Jump to content

Gått på skjær - har jeg slått propell akslingen skeiv ?


hav fisker`n

Recommended Posts

har vært uheldig å kjørt på en sten med båten til ho mor. kjørte i ca 3-4 knop så det var ikke noe brak smell bosse i propellen holdt, men etter det så får jeg ikke fullt turtall på motorn (40hk yamaha) dermed har jeg mista ca 10 knop å motorn går mye tyngre og det vibrerer i hele båten på halv gass. har jeg slått propell akslingen skeiv ?? kjørte jo i dørje fart så jeg syns det er litt merklig hva mener dere ????

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig på skjær.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

... har jeg slått propell akslingen skeiv ?? kjørte jo i dørje fart så jeg syns det er litt merklig hva mener dere ????

Det bør ikke så altfor kraftige støtet til på en aksel for at denne skal bli litt skjev. Selv med lav fart så er det mer en nok av krefter ute å går da båten din også veger noe. Kort fortalt, så er energien båten har basert på hastighet og vekt. Jo fortere en stopp er, dess fortere skal denne energien avgis. Siden skjær skjelden "gir etter", så betyr det at energien båten har skal absorberes på meget kort tid. Dette resulterer ofte i skade, selv i lav fart.

 

En liten test du kan gjøre, er å ta av propellen og kjøre motoren i gir slik at aksel går rundt. Får du fortsatt vibrasjoner når du har motor i gir og de gir seg i fri, da har du kast i akselen. Denne kan evt. rettes opp igjen. Har sett en slik pressbenk og balansetrise til aksler hos Sleipner Motor. Ring 69300060 og forhør deg om det ikke er altfor langt unna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...