Jump to content

Forbruk på en dieselvarmer


Sydvesten

Recommended Posts

Fylte opp tanken rett før påske og hadde vel da et par hundre liter ombord, har gått noen timer for motor... men synes at at tankmåleren falt litt vel fort mot E som er ergerlig...

 

Funderte jo litt på dette og fant ut at dieselvarmeren hadde jo ruslet i ca. 300 timer siden påsken, døgnet rundt 12 døgn og det meste av tiden på full speed... 3,5kW.. Det var føste sist helg at den gikk i lengere perioder for halv maskin..

 

Regnnet litt på dette, den bruker 0,44 liter i timen på full maskin og det halve på halvfart (Mikuni 3,5kW).... så om jeg regner at 2/3 av tiden er fullfrt.. snakker vi om 200 timer med 0,44 liter som er rundt 88 liter diesel og 100 timer halvfart som er rundt 22 liter... Dette blir drøye 100 liter... sa da kan jeg skjønne hvor dieselen har tatt veien..

 

Hadde i grunnen ikke tenkt så mye over at det kunne litt forbruk av dette... 0,44 liter i timen er jo ikke mye... men når timene blir mange så blir det litt uta det til slutt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt lite varmer i år. Eber D4 bruker 0.51l ved 4KW og 0.13l ved 1 KW. Ved 3KW og 2KW ligger forbruket mellom der et sted.

Jeg starter alltså på full effekt, men skrur ned etter noen miutter. Så tusler den på 1 og 2KW, og det er mer enn varmt nok. 23-24 grader i båten. Det må være midtvinters og kaldt hvis jeg skal la den gå på fullt over lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...