Jump to content

Saltvannskjølte motorer dødsdømte?


KSE

Recommended Posts

Hei

 

Hva mener dere, vil en eldre saltvannskjølt motor være en dødsdømt motor. Med kun kort tid igjen å leve på grunn av tæring?

 

(Vurderer en saltvannskjølt 88 mod Mercruiser 5.0l.... Overhalt med nye ventiler. Spørsmålet er; hvor mye av blokka/kjølekanalene er borte??? :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Satt akuratt og skrev et svar på denne selv. Men Hulda sitt var så greit at jeg sier bare amen :yesnod:

 

Har motoren vært kjørt i ferskvann eller båten den stod i har tilbragt meste parten av sin tid på en henger og blitt konservert mellom hver gang den har vært i saltvann så kan dette gi lang levetid på motor. Men......... :nonod: tvilsomt, selv om mange selgere av bruktimporterte båter med råvannskjølte motorer oppgir nettopp dette.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tæring er veldig avhengig av miljøet motoren går i. Min eksempel brukes i saltvann, mens brygga mi ligger i brakkvann. Dvs. at jeg stort sett altid har mer eller mindre ferskvann i systemet når alt ligger i ro. Så skal det sies at jeg har enda ikke hørt om et tilfelle hvor blokka rett og slett er tæret i stykker (dvs. gjennomslag til sylinder eller tilsvarende). Mest vanlig problem er at manifoild/riser blir lekk, og at det renner vann inn i sylinderene den veien. Det i seg selv er helt uavhengig om det er saltvannskjølt eller ferskvannskjølt motor.

 

Har selv 2 stk. motoren fra 88 (GM305) og har gjort diverse underøskeler. Den ene motoren har nå begynnt å bruke litt mer olje enn jeg ønsker, og har derfor tenkt å overhale denne (stempelringene som begynner å bli slitne). Har plukket litt på den, og godset ser fortsatt veldig tykt ut og antar derfor at jeg kommer til å overhale den samme blokka. Fullt svar får jeg ikke før jeg tar av toppene, men har undersøkt dette litt med andre tilfeller, og stort sett er det mye igjen å tære på.

 

Men klart, er motoren 25 år gammel så begynner det meste å bli litt slitent, ikke bare blokka. At dette er "engangsmotorer" er jeg ikke helt enig i, da selve tære-prosessen tar i hvertfall 20 år før det gjør noe skade. At en 10 år gammel "engangsmotor" evt. skulle eks. skjære seg, så er jeg veldig uenig i at denne ikke er verdt å reparee fordi den er saltvannskjølt.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Tæring er veldig avhengig av miljøet motoren går i. Min eksempel brukes i saltvann, mens brygga mi ligger i brakkvann. Dvs. at jeg stort sett altid har mer eller mindre ferskvann i systemet når alt ligger i ro. Så skal det sies at jeg har enda ikke hørt om et tilfelle hvor blokka rett og slett er tæret i stykker (dvs. gjennomslag til sylinder eller tilsvarende). Mest vanlig problem er at manifoild/riser blir lekk, og at det renner vann inn i sylinderene den veien. Det i seg selv er helt uavhengig om det er saltvannskjølt eller ferskvannskjølt motor.

Har selv 2 stk. motoren fra 88 (GM305) og har gjort diverse underøskeler. Den ene motoren har nå begynnt å bruke litt mer olje enn jeg ønsker, og har derfor tenkt å overhale denne (stempelringene som begynner å bli slitne). Har plukket litt på den, og godset ser fortsatt veldig tykt ut og antar derfor at jeg kommer til å overhale den samme blokka. Fullt svar får jeg ikke før jeg tar av toppene, men har undersøkt dette litt med andre tilfeller, og stort sett er det mye igjen å tære på.

Men klart, er motoren 25 år gammel så begynner det meste å bli litt slitent, ikke bare blokka. At dette er "engangsmotorer" er jeg ikke helt enig i, da selve tære-prosessen tar i hvertfall 20 år før det gjør noe skade. At en 10 år gammel "engangsmotor" evt. skulle eks. skjære seg, så er jeg veldig uenig i at denne ikke er verdt å reparee fordi den er saltvannskjølt.



Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre, men at vi er enige i bunn og grunn. Risere som går i sjøvann bør byttes etter 7- til 8 år for ikke å få vann i sylindrene.

Det er ikke holdbart å 'titte ned i kjølekanalene' for å fastslå korrosjonsgrad. Motoren må syrevaskes. Da kan man få et slags overblikk. Det man uansett ikke ser er pitting corrosion. Denne korrosjonsformen kan slå inn i sylinderen, eller ut gjennom veggene. Det har jeg sett flere ganger.

Om en 10 år gammel engangsmotor skjærer seg, så er den tross alt kun midt i det teoretiske livsløpet.

Tidligere brukte vi i hovedsak betegnelsen 'engangsmotorer' om motorer som ikke hadde våte sylinderforinger.

I dette spesifikke tilfellet som jeg besvarer omhandler imidlertid en 19 år gammel engangsmotor. Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar!

 

Tror ikke den er bruktimportert. Ifølge selger ble motoren overhalt for 4 år siden. Nåværende eiger kjøpte den ferdig overhalt da, og har ikke hatt svev på den siden. Han har hatt olje/diesel i sylindrene før han "satte den vekk". Tenningen var heller ikke blitt innstilt siden toppen var av. Ellers nevner selger noe lyd i vannpumpa. (det kan vel skyldes en etter hvert gammel impeller?).

 

Motoren var tiltenkt et prosjekt som det ikke hadde blitt noe av. Risere så vist veldig bra/nye ut. Dersom risere ikke er nye, er vel det et godt tegn at det ikke er mye rust her?

 

Selger skaffer meg navn og nummer på tidligere eier (som overhalte motoren). Forhåpentligvis vil han kunne si noe om tilstand med tanke på tæring og annet. Antall driftstimer og servicehistorikk er jo helt klart interessant, spesielt med tanke på tæring.

 

Ettermontering av ferksvannskjøling kan kanskje være aktuelt dersom motoren skulle vise seg å være grei. Dette mener jeg koster rundt kr 5.000,-

Link to post
Share on other sites

Ville ikke kjøpt den, 88 modell det betur at den er 19 år gammel, eier du den i fem år og vil selge så er den 24 år og da ville jeg ihvertfalll ikke kjøpt den!

Å bygge om til ferskvanskjøling ville jeg ikke vurdert, det er for sent i "livssyklusen" til motoren.

 

Men får du den kanonbillig så kan det jo være verd å kjøpe den og bruke den så lenge den går og de store utgiftene ikke kommer, er du heldig så kan det være en stund.

Link to post
Share on other sites

Ettermontering av ferksvannskjøling kan kanskje være aktuelt dersom motoren skulle vise seg å være grei. Dette mener jeg koster rundt kr 5.000,-

 

I ordboka mi så får du ikke engang varmeveksleren til den prisen. Til min motor kostet den i 1999 ca. 10 000 kroner, direkte import fra USA. Jeg vil anta at du ikke slipper under 15 000 for delene til ferskvannskjølingen. I tillegg bør du sjekke at kjøler til gear- og motorolje følger med.

Link to post
Share on other sites

Interresant og saklig streng

 

Gjelder samme tidsestimat for påhengere - også de som er konstruert på 2000' tallet ?

 

 

Fleiper du?

 

Jeg er fullstendig ukyndig når det gjelder påhengere. Den gangen jeg mekket slike, var problemet som oftest at skruer satte seg fast og knakk over alt. Motorene var derfor ofte umulig å få frahverandre i hele biter.

Link to post
Share on other sites

I ordboka mi så får du ikke engang varmeveksleren til den prisen.

Har en mistanke om at jeg har bomma litt der ja... Kan ikke være komplette pakker det jeg har sett pris på da.

 

I tillegg bør du sjekke at kjøler til gear- og motorolje følger med.

Takk for tipset!

 

Når det gjelder påhengere er det vel samme problemet antar jeg. Er ikke det også støpejernsblokk?

Link to post
Share on other sites

Jeg fleiper ikke med så alvorlige ting som korrosjon

 

Noen andre som har dokumentert eller selvopplevd informasjon om rusting av kjølesystemet til påhengere?

 

 

Hæhei, nei. Den gangen i forrige årtusen, ca. 1980: Det hendte at vannkanalene mellom topp og sylinderblokk fikk problemer. Topplokkpakningen begynte å lekke. Hvis vi fikk av toppen, det gikk som regel bra, fant vi ofte at vannet hadde tæret seg ned i blokka og gitt lekkasje mot atmosfære. Eller andre veien mot sylinder. Så kom problemene. Topplokkbolter, som var gjenget i blokka måtte ut. De knakk ofte i overgangen til blokka. Neste var å splitte blokk fra aksling etc., korrodert og satt i sju stein. Osv i det uendelige.

 

Det er vanskelig å ha noe formening om hvor lenge ting holder. Dog er jeg overbevist om at påhengere kan leve meget lenge om de blir behandlet fornuftig. Fornuftig menes: Ikke bestandig bli rævkjørt på fullt turtall. Smøre hendler og bevegelige deler i motoren med egnet fett. Kjøre ferskvann igjennom, osv. Skrur man ut en bolt, ikke skru det tørt inn igjen, ha gjerne på litt aluminiumbasert fett på gjenger og resten av bolten. Ikke bruk kopperbasert fett, da har man lagt et egg som ikke bør legges.

Link to post
Share on other sites

Synes det høres ut som om det ikke vites så mye om denne motoren enda jeg...

Hva om den har gått i ferskvann i alle 19 år da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spørsmålet på pris på ferskvannskjølingsett/ varmeveksler til disse motorene, så bommer du ikke så volsomt med 5000,- kr om du handler du fra USA.

Mulig å få kjøpt "billig" i Sverige også, bla fra http://www.usaonline.se/sotvattensystem~40.php og http://johnsbatmotor.se/kylsystem.html.

 

Men det spørs om det ikke er litt sent med ombygging til ferskvannskjøling siden rustflak o.l. kan lett tette varmeveksleren.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spørsmålet på pris på ferskvannskjølingsett/ varmeveksler til disse motorene, så bommer du ikke så volsomt med 5000,- kr om du handler du fra USA.

 

Lykke til!

 

Dette ser bra ut. Til motoren min burde jeg kunnet fått et systems ex manifolder til ca. SEK 10 000 inkl. mva. Varmeveksleren til SK 4823 likner veldig på min. Så vidt jeg husker kostet bare sjøvann sirkulasjonspumpe fra Johnson i størrelsen 5 000 kroner. Mulig at jeg husker feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...