Jump to content

Propell/fart Scand 24CC


tomeriks

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en scand 24 cc, med en vp 140a motor.

 

Har et spm til de som har erfaring med båttypen/ tilsvarende båter..

 

Båten planer ikke ordentlig før 3500 rpm, og på maks fart (ca 23 knop), så har den ca 5200 rpm..

 

Synes dette er noe for høyt, eller er det ikke det?? Båten er veldig lettdrevet og går rett i plan om man gir full gass.

 

For liten propell, eller bør den være så liten?? Det er ikke farten som betyr noe men forbruket, som jeg antar er litt vel høyt når båten går på så høyt turtall..

 

På forhånd takk for svar :-)

Link to post
Share on other sites

Det er jo en relativt liten motor til båten men som du sier går den lett i plan, det finnes regnestykker og tabeller på hva slags propell du behøver til din båt men da må du vite utveksling på drevet osv, det er sikkert noen her på b.p som regner ut det for deg

hadde maken båt selv og den gjorde 25 knop med 145 motor (2,3 L) , ikke sikker på om jeg hadde riktig propell heller men den skled i plan på veldig lav fart...... kanse du skulle satt på trimplan da båten er ganske smal og har prøvd det på andre båter med stort hell, mykere gange og fortere i plan - persolig syntes jeg båten var snodig smal og la seg fort på sia så det kunne man kompansere med trimplan

Har du prøvd å tilte motoren litt på skrua på drevet?? dvs du har 3 stk hull og velge i

Jeg opplevde også at den var kresen på tenningstidspunktet + stift var riktig

Prøve seg litt frem her?? måle kompresjonen??

Link to post
Share on other sites

Takk for svar..

 

Problemet er ikke motoren (bortsett fra at den er treig å starte kald..), den går som et uvær, men jeg synes den går litt vel lett, dvs at den sliter veldig lite for å dra båten.. Har også prøvd tilting.. Trimplan har jeg også, og de brukes aktivt :smiley:

 

Men det jeg er redd for med ev større propell er at motoren sliter for mye, den er jo tross alt noen år gammel, med følger som rådebank og varmgang osv..

 

Litt synd at båten din gikk så fort i høst, var på vei til å ringe deg da den var til salgs, virket som en fin båt :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...