Jump to content

Erfaringer? Owatrol på Mahogny


M/B Shanty

Recommended Posts

Jeg har owatrol 1 og 2 på Gjeld-Frid II dette er jeg meget fornøyd med og på skroget sitter den som støpt. Overbygget/vindskjærm er det litt være med da det her flasser ved sammenføyninger. Det er vel ikke produktet sitt skyld og ville nokk blitt slikt uansett. Eneste alternativet jeg ser her er å plukke fulstendig i fra hverandre og lime sammen påny. Jeg la og på fremdekket men her var det katastrofe etter at båten var lagret utendørs uten tildekking. Full avflassing.

 

Clipper 1 og II hadde jeg på Gjeld-frid I, Dette satt og som støpt igjenom sesongen før jeg havarerte hele båten. Båten ble imidlertid dratt opp i fjæra i påvente av sankghans og det var ikke antydning til slipp noen plass annet en der den var skadet i forbindelse med fjellvegg møte.

 

Clipper er veldig arbeissom i forhold til owatrol men på meg så virker det som den bevarer glansen bedre.

 

Vedlikeholdet på owatrol er jo utrolig enkelt. Tror jeg på skroget i år brukte cirka2 timer. Da pusset jeg med våtslipepapit dyppet i I olje, Vasket over med lofri fille oppvridd i I olje før jeg la på 2 strøk med II olje med 12 timers mellom rom

 

Påføring av II oljen gjorde jeg i år med en minirull fra jotun der du kjørte frem en pigg etter at du hadde rullet slik at den og virket som fordriver.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer med dette? Tenker på at teak og mahogny har relativt mye fett/olje i seg. noen som har benyttet deksolje 1 og 2 på 1 tommers heltre mahognyplank?? Alternativet er clipper 1 og 2.

 

Alf Kåre

 

Bare for å presisere: Teak er fett. Mahogny er ikke spesielt fett, langt 'tørrere' enn kjernefuru. Olje på mahogny går meget bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller anbefale Benar, evt trenarolje (billigere) Benar har uvfilter, pigment som gir ekstra farge og glød til treverket, samt at det fremstår som et kvalitetsprodukt. Har brukt både clipper og owatrol, og likte aldri disse. Benar tynnet med terpentin vått i vått til treverket slutter å suge, så gradvis mindre fortynnet til ufortynnet de siste 4-5 strøkene. Det er mitt råd!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...