Jump to content

Nytt biodieselanlegg - også for båt?


ter-av

Recommended Posts

NRK melder i dag at et biodieselanlegg som skal sikre Norge en betydelig leveranse av det miljøvennlige drivstoffet, skal ligge i Fredrikstad. Samferdselsdepartementet vil orientere om beslutningen på en pressekonferanse klokken 14 i dag.

 

Så er spørsmålet: Når vil det bli tilgjengelig i pumper i havnene - og kan en forholdsvis ny marin dieselmotor kjøre på dette drivstoffet?

De engelske båtbladene MBM og MBY refererer fra en test i sine siste utgaver - og biodiesel kommer faktisk bra ut. (Selv om det lukter ille...) Nå har jeg ikke bladene foran meg, men jeg mener det var Volvo Penta-motorer som var med i testen?

 

Noen her som har sjekket med sine motorleverandører om drivstoffet kan brukes uten ombygging?

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

NRK melder i dag at et biodieselanlegg som skal sikre Norge en betydelig leveranse av det miljøvennlige drivstoffet, skal ligge i Fredrikstad.

 

mvh

ter-av

 

Miljøvennlige drivstoffet. Hvor mye av vårt miljø skal de ødelegge før di får laget dette drivstoffet

Hva skal det lages av ?

 

Korn ?

planter?

tømmer ?

 

De kommer til å rasere det vi har av plantevekster(Co2 spisere) for å lage drivstoff.

Helt bak mål.

 

Når skal de ta til vett ? :smash:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

NRK melder i dag at et biodieselanlegg som skal sikre Norge en betydelig leveranse av det miljøvennlige drivstoffet, skal ligge i Fredrikstad.

 

I fjor høst startet Posten med prøvekjøring av et par lastebiler på biodiesel. I NRK nyhetene, hvor dette ble vist, ble vi fortalt at dersom alle Postens lastebiler skulle over på biodiesel så måtte hele det dyrkbare arealet i Østfold benyttes kun for Postens lastebiler.

 

Dette skal tydligvis gjennomføres siden anlegget for fremstilling legges til Fredrikstad. Dersom norsk landbruk legges om til biodieselproduksjon vil det enten bety at vi kan få matvarer fra utlandet til rimlige priser (20,-/kg for indrefilet f.eks.) og verdens dyreste biodiesel.

 

Alternativet er at vi får beholder verdens høyeste matvarepriser og, i tillegg, får verdens dyreste biodiesel. :lol:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

NRK melder i dag at et biodieselanlegg som skal sikre Norge en betydelig leveranse av det miljøvennlige drivstoffet, skal ligge i Fredrikstad. Samferdselsdepartementet vil orientere om beslutningen på en pressekonferanse klokken 14 i dag.

 

Noen her som har sjekket med sine motorleverandører om drivstoffet kan brukes uten ombygging?

mvh

ter-av

 

Så det er derfor det kom en NRK-bil ut fra innkjørselen min for 5 minutter siden. Den fabrikken blir liggende rett over glomma der jeg bor, sikkert enda en grå og kjedelig betongkloss med pipe..Får håpe den har luktfilter :confused: ... Det skulle vel gå på f.eks. mariniserte bilmotorer tenker jeg, er vel ikke så stor forskjell på motorene? :confused:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe mindre effekt i safta, det er riktig, men egentlig ikke merkbart i min motor VP MD 11c. Men det er sikkert forskjell for de som har store motorer.

 

Kjører du på ren biodiesel eller 5% bio og 95% ordinær diesel ?

Har hørt at biodiesel er svært aggresivt og at bl.a. pakninger må byttes ut i motorene. Har VP uttalt at biodiesel er OK for din motor ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Har nok egentlig aldri kommet opp i 100% biodiesel, gidder ikke dra med drivstoff på ferie. Men jeg har nok godt og vel passert 70 % biodiesel i suppa.

Vp anbefaler IKKE å kjøre biodiesel i høyere konsentrasjon enn 5%. Min motor er gammel. den har begrenset levetid igjen. Jeg synes det er greit å ta sjansen på å kjøre med mere konsentrert suppe enn hva produsenten anbefaler. Det er moro å kjøre på "hjemmekjørt" diesel da! :crazy:

 

Men, hva de anbefaler og hva som går greit er forskjellige ting. Min kamerat kjører en Golf og en Merce på denne suppa, blander i vanlig diesel på vintern for å holde den flytende. På et tidspunkt må det byttes noen pakninger, men disse finnes i en annen kvalitet som tåler biodiesel, da er det jo bare å bytte til dette. Men produsentene vil ikke høre om det.

Link to post
Share on other sites

Brodern har kjørt biodiesel på sin 2 sylindrede Sabb- nema problema... så langt.

 

Jeg prøver gjerne alternative drivstoff :crazy: , men jeg vil på det sterkeste understreke at jeg anbefaler ingen å gjøre dette.

Hver mann må ta skylda sjøl om det går galt.

Mere om biodiesel kan du finne her:Journey to forever

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min Audi med partikkelfilter tåler ikke biodiesel, så hva er mest miljøvennlig, partikkelfilter eller biodiesel? :confused:

 

En skal jo øke årsavgiften på bil hvis man ikke har partikkelfilter, så hvordan skal man være miljøvennlig :confused:

 

Er du sikker på at din Audi ikke går på biodiesel? Audi samt andre VAG-biler er jo blant de få som er garantert å kunne gå på 100% ren biodiesel. Dette fordi Tyskland er helt i tet når det gjelder produksjon og distribusjon.

Jeg snakker selvølgelig skaikkelig vare fra raps, ikke det sølet de lager av brukt frityrolje. Det er det jo ingen som garanterer inn i motorene sine bl.a. pga. avfallsprodukter.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at "skikkelig biodiesel" kan lages av mange slags rene råstoffer, raps er et av dem.

Min resirkulerte frityrolje baserte biodiesel er uren med tanke på at jeg ikke kjenner innholdet av bl.a Nacl og andre salter som kan ha forurenset olja i gatekjøkkenet. Ph etc. sjekker jeg selvfølgelig og korrigerer slik at jeg har et ikkekorrosivt brennstoff mht. pH.

Men f.eks innholdet av jodider kjenner jeg ikke. Dette kan visstnok påvirke dysene i motoren?

Link to post
Share on other sites

I fjor høst startet Posten med prøvekjøring av et par lastebiler på biodiesel. I NRK nyhetene, hvor dette ble vist, ble vi fortalt at dersom alle Postens lastebiler skulle over på biodiesel så måtte hele det dyrkbare arealet i Østfold benyttes kun for Postens lastebiler.

 

Hvem bryr seg om Posten?

Hvis all dyrket mark i Norge ble brukt til biodiesel, ville vi ha akkurat nok biodiesel til å dekke Oslos bilpark. Dessverre ville da Oslos befolkning sultet i hjel !!

 

Hvis vi driver bilparken av sprit da? E85? 85% sprit. Hedemark klarer ikke presset. Løten brenneri har ikke en sjanse. Dessverre. Verden går til helvete.

Link to post
Share on other sites

Ja, verden går til H..

Når skal miljøorg som Belona(vinglehønene) våkne.

eller politiske partier som påberoper seg at de vet, hva som må til. Våkne

 

Skal vi ha mat til å spise eller skal vi lage drivstoff.

Det hele er virkelig skikkelig tåpeligt og dumt. :nonod:

 

 

Når skal denne FLOPPEN slutte. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Foreslår at to sistnevte talere setter seg inn i hva biodrivstoff FAKTISK dreier seg om, før bombastiske slutninger trekkes på bakgrunn av journalistiske vinklinger fra folk uten fagkunnskap. :smiley:

 

Stikkord; Borregaard, slakteriavfall, matavfall, fermentering av trevirke, avfall fra fiskeforedlingsindustrien mv.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Stikkord; Borregaard, slakteriavfall, matavfall, fermentering av trevirke, avfall fra fiskeforedlingsindustrien mv.

Felles for disse tingene er at de enten finnes i svært begrensede mengder eller at det brukes store mengder energi i omdanningsprosessen.

 

Rapsolje kan brukes mer eller mindre direkte, men det kreves at raps dyrkes, olje utvinnes, fraktes til raffineringsfabrikken, tilsettes metanol (som fremstilles av naturgass) og vips så har man biodrivstoff. Nå har man drivstoff som koster omlag det samme å produsere som ferdig avgiftsbelagt petroleumsdiesel. Direkte sammenlignbart er biodiesel over dobbelt så dyr og det er blitt brukt mye energi i framstillingen, energi som kommer fra fossilt brensel.

 

Dette var den lette varianten. Å fremstille biodrivstoff fra andre kilder, er litt mer krevende.

 

Foreløpig raffinerer vi ikke vår egen biodiesel, men det kommer snart en fabrikk. Denne fabrikken kjøper rapsolje fra Danmark og frakter det med båt til Norge. (Sætre)

 

Og biodieselen? Den kan ikke blandes direkte i den vanlige dieselen, men må blandes inn via en homogeniseringsprosess. Mer tid, penger og energi.

 

Så må biodieselen tilfredsstille CEN-standarden for biodrivstoff. Det er det for tiden bare rapsolje som klarer.

 

Så har vi det faktum at biodieseltilsetning gjør at filtre og rørsystem gror igjen betydelig raskere enn med vanlig diesel. I tillegg er det slik at flytegenskapene ved lave temperaturer blir enormt mye dårligere. Ved så lite som 30% tilsetting, tåler blandingen 10 færre kuldegrader. Nå innføres det jo 5% innblanding i løpet av 2007 i Norge, men ser man på svenskene, har ikke dette heller vært helt problemfritt.

 

At biodiesel skal være mer miljøvennlig er altså en sannhet med betydelige modifikasjoner. Samtidig er det slik at arealkravet til dyrking av det foreløpig eneste godkjente råvaren - rapsolje - er enormt.

Link to post
Share on other sites

Glemte enkelte ting. Det er mange fordeler med biodiesel også.

Smøreegenskapene til drivstoffet blir bedre.

Det blir 5% mindre utslipp av CO2 med 5% biodieselinnblanding (hvis vi ikke tar med produksjonsutslippene)

Man blir mindre avhengig av olje.

Den vestlige verden har overskudd av mat. Å dyrke biodrivstoffråvarer som raps bidrar til å opprettholde kulturlandskapet og gir bøndene inntekter.

Det er ikke umoralsk å bruke dyrket mark til å produsere drivstoff i stedet for mat. Før i tiden brukte man hest. Hesten spiste gress og havre. Havren måtte dyrkes. Kanskje ikke fullstendig vanntett argumentasjon, men dog....

Link to post
Share on other sites

....Rapsolje kan brukes mer eller mindre direkte, men det kreves at raps dyrkes, olje utvinnes, fraktes til raffineringsfabrikken, tilsettes metanol (som fremstilles av naturgass) og vips så har man biodrivstoff.

Foreløpig raffinerer vi ikke vår egen biodiesel, men det kommer snart en fabrikk. Denne fabrikken kjøper rapsolje fra Danmark og frakter det med båt til Norge. (Sætre).....

 

......At biodiesel skal være mer miljøvennlig er altså en sannhet med betydelige modifikasjoner. Samtidig er det slik at arealkravet til dyrking av det foreløpig eneste godkjente råvaren - rapsolje - er enormt.......

 

BV energi driver på Hurum i den gamle limfabrikken. De mener at dette anlegget har kapasitet til å dekke vel 5% av dieseletterspørselen i Norge. De får inn rapsolje med tankbåt i fra Ukraina. De enorme arealene som finnes i østuropa egner seg bra til å dyrke dette. Det er vel videre tenkt at de områder som i dag legges brakk med tilskudd grunnet overproduksjon innen EU også skal brukes til dette.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

BV energi driver på Hurum i den gamle limfabrikken. De mener at dette anlegget har kapasitet til å dekke vel 5% av dieseletterspørselen i Norge. De får inn rapsolje med tankbåt i fra Ukraina. De enorme arealene som finnes i østuropa egner seg bra til å dyrke dette. Det er vel videre tenkt at de områder som i dag legges brakk med tilskudd grunnet overproduksjon innen EU også skal brukes til dette.

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Det er jo ikke akkurat sånn her i den vestlige delen av verden at dette vil gå på bekostning av matproduksjon, den har vi mere enn nok av.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Foreslår at to sistnevte talere setter seg inn i hva biodrivstoff FAKTISK dreier seg om, før bombastiske slutninger trekkes på bakgrunn av journalistiske vinklinger fra folk uten fagkunnskap. :smiley:

 

Stikkord; Borregaard, slakteriavfall, matavfall, fermentering av trevirke, avfall fra fiskeforedlingsindustrien mv.

 

Suzuki

 

Vi får vente å se hva det blir til. (de våkner nok til slutt- men da har det rent masse penger i havet :nonod: )

 

Heis seil. vinden er gratis (enn så lenge :lol: )

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at din Audi ikke går på biodiesel? Audi samt andre VAG-biler er jo blant de få som er garantert å kunne gå på 100% ren biodiesel. Dette fordi Tyskland er helt i tet når det gjelder produksjon og distribusjon.

Jeg snakker selvølgelig skaikkelig vare fra raps, ikke det sølet de lager av brukt frityrolje. Det er det jo ingen som garanterer inn i motorene sine bl.a. pga. avfallsprodukter.

De fleste VAG biler har ikke partikkelfilter, kun noen få nye nå. Fikk min i fjor med partikkelfilter, og det står i instruksjonboken at den ikke skal gå på biodiesel med partikkelfilter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...