Ben Startet 1.Juni.2007 Del på Facebook Startet 1.Juni.2007 Noen som vet hvem som har tatt over for Robertson Norge. Har en autopilot(A?100) fra 1988 hvor displayet vekselsvis viser F 61 og C 270, tydligvis en eller annen feilmelding. Det er spenning frem til spolen som sitter under kompasshuset. Trykkpumpen, magnetventilene og fjernkontrollen virker som normalt, men den reagerer ikke på kompasset. Dermed rimelig ubrukelig som autopilot. Skulle gjerne hatt tak i en oversikt over feilmeldingskoder. mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Robertson er vel forløperen til Simrad. Prøv å henvende deg her: http://www.simradyachting.com/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Robertsen support får du hos Simrad på Laksevåg i Bergen. På linken over kan du derimot laste ned manualen på piloten og sikkert finne ut hva feilkodene betyr. Så kan du jo eventuellt poste mer her om du trenger mer hjelp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Svart 1.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Robertson er vel forløperen til Simrad. Prøv å henvende deg her: http://www.simradyachting.com/ Takk for hjelpen. Fant til og med manualen. Men man må kanskje være registrert for å få lastet den ned? Sendte en mail til Simrad, håper de vil hjelpe. Ny autopilot er svinedyr, så det er vel verdt å se om den er reparerbar. Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 (redigert) Manualen kan lastes ned her. C270 betyr at kompasskursen er 270 grader F61 betyr at du har feil med lesing av kompass Koble fra kompasset og se om feilen forsvinner, gjør den det er det kompasset som er feil på, er feilen der fortsatt er det fil med piloten. Du kan også måle at spenningene varierer når du dreier kompasset. Og at piloten gir spenning til kompasset. Sjekk også ledninger for brudd eller korrosjon. Redigert 1.Juni.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Jeg har ofte lurt på om spenningsverdiene fra de forskjellige fluxgate kompassene varierer svært mye, eller om det er mulig å kalibrere et uorginalt fluxgate kompass fra en annen produsent til en eksisterende autopilot, eksempelvis som i dette tilfellet? Fluxgatekompasset gir vel ikke fra seg annet enn en spenningsverdi som varierer lik en sinusbølge mellom to verdier i forhold til kurs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Jeg vil tro kompasset i dette tilfellet er helt passivt, altså det består kun av spoler. Da gir det vel en sinus spenning og en cosinus spenning for å finne kursen. Vil tro at kompassene går om hver andre om de er passive, men en bør sjekke oppbyggingen av kompasset før en prøver... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Kompasset til AP 100 er i alle fall ikke flux-gate. Det er et vanlig renslig godt gammeldags magnetkompass fra Bergen Nautik. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Kompasset til AP 100 er i alle fall ikke flux-gate. Det er et vanlig renslig godt gammeldags magnetkompass fra Bergen Nautik. Har alltid lurt på hva disse S-ene på fjorden kommer av Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Svart 2.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Manualen kan lastes ned her. C270 betyr at kompasskursen er 270 grader F61 betyr at du har feil med lesing av kompass Takk skal du ha Frøken Fryd. Som jeg skrev i 1. innlegg, målte jeg spenning frem til spolen. 4,25V~. Om den er for lav/høy, vet jeg jo ikke. Får heller ingen forandring om spolen sitter på kompasset eller ei. Har forsøkt å laste ned PDFen flere ganger, men får melding om feil på fil. Det var derfor jeg lurte på om man måtte være registrert som kunde. Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Takk skal du ha Frøken Fryd. Som jeg skrev i 1. innlegg, målte jeg spenning frem til spolen.4,25V~. Om den er for lav/høy, vet jeg jo ikke. Får heller ingen forandring om spolen sitter på kompasset eller ei. Har forsøkt å laste ned PDFen flere ganger, men får melding om feil på fil. Det var derfor jeg lurte på om man måtte være registrert som kunde. Jeg får lastet den ned med linken jeg postet, du kan prøve å koble fra kompasset i første omgang for å se om feilen er der fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.