Jump to content

Problemer med nytt startbatteri.


sjøman

Recommended Posts

Prøver lykken her på forumet,jeg har byttet startbatteri på båten. Kjøpte et nytt 65 amp. Batteri,men når jeg skal starte så er det så vidt motoren drar rundt 3-4 ganger,så er det slutt ingen tegn til liv.Akkurat som om batteriet er flatt.Så Slår jeg over til forbruksbatteriene så starter motoren med en gang. Jeg har prøvd å sette det nye batteriet i bilen og den starter med en gang med det nye batteriet.Har også ladet batteriet men uten hell.Jeg har ikke målt syrevekt på batteriet.Jeg tror kanskje det kan være vendebryteren ? Noen som har synspunkter på dette ,på forhand takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om venderen er gåen, og syntes det er litt rart at den skal ryke kun på kursen til startbatteriet. Jeg tok vekk startbatteriet og slo venderen over til ALL og målte på kablene til startbatteriet,da fikk jeg 13 volt ut på kablene. Men jeg har aldri byttet en vendebryter så jeg vet ikke hvordan den er koblet eller fungerer.

Link to post
Share on other sites

Ser du har en Sandvik 25 ac 1977 modell. Har du sett etter om kablene fra startbatteri til motor er erstattet etter at båten var ny? Både vendebryter, kabelsko og kabelfester utsettes årlig for salt miljø som over tid kan gi redusert strømgjennomgang. Det koster ikke all verden å oppgradere dette før sommeren starter for fullt - og du får et problem mindre i år. Vendebryter som er 30 år gammel og har vært i et salt miljø kan nok ha mistet noe av sin ledningsevne.

Link to post
Share on other sites

Spenningsfall i en dårlig bryter(kontakt e.l. får du først når det går strøm. Jo mer strøm jo mer spenningsfall.

 

Du kan jo prøve å bytte start og forbruksbatteri. Hvis du har en universalinstrument så kan du måle spenningen over venderen når du prøver så starte. Der skal du da måle minst mulig.

Du kan også måle først på batteri når du kjører startmotor, deretter måle det samme på starter når du kjører startmotor. Den skal være minst mulig forskjell i spenningen.

 

Du skal fint kunne måle om det er stort spenningsfall eller dårlig batteri.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...