Jump to content

Montering toalett, trenger jeg antihevert og vannlås?

Jon-Kåre

Recommended Posts

dass.gif

Hei

Jeg sliter med lukt fra dass og lurer på om det er noe med monteringen som kan vere feil. Rørene er av nyere dato så jeg tviler på at det er dette som er feil.

Skåla fylles ikke med noe vann i bunn etter bruk og da er det kanskje stor sjanse for at det ligger åpent helt ned til septikken, og at dette medfører lukt?

I tillegg skjer det at når jeg pumper så kommer det møkkete vann som ser ut som kommer fra septiken, men det skal jo godt gjøres da spylevanninntaket ikke har noe med septiken å gjøre...

Så overnevnte tegning til venstre og lurer på om det er omtrent slikt det er montert hos meg. Men så søkte jeg litt og fant dette på et båtnettsted (tror det var en artikkel i båtliv). Der står det:

"Riktig montering er den beste forebygging av feilfunksjon i form av lukt eller "forstoppelse".

Utløpsventilen på pumpa skal - dersom den ikke har blitt snudd av en "oppfinnsom" montør - peke oppover. Utløpsslangen skal nemlig gå oppover før den går ned i tanken igjen. Slangens høyeste punkt skal være minst 30 cm over toalettets høyeste punkt for å danne en omvendt vannlås.

På denne måten blir det stående vann i slangen som danner mottrykk på toalettpumpas tilbakeslagsventil av gummi, kalt jokerventilen.

Denne gummiventilen har til oppgave å hindre avfallsvann i å komme tilbake i bollen etter pumping. Det er også den som hindre lukt i å komme ut gjennom toalettet. Vann i slangen presser på jokerventilen, slik at den holder tett.

Hvis utløpsslangen går nedover fra pumpas utløp, vil alt vannet renne ut av bollen. Det bør det ikke. Da tørker nemlig jokerventilen, gummileppene åpner seg og slipper uønsket aroma inn i toalettrommet."

Kan det være at overnevnte tegning ikke er den rette måten å montere en dass? Jeg bare spør :rolleyes:

Jeg skal sjekke ut å endre i båten og se om det er noen endring. Håper det hjelper...

Redigert av KongKing (see edit history)
  • 11 år senere...
Karlsenkystfiske skrev for 15 timer siden:

Er det slik at TMC har flapventil, og Jabsco har jokerventil?

Nei, begge har jokerventil. Flapsventil er noe du har i håndpumpa. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev 27 minutter siden:

Vanlig flap på TMC.

OK! Jeg har ikke for vane å skru på toalettene mine, bare bruke dem. Det eneste jeg har gjort med toalettet på nåværende båt de 18 årene jeg har hatt den er å skifte slanger og montere septiktank. Ellers virker alt som det skal. Heldigvis. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...