Jump to content

Fjerne gelcoat, høvel og sandblåsing


Isfeldt

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har slipt ned undervannskroget til bar gelcoat, men får ikke epoxy

til å sitte på gelcoaten pga forurensing inne fra glassfiberen (glycol ?).

Har funnet ut at jeg må fjerne gelcoat og vaske, tørke ut skrog. Det vil si

sandblåsing eller høvling.Er det noen som kan fortelle meg om det er en

spesiell høvel man skal bruke og hvor man kan kjøpe denne.

Eventuelt hvis jeg velger å sandblåse hvilket trykk, sandkornstørrelse,

kompressorstørrelse l/min.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det var en tråd der en lakkhøvel ble nevnt, hvem som hadde den husker jeg ikke.

Prøv å endre emne navnet til lakk høvel, sandblåsing så kanskje nevte person fatter innteresse for emnet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Før du går så dramatisk til verks at du fjerner gelcoaten ville vel jeg forhørt meg med noen som driver med slikt profesjonellt. Du har brukt silikonfjærner selvfølgelig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg får masse såkalte fiskeøyne på gelcoaten
Ok, dette har meg bekjent aldri vært beskrevet tidligere. Gjelder det hele skroget, eller bare i områder der det kan stå vann på innsiden? (nede i kjølen). Er det over hele skroget en en mulighet at noe er feil med polyesteren.

Iom at du sier at du har slipt ned skroget høres det ut som om det tidligere bunnstoffet satt fast?

Kan du utelukke at problemet skyldes noe på utsiden? Silikon, teflon (VC17 bunnstoff) etc.

Kan det tenkes at noe er galt med epoxy'en du bruker? Hvilken type er det?

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det var en tråd der en lakkhøvel ble nevnt, hvem som hadde den husker jeg ikke.

Prøv å endre emne navnet til lakk høvel, sandblåsing så kanskje nevte person fatter innteresse for emnet

 

 

Metabo har en lakkhøvel:

http://www.metabopowertools.com/paint_remover.html

Prisen er rundt 2500 på bauhaus, hvor egnet den er på kurva overflate

vet jeg ikke, men noen her har kanske prøvd ?

Link to post
Share on other sites

Hvordan har glycol kommet inn i gelcoat?

Jeg ville vasket med skikkelig sterk båtvask som Hempel yacht cleaner og skyllet med masse vann, våtslipe gelcoat, vaske med cleaner igjen og la tørke, og vaske over med tynner, og bruke Hempel, international eller jotun epoxy primer (lightprimer pestgrunning)

 

Holder på å renovere skroget på min båt og dette er fremgangsmåten jeg kommer til å bruke for å sikre god vedheft.

 

Eller snakk med disse folkene: http://www.bplast.no/

Redigert av Selco18 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har båten tørket? Har du målt fukt og ph verdi? Jeg har høvlet en 27 foter med Gelplane gelcoathøvel. Leide den hos Westsystem, men vet ikke om de leier ut lenger. Brukte ca 10 effektive arbeidstimer, og høvlet bort ca 27 kg gelcoat. Meget bra resultat og lite sparkling. Kledde opp med Westsystem epoxy, og avsluttet med cobberbot bunnstoff etter skroget var tørket ut, og fuktmåling og ph var ok. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med å få skroget sandblåst med vann. Har sett det gjort av proff. Veldig kontrollert renska han plastbåt for primer. Ikkenoe støv og fort gjort. Sikkert dyrt men greit å sette vekk en sånn jobb mener jeg. Hva du må bruke av trykk osv vet jeg ingen ting om, kun at de bruker spesielt fin sand og en fin hånd i denne prosessen for ikke å blåse hull i skroget. Tipper denne typen jobb kommer på 8-10000 for båten din.

Link to post
Share on other sites

Jeg får masse såkalte fiskeøyne på gelcoaten der hvor jeg påfører epoxy

Hvor står du og utfører dette arbeidet? Hvis det er båthavna, kan det kanskje all voksen de andre båtene har polert av og som legger seg som støv på din båt. Tror ikke dette kommer innenfra. Vask ned skråget med div. remedier. Det hjelper ikke med bare azeton. Kan det være noe dritt i blandekarrene dine?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Jeg har vasket en "testflate" med avfettingsmiddel slipt med sandpapir vasket med aceton allikevel får jeg fiskeøyne men betydelig mindre. Forøvrig bruker jeg West system epoxy. Jeg har slipt ned et område til glassfiberen og der kommer de ut små flekker med fuktighet som jeg tror er glykol. Glykol er hygroskopisk å sikkert grunnen til de 5 osmose byllene jeg fant.

Derfor har jeg bestemt meg for å høvle ned gelcoaten tørke og så pa med epoxy. Jeg har funnet en høvel som heter Gelplane som er produsert i England. Den koster ca 15000 sikkert det samme som å få båten høvlet, så kansje det lønner seg å kjøpe en høvel høvle skroget ca 30 kvadratmeter og selge den etterpå, leie den ut ?

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Jeg har slipt ned et område til glassfiberen og der kommer de ut små flekker med fuktighet som jeg tror er glykol. Glykol er hygroskopisk å sikkert grunnen til de 5 osmose byllene jeg fant.

Bjarne

Hmmmm. Høres ut som plastpest for meg. Lukter eddik også kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Metabo har en lakkhøvel:

http://www.metabopowertools.com/paint_remover.html

Prisen er rundt 2500 på bauhaus, hvor egnet den er på kurva overflate

vet jeg ikke, men noen her har kanske prøvd ?

 

Det der ser veldig spennende ut. Kan ikke noen kjøpe en sånn og prøve den da? Må jo vite hvor godt det funker! Tenk om dette er verktøyet jeg har venta på i alle år. Aldri mere skrape????

 

2500 er jo faktisk nesten overkommelig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vært på vannet i dag, så derfor litt sent svar, Ingar. Gelplane høvelen ser ut som en ombygget vinkelsliper, med en høvelvalse på tvers forrerst. På hver side av valsen, er det en justerbar glidesko. Den som sklir på uhøvlet flate, justeres på høveldybde, og den andre som sklir på høvlet flate er justert flush med valsen. Litt stø hånd på første draget, da man ikke har høvlet materiale å skli på. Deretter er det bare å dra på med et par cm overlapp. Begynte ved vannlinje og dro nedover så langt det var naturlig i den stillingen jeg stod. Både konvekse og konkave flater går glimrende. Konkave flater har sin begrensning i forhold til diameteren på høvelvalsen. Husker ikke helt, men mener den var ca 30-40mm i dia. Støvsuger påkoblet er et must. Blir ikke mye fint støv, men "flisene" fyker. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...