Geirh Startet 31.Mai.2007 Del på Facebook Startet 31.Mai.2007 Har en dieselvarmer som ikke er 2 år gammel. Den har fungert helt topp helt til nå.Det vil si den fungerer bra nå også men når den ikke har vært brukt på ca en uke så ryker den noe helt for jæ.... det jeg da gjør er og slå den av og så på igjen da går den helt fint uten røyk. Noen som kan hjelpe meg med det?? Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Dieselvarmer røyk. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Merke,modell????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 mikuni 3.5KW Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Generellt så starter dieselvarmerne å ryke ved lite og forsiktig (liten effekt) bruk. Du får prøve og kjøre den på full effekt en stund og se om du kan klare å "brenne" den ren..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 TAkk for det. Nå er det jo slik at om den går på halv fart så girer den opp på fult når jeg slår den av før den stanser. Har det bare vært litt røyk men det er ikke bare litt. Det er vel ikke og legge skjul på at varmeren ikke går så mye på fult denne årstiden men jeg trodde at når den har termostat så tålte den og gå på halv fart!!!Da er spørsmålet mitt er det bare og prøve videre før jeg kontakter "fagfolk"til og se på den?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Start den på full fart og sett den ned når den blir varm,så brennkammer blir godt og varmt før man regulerer ned varmen. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 (redigert) Start den på full fart og sett den ned når den blir varm,så brennkammer blir godt og varmt før man regulerer ned varmen. Det er slik jeg også har lært det. Mener det sto at man altid måtte ha varmeren på fullt ved start på Termic og Ardic varmere. Har Nå en Eber D4 og gjør det samme med den. Jeg bruker også vanlig diesel (ikke avgiftsfri). Flere med varmere og båtovner hevder at avgiftsfri diesel soter mye mer. Var forresten en med ett år gamel Mikuni i havna som hadde problemer med varmeren. Den viste seg å være helt nedsotet. Mener han kjørte den på lampeolje for å få den til å gå og få brent bort soten. Redigert 31.Mai.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 TAkk for det.Nå er det jo slik at om den går på halv fart så girer den opp på fult når jeg slår den av før den stanser. Ikke helt riktig. Når du skrur av bryteren kuttes drivstofftilførselen mens viften går opp på fullt for å kjøle ned brennkammeret og blåse ut restvarmen, men selve varmeren går ikke opp på full effekt. Ofte er grunnen til at de ryker ved oppstart at glødepluggen er kokset/ nedsotet og at det kommer for mye drivstoff i kammeret før den greier å tenne. Røyken du ser er uforbrent drivstoff. Jeg hadde prøvd å kjøre den på full effekt en times tid for å se om den renser seg. Hvis ikke det hjelper, ta ut pluggen og ta en kikk på den. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 . Mener han kjørte den på lampeolje for å få den til å gå og få brent bort soten. Har hørt at parafin skal brukes til dette, men har ikke prøvd det selv. Det er også viktig å kjøre varmeren på fullt med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Har hørt at parafin skal brukes til dette, men har ikke prøvd det selv. Det er også viktig å kjøre varmeren på fullt med jevne mellomrom. Mulig jeg husker feil at det var parafin. Varmeren ble i hvertfall mye varmere da det ble gjort, sa han. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Ikke helt riktig.Når du skrur av bryteren kuttes drivstofftilførselen mens viften går opp på fullt for å kjøle ned brennkammeret og blåse ut restvarmen, men selve varmeren går ikke opp på full effekt. Ofte er grunnen til at de ryker ved oppstart at glødepluggen er kokset/ nedsotet og at det kommer for mye drivstoff i kammeret før den greier å tenne. Røyken du ser er uforbrent drivstoff. Jeg hadde prøvd å kjøre den på full effekt en times tid for å se om den renser seg. Hvis ikke det hjelper, ta ut pluggen og ta en kikk på den. Som jeg også nevnte over,men men Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Actros Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Når en varmer blir startet skal den gå i min. 15 min før den blir stoppet igjen, ellers kokser den igjen. Du får da røyk av den og den kan bli vanskelig å starte tilsutt. Dysen og brennkammer har ikke godt av å bli startet stoppet uten at den har fått opp tempen. Dette har vi lært som lastebilsjåfører hvor varmeren stort sett går hver natt fra september til mai, spesielt i nord norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Da har jeg lært en hel del bare i kveld og takk for alle innlegg. Resultatet blir at jeg skrur den opp på fult før jeg slukker den slik at den får rense seg så får jeg se hva resultatet blir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Linn Christina Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Har hatt noen forskjellige typer dieselvarmere i løpet av tiden med båt, og lærte av erfarne folk at før du stenger varmeren for kvelden så må du sette den på fullt i ca. 5 minutter før du stenger den . Dette for å brenne ut soten på glødepluggen. Har aldri hatt problemer med verken glødeplugg eller røklagte havner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 For ordens skyld; Det er ikke glødeplugg/stift som "soter ned" men brennplate i forbrenningskammer. Dette er ofte en filtskive eller en metallgitterverk som tar imot og fordeler drivstoffet inne i varmeren. Denne er utsatt for koksing - særlig ved kjøring på redusert temperatur. Derfor er det viktig å gjøre som nevnt i innlegg foran - full temperatur før stenging av varmer. En oppstart hver måned vil også hindre at kokset herder ut og gjør brenneren mindre effektiv. Gamle varmere uten elektronisk regulering røyk alltid veldig ved oppstart og ellers hvis brennplate var noe kokset. De gikk da uten å få forbrent drivstoffet skikkelig. De nye er blitt mye bedre med dette. Ellers anbefaler jeg å kjøre disse på egen tank med parafin i stedet for avgiftsfri diesel.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Altid lurt og rense den med lampeolje innimellom ,kjør den på lampeolje et par timer . Det pleier å gjøre susen ... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Hadde jeg bare hatt råd til å kjøre den på lampeolje, men med de priser som på slikt så blir en ruinert... har hittil å brent rundt 100 liter diesel på min Mikuni 3,5 kW, helt uten problemer og røyk.... Vel kan se se en svak hvit røyk ved oppstart av varmeren men deretter er det helt røykfritt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Njord Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Jeg har samme erfaring med min Mikuni 3,5kW (MY30) som trådstarter. Noen ganger når jeg starter den, så ryker det noe helt inn i hampen. Ikke bare litt, men slik at det ser ut som om hele båten står i brann. Problemet antar jeg er, at brenneren er koblet rett på hovedtanken, og nivået i denne er over brennerens plassering. Dette medfører at brenneren noen ganger flyter over når den ikke er i bruk. Jeg løser dette (når jeg klarer å huske det) ved å stenge av tilførselen og la brenneren gå tom for diesel og stanse av seg selv. Hører at pumpa tikker litt febrilsk i denne prosessen og er ikke helt sikker på om den har så godt av det. Min konklusjon er at jeg må lage en egen tank til brenneren og plassere denne lavere, slik at den må suge og ikke blir 'påtrykket' diesel. Kan dette være årsaken til trådstarters røykproblemer også? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 Problemet ble bare større i sommer med røyk og til slutt så ville den ikke tende. Skiftet glødeplugg og så var alt i orden så nå blir det en varm vinter i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vidarbre Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Står i veiledningen at man bør montere magnetventil på drivstofflinja om det er fare for at nivået i tanken kan bli høyere enn varmeren. Finnes som "solenoid valve", men er det noe man får kjøpt i norge? Problemet er at det renner diesel ut av eksosen ved oppstart når det er lenge siden varmeren har gått, og lager masse røyk i starten og en stund. Har også måttet bytte flammevakt, trolig pga dette. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) Det er slik jeg også har lært det. Mener det sto at man altid måtte ha varmeren på fullt ved start på Termic og Ardic varmere. Har Nå en Eber D4 og gjør det samme med den. Jeg bruker også vanlig diesel (ikke avgiftsfri). Flere med varmere og båtovner hevder at avgiftsfri diesel soter mye mer. Var forresten en med ett år gamel Mikuni i havna som hadde problemer med varmeren. Den viste seg å være helt nedsotet. Mener han kjørte den på lampeolje for å få den til å gå og få brent bort soten. Har også en D4, du trenger ikke å skru denne på fult når du starter opp. Har alltid pleid å gjøre det etter gml vane, men i går startet jeg den og eldstemann på 6 hadde vært å skrudd uten at jeg så det, stod helt nede ved oppstart, men varmeren gikk i 5 minutter på full fart før den slakket ned så tipper elektronikken har tatt høyde for dette problemet... Veldig fornøyd med den varmeren forøvrig, men det var jeg med den gml Mikunien også. Eberen ryker litt hvit ved oppstart når det er så kaldt som i går, -3. Har også sett røyk i fuktig vær. Har en Webasto i bilen, ryker den også og den går jo på full fart hele tiden Redigert 2.Februar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.