Jump to content

fettkopp på akselhylsa, må man skru etter hver tur?

litt peiling

Recommended Posts

Dersom du alternativt har fettkopp fra Sleipner opplyser de følgende: Fettsmurt pakkboks. En gjennomprøvet og sikker pakkboks. Spesielt egnet i båter med mye urenheter i kjølsvinet (f.eks. fiskebåter). Enkel å pakke om med ny talgpakning uten å demontere propellaksel. Bruksområde: Bruksbåt og fritidsbåt (kontinuerlig drift). Tetning: Med talgpakning. Vanninntregning: 5-10 drypp pr. min. Smøring: Med smørekopp - vannfast fett Kjøling: Vannkjølt fra vann i hylserør. Levering: Komplett med fleksibel slange. For akseldiameter: 25/30/35/40/45/50/60 mm

Jeg har fremhevet opplysningen om vanninntregning på 5 - 10 drypp pr. min. Dengang jeg brukte denne type pakkboks etterstrammet jeg bare en - to ganger i sesongen. Den vanninntregningen du beskriver kan tyde på at simmering eller talgpakning trenger å bli erstattet. Kan opplyse at jeg nå har vannsmurt pakkboks fra Vetus. Vanninntregning: antall drypp per døgn: 0 (null).

Det er faktisk mulig å få en talgpaknings-pakkboks helt tett også hvis en justerer stramme-mutteren meget forsiktig slik at kompromisset tett boks, riktig kjøling osv oppfylles.

Et tips er å ha en avis liggende i kjølsvinet for å se hvor vått det egentlig blir; men noen drypp tørker jo fort opp.

Hadde selv en avis liggende i to måneder helt tørr under nevnte boks... (25mm aksling med kun to ringer i boksen)

Jeg skiftet nettopp pakkboksen, og jeg har pakkboks med simmeringer og fettkopp. Fra leverandøren, West Mekan, fikk jeg beskjed om å dra til en omdreining på fettkoppen, og deretter en kvart omdreining tilbake ikke oftere enn hver 100 timer! (tilbake for at det ikke simmeringene skulle stå under trykk og belastes unødvendig)

På den gamle skrudde jeg sikkert etter hver tredje tur, og da jeg hadde ut akslingen, så jeg at det var presset fett forbi bakre simmerring og langt ut i propellhylsen! Og ut i det vannsmurte cuttleslageret har fett ingenting å gjøre.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ok. da har jeg fått med meg hva man ikke skal gjøre. Men hva gjør man hvis man har dreid et par ganger for mye? Alien dro til litt mye etter siste tur, Pipler litt vann. og har fått litt varme når man går. Er det bare å kjøre forsiktig? Lavt turtall en periode for å "bruke" opp Greasen? Eller?

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

• 3 år senere...

Bare en liten kommentar:

Det finnes mange typer akseltetninger, noen med simmerring og noen med talgpakning. Pakkboks er betegnelsen på akseltenting med talgpakning eller tilsvarende, dvs. som er pakket. Opprinnelig var alle akseltetninger pakkbokser. Derfor brukes nok betegnelsen ofte om alle akseltetninger, om enn litt misvisende.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Skal begge tetningene vende spiralfjærsiden "mot" fettet, eller skal den bakerste vende mot vannet?

Fra West Mekan fikk jeg da jeg selv skiftet simmeringer bekreftet at:

Begge simmeringene skal sitte med leppen og fjæren akterover.

Da tetter den bakre slik at vannet ikke kommer inn i pakkboksen,

og den fremre slik at fettet ikke kommer ut av pakkboksen og inn i motorrommet.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...

Løfter denne tråden nok en gang og håper ingen blir fornærmet for det.

Vi har nylig kjøpt oss en eldre Naver 29 seilbåt, og denne har fettsmurt pakkboks.

Ut i fra det som er sagt tidligere i tråden: forstår jeg det riktig at jeg kan bruke vanninntrenging ( lekasje) gjennom hylsen som en indikator for å finne passende smøreintervaller? Tidligere eier sa jeg skulle pumpe 2 pump med fettpressen i forkant av hver tur med båten, men jeg får ikke dette til å stemme da jeg mener det vil medføre for mye fett i hylsa. Tenkte derfor jeg skulle la være å presse mer fett inn intill jeg ser tegn til vannintrenging gjennom denne, og så gjenta prosessen intill jeg har funnet ett passende smøre intervall som holder hylsa tett. Noen synspunkter på en slik fremgangsmåte?

• 9 år senere...
kdtran skrev On 3.8.2011 at 18.26:

Løfter denne tråden nok en gang og håper ingen blir fornærmet for det.

Vi har nylig kjøpt oss en eldre Naver 29 seilbåt, og denne har fettsmurt pakkboks.

Ut i fra det som er sagt tidligere i tråden: forstår jeg det riktig at jeg kan bruke vanninntrenging ( lekasje) gjennom hylsen som en indikator for å finne passende smøreintervaller? Tidligere eier sa jeg skulle pumpe 2 pump med fettpressen i forkant av hver tur med båten, men jeg får ikke dette til å stemme da jeg mener det vil medføre for mye fett i hylsa. Tenkte derfor jeg skulle la være å presse mer fett inn intill jeg ser tegn til vannintrenging gjennom denne, og så gjenta prosessen intill jeg har funnet ett passende smøre intervall som holder hylsa tett. Noen synspunkter på en slik fremgangsmåte?

Jeg har gjort samme som deg noen år uten problemer. Får vel se resultatet ved neste akseltrekk om ca 2 år :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...