Jump to content

Portabel kartplotter på 6 - 8 tommer?


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

Tar endel fraktoppdrag av båter fra Sørlandet til Oslo. I de fleste av disse båtene sitter det plottere, men på noen båter velger nok kundene å ettermontere dette.

Har hittil brukt papirkart og håndholdt GPS på båtene uten plotter. Fungerer kjempefint i godt vær, men blir fort tungvint og krevende når man er alene i båten og været ikke viser seg fra sin beste side.

 

I den anledning ønsker jeg tips om en bra kartplotter med intergrert antenne som kan festes ikke-permanent til dashbord/ ruter med f.eks sugekopp. Det er viktig at den sitter godt og ramler av i litt vær. Størelsen bør være på ca 6 - 8 tommer for å få noe overblikk. Kartmessig liker jeg Navionics og C-map.

Noen gode tips?

 

Hadde en fin tur oppover i dag på nesten blikkstille vann og solskinn mesteparten av veien. I morgen tidlig skal jeg ta samme turen igjen, men nå sier varselet NE liten kuling og regn, så kontrastene er store :sailing:

 

På forhånd takk!

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

He he. Nidelva går ganske greit, ja :yesnod: Men man skal være litt forsiktig på førsessongen før merkene er lagt ut og medstrømmen er sterk.

 

Jeg tenker også at en "purpose made" portabel plotter ikke er det enkleste å oppdrive. Har noen tanker om å lage til en slags brakett, men vet ikke helt hvordan jeg skal angripe problemet. En løsning med en Ray C-80 elns. som kan "snap-monteres" hadde vært ideelt.

 

Bærbar varianten ser jeg for meg som vanskelig å få festet, dårlig skjerm i lys og hersens Windows som "henger" seg og trenger ctrl+alt+del når det passer minst... :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Med mange ulike dashbord er det kanskje best om du fester plotteren på vinduet da - med sugekopper. Kikket litt på en Raymarine A65. Om den fås med lighterkabel kan den funke

Har nettopp kjøpt en A65, og liker den så langt veldig godt. Den leveres std med brakett (metall som skrus fast et passende sted) som er grei å ta plotteren inn/ut av slik at den kan oppbevares avlåst under dekk eller på land. Kan sikkert få laget en lighterkabel som funker mht. strøm.

 

Men medfølgende GPS er separat, ikke innebygget. Ikke store saken, men skal også plasseres og tilkoples. Og baksiden av A65 har 5 tilkoplinger for bl.a. strøm, gps og annet, så det er ikke lett å feste den. Dessuten - pluggene bygger enda en del cm. Men kanskje en patent med kraftige sukekopper som stakk utenfor disse kunne funke. Den veier ikke så mye.

 

Men jeg tror kanskje en litt enklere plotter med innebygget gps er lettere å få til.

 

Men - jeg tror nok kanskje jeg ville satset på en håndholdt sak. Var selv i samme situasjon da jeg ferget Hannah III (Windy 37) fra Arendal til Kragerø og deretter videre til Oslo hvor bl.a. plotter ble montert (Windy er sinnsykt dyre på slikt). Brukte en Garmin 76 og papirkart. Men jeg var jo godt kjent på ruta, da, og været godt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...