litt peiling Startet 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2007 skal denne fettkopp muttern på pakkboksen skrues 1/2 omdr etter hver tur oppstår fort en liten lekkasje, hvis en ikke gjør det jeg vet det sto fylldig om det i nye batmagasinet, men fikk ikke helt fasit svaret hva gjør dere Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 det kommer an på type. Sannsynligvis har du simringer og fettkopp (Bosvik pakkboks). Den kan du skru en halv omdr på et par tre ganger i løpet av hele sommeren. Skrur du etter hver tur så trykker du bare fett ut i hylserøret, og du vil få varmegang. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Dersom du alternativt har fettkopp fra Sleipner opplyser de følgende: Fettsmurt pakkboks. En gjennomprøvet og sikker pakkboks. Spesielt egnet i båter med mye urenheter i kjølsvinet (f.eks. fiskebåter). Enkel å pakke om med ny talgpakning uten å demontere propellaksel. Bruksområde: Bruksbåt og fritidsbåt (kontinuerlig drift). Tetning: Med talgpakning. Vanninntregning: 5-10 drypp pr. min. Smøring: Med smørekopp - vannfast fett Kjøling: Vannkjølt fra vann i hylserør. Levering: Komplett med fleksibel slange. For akseldiameter: 25/30/35/40/45/50/60 mm Jeg har fremhevet opplysningen om vanninntregning på 5 - 10 drypp pr. min. Dengang jeg brukte denne type pakkboks etterstrammet jeg bare en - to ganger i sesongen. Den vanninntregningen du beskriver kan tyde på at simmering eller talgpakning trenger å bli erstattet. Kan opplyse at jeg nå har vannsmurt pakkboks fra Vetus. Vanninntregning: antall drypp per døgn: 0 (null). Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Gjør vell ofte mer skade av å stramme den for mye og ofte. Med dertil varmegang. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Scand brukte i hvertfall pakkboks med simring og fettkopp. Jeg hadde det i min tidligere Scand, og har det nå i NB`n. Disse er helt tette hvis de vedlikholdes rett. Sleipner sine med talgpakning skal som RoaldBj skriver dryppe litt under drift. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Det er faktisk mulig å få en talgpaknings-pakkboks helt tett også hvis en justerer stramme-mutteren meget forsiktig slik at kompromisset tett boks, riktig kjøling osv oppfylles. Et tips er å ha en avis liggende i kjølsvinet for å se hvor vått det egentlig blir; men noen drypp tørker jo fort opp. Hadde selv en avis liggende i to måneder helt tørr under nevnte boks... (25mm aksling med kun to ringer i boksen) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2007 Jeg skiftet nettopp pakkboksen, og jeg har pakkboks med simmeringer og fettkopp. Fra leverandøren, West Mekan, fikk jeg beskjed om å dra til en omdreining på fettkoppen, og deretter en kvart omdreining tilbake ikke oftere enn hver 100 timer! (tilbake for at det ikke simmeringene skulle stå under trykk og belastes unødvendig) På den gamle skrudde jeg sikkert etter hver tredje tur, og da jeg hadde ut akslingen, så jeg at det var presset fett forbi bakre simmerring og langt ut i propellhylsen! Og ut i det vannsmurte cuttleslageret har fett ingenting å gjøre. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pjolter Svart 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 Ok. da har jeg fått med meg hva man ikke skal gjøre. Men hva gjør man hvis man har dreid et par ganger for mye? Alien dro til litt mye etter siste tur, Pipler litt vann. og har fått litt varme når man går. Er det bare å kjøre forsiktig? Lavt turtall en periode for å "bruke" opp Greasen? Eller? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
litt peiling Svart 3.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 (redigert) da har jeg sikkert skrudd for mye jeg da :nono: hva gjør jeg da Redigert 3.Juni.2007 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 I beste fall ingen ting. Dersom vanninntregningen er for stor må du vurdere om hva du kan leve best med. Enten hyppig tømming av kjølen ("kjølsvinet") eller opptak av båten og montering av ny talgpakning /simmerringer. Det er sjelden noen akutt fare med det vannet som kommer inn via pakkbolsen. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 3.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 ingen stor sak bare det at det kommer inn litt kanskje 10 liter i uka Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2007 Jeg vet ikke hvor nøye du måler disse 10 litrene. Men i fall de er tilnærmet mine litre ville jeg utvilsomt montert ei elektrisk lensepunmpe i kjølsvinet. Den gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 I forbindelse med motorskifte skal jeg også skifte zimmerringer i den fettsmurte pakkboksen. Skal begge tetningene vende spiralfjærsiden "mot" fettet, eller skal den bakerste vende mot vannet? Et annet spørsmål er hvordan man skal kunne lufte hylserøret når det ikke er lufteskrue. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Bare en liten kommentar: Det finnes mange typer akseltetninger, noen med simmerring og noen med talgpakning. Pakkboks er betegnelsen på akseltenting med talgpakning eller tilsvarende, dvs. som er pakket. Opprinnelig var alle akseltetninger pakkbokser. Derfor brukes nok betegnelsen ofte om alle akseltetninger, om enn litt misvisende. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) Skal begge tetningene vende spiralfjærsiden "mot" fettet, eller skal den bakerste vende mot vannet? Fra West Mekan fikk jeg da jeg selv skiftet simmeringer bekreftet at: Begge simmeringene skal sitte med leppen og fjæren akterover. Da tetter den bakre slik at vannet ikke kommer inn i pakkboksen, og den fremre slik at fettet ikke kommer ut av pakkboksen og inn i motorrommet. Lars H. Redigert 10.Juni.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
spjærøy26 Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 hvis man har fått varmgang i aksel etter sikkert mange år med for mye smøring? hvad gjør man da? låner tråden litt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Da må man ut med aksling, grave ut overflødig grease fra hylsa og stake opp kjølekanalene. Har man fylt opp hylsa med grease forsvinner det ikke av seg selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kdtran Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Løfter denne tråden nok en gang og håper ingen blir fornærmet for det. Vi har nylig kjøpt oss en eldre Naver 29 seilbåt, og denne har fettsmurt pakkboks. Ut i fra det som er sagt tidligere i tråden: forstår jeg det riktig at jeg kan bruke vanninntrenging ( lekasje) gjennom hylsen som en indikator for å finne passende smøreintervaller? Tidligere eier sa jeg skulle pumpe 2 pump med fettpressen i forkant av hver tur med båten, men jeg får ikke dette til å stemme da jeg mener det vil medføre for mye fett i hylsa. Tenkte derfor jeg skulle la være å presse mer fett inn intill jeg ser tegn til vannintrenging gjennom denne, og så gjenta prosessen intill jeg har funnet ett passende smøre intervall som holder hylsa tett. Noen synspunkter på en slik fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 kdtran skrev On 3.8.2011 at 18.26: Løfter denne tråden nok en gang og håper ingen blir fornærmet for det. Vi har nylig kjøpt oss en eldre Naver 29 seilbåt, og denne har fettsmurt pakkboks. Ut i fra det som er sagt tidligere i tråden: forstår jeg det riktig at jeg kan bruke vanninntrenging ( lekasje) gjennom hylsen som en indikator for å finne passende smøreintervaller? Tidligere eier sa jeg skulle pumpe 2 pump med fettpressen i forkant av hver tur med båten, men jeg får ikke dette til å stemme da jeg mener det vil medføre for mye fett i hylsa. Tenkte derfor jeg skulle la være å presse mer fett inn intill jeg ser tegn til vannintrenging gjennom denne, og så gjenta prosessen intill jeg har funnet ett passende smøre intervall som holder hylsa tett. Noen synspunkter på en slik fremgangsmåte? Jeg har gjort samme som deg noen år uten problemer. Får vel se resultatet ved neste akseltrekk om ca 2 år :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.