Jump to content

Robertson autopilot, feilmelding.


Ben

Recommended Posts

Noen som vet hvem som har tatt over for Robertson Norge.

Har en autopilot(A?100) fra 1988 hvor displayet vekselsvis

viser F 61 og C 270, tydligvis en eller annen feilmelding.

Det er spenning frem til spolen som sitter under kompasshuset.

Trykkpumpen, magnetventilene og fjernkontrollen virker som normalt,

men den reagerer ikke på kompasset. Dermed rimelig ubrukelig som autopilot.

Skulle gjerne hatt tak i en oversikt over feilmeldingskoder.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Robertson er vel forløperen til Simrad.

 

Prøv å henvende deg her: http://www.simradyachting.com/

 

Takk for hjelpen. Fant til og med manualen. Men man må kanskje være

registrert for å få lastet den ned? Sendte en mail til Simrad, håper de vil

hjelpe. Ny autopilot er svinedyr, så det er vel verdt å se om den er reparerbar.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Manualen kan lastes ned her.

 

C270 betyr at kompasskursen er 270 grader

F61 betyr at du har feil med lesing av kompass

 

Koble fra kompasset og se om feilen forsvinner, gjør den det er det kompasset som er feil på, er feilen der fortsatt er det fil med piloten. Du kan også måle at spenningene varierer når du dreier kompasset. Og at piloten gir spenning til kompasset. Sjekk også ledninger for brudd eller korrosjon.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ofte lurt på om spenningsverdiene fra de forskjellige fluxgate kompassene varierer svært mye, eller om det er mulig å kalibrere et uorginalt fluxgate kompass fra en annen produsent til en eksisterende autopilot, eksempelvis som i dette tilfellet? Fluxgatekompasset gir vel ikke fra seg annet enn en spenningsverdi som varierer lik en sinusbølge mellom to verdier i forhold til kurs.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro kompasset i dette tilfellet er helt passivt, altså det består kun av spoler.

Da gir det vel en sinus spenning og en cosinus spenning for å finne kursen.

 

Vil tro at kompassene går om hver andre om de er passive, men en bør sjekke oppbyggingen av kompasset før en prøver...

Link to post
Share on other sites

Manualen kan lastes ned her.

 

C270 betyr at kompasskursen er 270 grader

F61 betyr at du har feil med lesing av kompass

 

Takk skal du ha Frøken Fryd. Som jeg skrev i 1. innlegg, målte jeg spenning frem til spolen.

4,25V~. Om den er for lav/høy, vet jeg jo ikke. Får heller ingen forandring om spolen sitter på kompasset eller ei.

Har forsøkt å laste ned PDFen flere ganger, men får melding om feil på fil. Det var derfor jeg

lurte på om man måtte være registrert som kunde.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Frøken Fryd. Som jeg skrev i 1. innlegg, målte jeg spenning frem til spolen.

4,25V~. Om den er for lav/høy, vet jeg jo ikke. Får heller ingen forandring om spolen sitter på kompasset eller ei.

Har forsøkt å laste ned PDFen flere ganger, men får melding om feil på fil. Det var derfor jeg

lurte på om man måtte være registrert som kunde.

Jeg får lastet den ned med linken jeg postet, du kan prøve å koble fra kompasset i første omgang for å se om feilen er der fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...