Jump to content

Mikuni 3.5KW dieselvarmer ryker


Geirh

Recommended Posts

Har en dieselvarmer som ikke er 2 år gammel.

Den har fungert helt topp helt til nå.Det vil si den fungerer bra nå også men når den ikke har vært brukt på ca en uke så ryker den noe helt for jæ.... det jeg da gjør er og slå den av og så på igjen da går den helt fint uten røyk.

Noen som kan hjelpe meg med det??

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Dieselvarmer røyk.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

TAkk for det.

Nå er det jo slik at om den går på halv fart så girer den opp på fult når jeg slår den av før den stanser.

Har det bare vært litt røyk men det er ikke bare litt.

Det er vel ikke og legge skjul på at varmeren ikke går så mye på fult denne årstiden men jeg trodde at når den har termostat så tålte den og gå på halv fart!!!Da er spørsmålet mitt er det bare og prøve videre før jeg kontakter "fagfolk"til og se på den??

Link to post
Share on other sites

Start den på full fart og sett den ned når den blir varm,så brennkammer blir godt og varmt før man regulerer ned varmen.

 

Det er slik jeg også har lært det. Mener det sto at man altid måtte ha varmeren på fullt ved start på Termic og Ardic varmere. Har Nå en Eber D4 og gjør det samme med den. Jeg bruker også vanlig diesel (ikke avgiftsfri). Flere med varmere og båtovner hevder at avgiftsfri diesel soter mye mer. Var forresten en med ett år gamel Mikuni i havna som hadde problemer med varmeren. Den viste seg å være helt nedsotet. Mener han kjørte den på lampeolje for å få den til å gå og få brent bort soten.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TAkk for det.

Nå er det jo slik at om den går på halv fart så girer den opp på fult når jeg slår den av før den stanser.

 

Ikke helt riktig.

Når du skrur av bryteren kuttes drivstofftilførselen mens viften går opp på fullt for å kjøle ned brennkammeret og blåse ut restvarmen, men selve varmeren går ikke opp på full effekt.

 

Ofte er grunnen til at de ryker ved oppstart at glødepluggen er kokset/ nedsotet og at det kommer for mye drivstoff i kammeret før den greier å tenne. Røyken du ser er uforbrent drivstoff.

Jeg hadde prøvd å kjøre den på full effekt en times tid for å se om den renser seg. Hvis ikke det hjelper, ta ut pluggen og ta en kikk på den.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

. Mener han kjørte den på lampeolje for å få den til å gå og få brent bort soten.

 

Har hørt at parafin skal brukes til dette, men har ikke prøvd det selv. Det er også viktig å kjøre varmeren på fullt med jevne mellomrom.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ikke helt riktig.

Når du skrur av bryteren kuttes drivstofftilførselen mens viften går opp på fullt for å kjøle ned brennkammeret og blåse ut restvarmen, men selve varmeren går ikke opp på full effekt.

 

Ofte er grunnen til at de ryker ved oppstart at glødepluggen er kokset/ nedsotet og at det kommer for mye drivstoff i kammeret før den greier å tenne. Røyken du ser er uforbrent drivstoff.

Jeg hadde prøvd å kjøre den på full effekt en times tid for å se om den renser seg. Hvis ikke det hjelper, ta ut pluggen og ta en kikk på den.

 

 

Som jeg også nevnte over,men men :wink:

Link to post
Share on other sites

Når en varmer blir startet skal den gå i min. 15 min før den blir stoppet igjen, ellers kokser den igjen. Du får da røyk av den og den kan bli vanskelig å starte tilsutt. Dysen og brennkammer har ikke godt av å bli startet stoppet uten at den har fått opp tempen. Dette har vi lært som lastebilsjåfører hvor varmeren stort sett går hver natt fra september til mai, spesielt i nord norge.

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen forskjellige typer dieselvarmere i løpet av tiden med båt, og lærte av erfarne folk at før du stenger varmeren for kvelden så må du sette den på fullt i ca. 5 minutter før du stenger den :yesnod: . Dette for å brenne ut soten på glødepluggen. Har aldri hatt problemer med verken glødeplugg eller røklagte havner. :flag:

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld; Det er ikke glødeplugg/stift som "soter ned" men brennplate i forbrenningskammer. Dette er ofte en filtskive eller en metallgitterverk som tar imot og fordeler drivstoffet inne i varmeren. Denne er utsatt for koksing - særlig ved kjøring på redusert temperatur. Derfor er det viktig å gjøre som nevnt i innlegg foran - full temperatur før stenging av varmer. En oppstart hver måned vil også hindre at kokset herder ut og gjør brenneren mindre effektiv. Gamle varmere uten elektronisk regulering røyk alltid veldig ved oppstart og ellers hvis brennplate var noe kokset. De gikk da uten å få forbrent drivstoffet skikkelig. De nye er blitt mye bedre med dette. Ellers anbefaler jeg å kjøre disse på egen tank med parafin i stedet for avgiftsfri diesel....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg bare hatt råd til å kjøre den på lampeolje, men med de priser som på slikt så blir en ruinert... har hittil å brent rundt 100 liter diesel på min Mikuni 3,5 kW, helt uten problemer og røyk.... Vel kan se se en svak hvit røyk ved oppstart av varmeren men deretter er det helt røykfritt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring med min Mikuni 3,5kW (MY30) som trådstarter.

 

Noen ganger når jeg starter den, så ryker det noe helt inn i hampen. Ikke bare litt, men slik at det ser ut som om hele båten står i brann.

 

Problemet antar jeg er, at brenneren er koblet rett på hovedtanken, og nivået i denne er over brennerens plassering. Dette medfører at brenneren noen ganger flyter over når den ikke er i bruk.

 

Jeg løser dette (når jeg klarer å huske det) ved å stenge av tilførselen og la brenneren gå tom for diesel og stanse av seg selv. Hører at pumpa tikker litt febrilsk i denne prosessen og er ikke helt sikker på om den har så godt av det.

 

Min konklusjon er at jeg må lage en egen tank til brenneren og plassere denne lavere, slik at den må suge og ikke blir 'påtrykket' diesel.

 

Kan dette være årsaken til trådstarters røykproblemer også?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Står i veiledningen at man bør montere magnetventil på drivstofflinja om det er fare for at nivået i tanken kan bli høyere enn varmeren.

Finnes som "solenoid valve", men er det noe man får kjøpt i norge?

 

Problemet er at det renner diesel ut av eksosen ved oppstart når det er lenge siden varmeren har gått, og lager masse røyk i starten og en stund. Har også måttet bytte flammevakt, trolig pga dette.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Det er slik jeg også har lært det. Mener det sto at man altid måtte ha varmeren på fullt ved start på Termic og Ardic varmere. Har Nå en Eber D4 og gjør det samme med den. Jeg bruker også vanlig diesel (ikke avgiftsfri). Flere med varmere og båtovner hevder at avgiftsfri diesel soter mye mer. Var forresten en med ett år gamel Mikuni i havna som hadde problemer med varmeren. Den viste seg å være helt nedsotet. Mener han kjørte den på lampeolje for å få den til å gå og få brent bort soten.

 

Har også en D4, du trenger ikke å skru denne på fult når du starter opp. Har alltid pleid å gjøre det etter gml vane, men i går startet jeg den og eldstemann på 6 hadde vært å skrudd uten at jeg så det, stod helt nede ved oppstart, men varmeren gikk i 5 minutter på full fart før den slakket ned så tipper elektronikken har tatt høyde for dette problemet... Veldig fornøyd med den varmeren forøvrig, men det var jeg med den gml Mikunien også. Eberen ryker litt hvit ved oppstart når det er så kaldt som i går, -3. Har også sett røyk i fuktig vær. Har en Webasto i bilen, ryker den også og den går jo på full fart hele tiden

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...