redigert) Finner ikke annet på siden til vetusz en en nedlastbarprisliste, har du noen direkte link Gå til http://www.vetus.nl/en/index.php og last ned, eller se på Digital Catalogue. Beskrivelsen med farger og greier er på side 76/77. Gå til index, Toilets og trykk på sidetallet der, så kommer du rett til siden. Redigert 31.Mai.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 (redigert) dobbelposting Redigert 31.Mai.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Får bare opp forsiden av katalogen her Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
borref Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Får bare opp forsiden av katalogen her Jeg fant en link til installasjons manualen her http://www.vetusweb.com/manuals/files/Wast...r01%2001-07.pdf I følge manualen leveres toalettet uten sugepumpe for spylevann. Hvis dette er det samme du har er du avhengig av enten å koble vanninntaket på trykkvann (hvis du har ferskvann med automatisk trykkpumpe ombord) eller montere inn en dertil egnet sugepumpe. En annen ting du bør huske på er at dersom toalettet er montert over vannlinjen bør du ha en tilbakeslagsventil på vannintaket. Dette for at vannet skal bli stående i slangen (ikke renne tilbake i sjøen). Har du ikke denne vil sugepumpa måtte trekke opp "nytt" vann (tørrkjøring) ved hver spyling. Dette tar lengre tid (du må trykke lengre på bryteren før vannet kommer) og gir unødig slitasje på sugepumpa. Tilbakeslagsventilen kan gjerne monteres rett over stenge ventilen på inntaket. Mvh Børre Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Jon-Kåre, du finner litt her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=352068 Her kan du se hvordan jeg monterte mitt toalett: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=383337 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Da må jeg måle litt for å se om jeg har 20cm fra vannlinjen til der hvor rørene går inn i toalettet, skulle være på den sikre siden da. Ellers er det vel ikke så fali m det er litt mindre hvis ventilen stenges når man kjører elelr båten forlates. Er jo ikke akkurat verdens største toalettrom i en 22 fots båt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
SF Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Er ikke helt sikker på om jeg har 20cm jeg heller. "kravet" om 20cm gjelder etter hva jeg forstår svanehalsen når toalettet står under vannlinja. Så lenge toalettet er over vannlinja så vil du aldri få hevert effekt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 ok da blir det bare å montere da. Takk for svar Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hasla 26 Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Jeg har litt problem med denne dassen er elektriskt, er over vann linjen.Men jeg har vann inntake under båten.Når jeg skal spyle så kommer det ikke så mye vann,er faktiskt ikke noe vann i slangen ned ved inntake når jeg titter der.Må holde knappen lenge hver gang og det er ikke mye vann som kommer ut i dassen må trykke lenge.Er bare luft i denne,trodde så lenge inntake var så langt nede att det skulle fylle seg litt i slangen men nope.Hvordan ser en sånn tilbakeslagventil ut hvis jeg må ha dette?MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
borref Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Hvis det er et Vetus toalett du har slik som beskrevet i manualen jeg linket til (se engelsk tekst side 7, avsnitt 4.4) står det at toalettet er laget for tilkobling til trykkvann (minimum 1.5 bar). Toalettet har ikke selv noen pumpe som kan trekke opp vann fra et separat vanninntak og du vil dermed ikke få spylevann frem til toalettet hvis dette står montert over vannlinjen. På basis av Vesus manualen er mitt inntrykk at dette er lite egnet for installasjon hvor det er behov/ønskelig med separat sjøvannsinntak. Selv har jeg nylig montert et elektrisk Jabsco toalett og her er det en pumpe med dobbeltfunksjon - dvs. både tømme og suge og jeg er sålangt svært godt fornøyd med hvodan dette fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Hei løfter denne litt,når inntaket er ca halvmeter under vannet.Skal det ikke være vann i slangen over ventilen.Jeg har ikke noe vann der når jeg ser der nå.Kan dette være tett eller er det normalt att vannet ikke skal klare og presse seg litt inn i slangen for det er jo trykk fra utesiden?mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
borref Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Det normale vil være at vannet stiger i slangen opp til vannlinjen. Hvis dette ikke er tilfelle hos deg, bør du nok sjekke om skroggjennomføringen er åpen (du har kanskje et filter under skroget som kan være tett). Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Tusen takk for svar det var det jeg hadde mistanke om.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Hasla 26 Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Ja i dag har jeg hvert ute og staket opp vann inntaket,Jeg hadde nok brukt litt for mye sika nå jeg satt dette sammen MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Bra å være på den sikre siden Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.