Jump to content

Så var det slutt på Kortbølgen


Jo_Eirik

Recommended Posts

Et lite apropos. Det er omlag 20 år siden Telenor foreslo å bygge en av verdens kraftigste kortbølge/langbølge sendere midt i Oslofjorden, nærmere bestemt Bastøya mellom Horten og Moss. Ikke bare var den svindyr, den skulle også ha en effekt som gjørde at man i både Horten og Moss kunne få inn radio i middagsgaffelen, helt uten verken høyttaler eller batterier  :confused:  Den genererte samtidig en feltstyrke som gjorde at elektonikkindustrien og høyskolen på hortenssiden nærmest måtte kles med hønsenetting på utsiden av bygningene.

 

Heldigvis ble det så mye støy rundt denne støysenderen at Televerket til slutt skrinla planene.

 

Heldigvis for alle parter kan man vel si.  

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

. . den skulle også ha en effekt som gjørde at man i både Horten og Moss kunne få inn radio i middagsgaffelen, helt uten verken høyttaler eller batterier

Og for de som synes dette høres ut som sprøyt, - det er det så absolutt ikke. Den gamle mellombølgesenderen for kringkasting i Stavanger kunne være en sann plage/forlystelse når en kunne høre ønskekonserten fra kasseroller og takrenner. Har ikke opplevd det selv, men snakket med mange som har.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...men er ikke det kortbølgen den bølgelengde som nå lengst (distanse) og båter (færre av dem en før) som kommer i vanskligheter langt ute ikke få kontakt med land?

 

Vel alt dreier seg om penger idag! Så se på dette som en slags tanke spin fra min side og jeg forstår at Telenor (som tenker på nordmens sikkerhet før fortjenste :yesnod:) legger dette ned, når de ikke kan forsvare kostnaden!

 

God jul også til dere Telenor ansatte som gjerne forsvarer nedleggelsen!

Link to post
Share on other sites

...men er ikke det kortbølgen den bølgelengde som nå lengst . .

Men det er bare det at teknikken har gått videre, nå går komunikasjonen på de 7-hav via satellitt, uavhengig av værforhold og hvor en befinner seg til havs.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men det er bare det at teknikken har gått videre, nå går komunikasjonen på de 7-hav via satellitt, uavhengig av værforhold og hvor en befinner seg til havs.

Sant nok, men ikke alle har råd til satelitt teknologien, selv om den har blitt billigere. Jeg tror at det er forsatt en del båter der ute som har HF og ikke har gått til anskaffelse av satelitt telefon pga prisen!

 

Jeg høres kanskje ut som en særing, men jeg er under 37 år :yesnod: og kanskje naiv :yesnod:!

Link to post
Share on other sites

For de som er interessert i litt kommunikasjonshistorikk har jeg i dag lagt ut en artikkel på www.maritimradio.no i forbindelse med at kortbølgen ved Rogaland radio legges ned fra 1. januar 2004

Jo Eirik,

 

Det er vel og bra at verden går videre   -   men trenger den virkelig å gå sååååå fort?

 

Dette kom virkelig overraskende på meg. Det er ille nok at man avviklet "CW - the noble art of communication", men at HF-telefoni skulle forsvinne så fort, det hadde jeg virkelig ikke ventet. Det er greit nok å henvise til Lyngby radio, men her føler jeg allikevel på meg at blårusstankegangen er tatt et par hakk for langt denne gangen :yesnod: :yesnod: :smiley:

 

For et par år siden satt jeg med tårer i øynene og så et meget interessant TV-program om avviklingen av CW på den tyske Nordeich Radio. Heldigvis har det i ettertid vist seg at svært mange av de tyske "radiofantomene" har vært ivrige etter å ta vare på denne viktige delen av kommunikasjonshistorien. På nettet finnes nå hjemmesider for mange hjemmesider for skipsradio og telegrafister. Man har også egne CD'er som utgis med skipsradiohistorie   -  og selvfølgelig også de siste sendingene som gikk ut på CW fra Nordeich Radio, inklusive den berømmelige strimmelen!

 

Måtte der også finnes norske telegrafister og radiooperatører med tilsvarende historisk interesse og evne til å ta vare på det som nå er i ferd med å forsvinne!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og for de som synes dette høres ut som sprøyt, - det er det så absolutt ikke. Den gamle mellombølgesenderen for kringkasting i Stavanger kunne være en sann plage/forlystelse når en kunne høre ønskekonserten fra kasseroller og takrenner. Har ikke opplevd det selv, men snakket med mange som har.

Hei Lars!

 

Mener du virkelig dette på alvor eller er det jeg som ikke skjønner at du spøker? Jeg har også hørt slike historier - sogar om folk som har hatt huset sitt så nærme en tv sender at de har fått inn tv sendingene med bilde på kjøkkenvinduet. Men at en gaffel eller takrenne skal kunne demodulere et AM signal og deretter sette lufta i svinginger slik at det blir hørbar lyd bare fordi effekten er stor? Nei - det tror jeg ikke før jeg ser (hører) det!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at det er trist at kortbølgen i Norge forsvinner, på samme måte som når 500khz og telegrafien forsvant, mye av det unike med våre jobber opphørte på samme tid. Som Poseidon er inne på ble det internasjonalt vedtatt at Lyngby radio i Danmark ble såkalt "Selected Coastradiostation" i Europa og de håndterer alt innen nød og sikkerhet (GMDSS) i kortbølgeområdet. Bortsett fra noen få utenlandske fartøy er det nesten ingen som lenger bruker kortbølgetelefoni via Rogaland, å opprettholde en tjeneste/tilbud som ingen ønsker å bruke er vel vanskelig å forsvare opprettholdt.

 

Vi prøver etter beste evne å ta vare på mye av historikken rundt kystradiotjenesten, mye går til Telemuseene, og vi har også gitt noen av de gamle ekspedisjonsbordene til bla. Sjøfartsmuseet i Bergen og Kystmuseet i Florø.

 

Håper at det med tid og stunder også blir noen som kan nedfelle noen ord i bokform om kystradiotjenesten. I England har de utgitt en bok med en tittel som jeg synes er meget bra, den heter "Watcher of the waves" og tar for seg historikken til de britiske kystradiostasjonene. Det hadde vært hyggelig om en kunne fått til noe slikt her også, selv om en slik bok nok ikke ville bli den store bestselgeren.

For de som har en liten forfatter i magen, vil det nok være mye stoff en kan gripe fatt i her.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Mener du virkelig dette på alvor eller er det jeg som ikke skjønner at du spøker?

Jeg spøker faktisk ikke! "Gaffelradio" tviler også jeg på, men ønskekonserten fra takrenner og kasseroller er fakta. Feltet fra de gamle mellombølge og langbølgesenderne var formidabelt, og med en lokasjon midt i tettbygd strøk skulle det ikke mye til for at ting ble påvirket av signalene. Som guttunge bygget jeg meg et utrolig enkelt krystallapparat. Det bestod av en hodetelefon med en germaniumdiode koblet tvers over "klokken" med 1m antenne. Med bare en slik "klokke" inne i hånden og antennen ned gjennom skjortermet og videre ned buksebeinet, ble det en ypperlig "walkman" til å høre VM på skøyter i skoletimen på folkeskolen!

 

Har en helt annen historie om radiofelt også. En slektning fikk en periode grusom tannverk hver gang han sto fremme i baugen på fregatten der han var kaptein. Misstanken gikk til slutt til radaren, en gammeldags kraftig sak. Den ble beordret slått av. Tannverken borte. På igjen, og tannverken tilbake. Han fikk resonans i en diger fylling i en jeksel! Og dette er også sant.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jo Eirik, det er vel bare HF som forsvinner? MF (gamle fiskeribølgen) opprettholdes vel? Og hvordan er det med de frekvensene, brukes de? VHF dekker jo ikke hele Nordsjøen, og satellitt komunikasjon er vel litt "overkill" i et slikt område?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej på er alla radio-freaks !

BildeBilde

Her kommer en link till något världsunikt, en långvågssändarstation, som funkar  :eek:  !

man kjörde testsändning på nyårsdagen 2000

 

http://www.telemuseum.se/grimeton/

 

http://www.alexander.n.se/

 

Bilde

Alternatorn

 

anläggningen står ca 1 times bilväg söder om Göteborg, den er nesten

helt intakt som ner den öppnades för 75 år sedan!

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, MF består. Alle kystradiostasjonene i Norge er utstyrt med bla. mottakere og sendere for DSC på MF og inngår derfor i GMDSS og er en del av nød og sikkerhetssystemet. Antall arbeidskanaler på MF er imidlertid redusert som følge av at det ikke er all verden med trafikk i dette området heller, det er hovedsaklig den havgående fiskeflåten som benytter endel MF, men mye av trafikken fra disse er også gått over til Inmarsat og eller Iridium.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Jeg spøker faktisk ikke! "Gaffelradio" tviler også jeg på, men ønskekonserten fra takrenner og kasseroller er fakta. Feltet fra de gamle mellombølge og langbølgesenderne var formidabelt, og med en lokasjon midt i tettbygd strøk skulle det ikke mye til for at ting ble påvirket av signalene. Som guttunge bygget jeg meg et utrolig enkelt krystallapparat. Det bestod av en hodetelefon med en germaniumdiode koblet tvers over "klokken" med 1m antenne. Med bare en slik "klokke" inne i hånden og antennen ned gjennom skjortermet og videre ned buksebeinet, ble det en ypperlig "walkman" til å høre VM på skøyter i skoletimen på folkeskolen!

At gjenstander blir påvirket av høyeffekt elektromagnetisk stråling er helt greit. Og radioen du beskriver tror jeg gjerne at fungerte fint. Men det er tross alt forskjell på øretelefoner med påmontert germaniumsdiode og en grautgryte.  Jeg kan ennå ikke forstå hvilke egenskaper en kasserolle eller takrenne har som skulle gjøre den i stand til å fungere som radiomottager selv om den er utsatt for ekstremt høyt felt fra en radiosender  :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ennå ikke forstå hvilke egenskaper en kasserolle eller takrenne har som skulle gjøre den i stand til å fungere som radiomottager selv om den er utsatt for ekstremt høyt felt fra en radiosender

Har heller aldri fått noen forklaring på fenomenet. En ren bærebølge, 1313Khz for senderen i Stavanger, kan selvfølgelig ikke høres, men den amplitudemoduleres med hørbare frekvenser. En resonans i gryten på bærebølgefrekvensen vil derfor variere i takt med musikken og kunne få gryten eller takrennen til å svinge med hørbar frekvens. Og med rett stivhet i gryten eller takrennen kan nok denne teorien min være forklaringen?  :eek:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars og Svein,

 

Det som jeg har fått som forklaring når ekstremt sterke AM sendere slår inn via forkskjellige takrenner, kasseroller og desslike er at disse er av metall med diverse sammenføyninger.

 

I sammenføyningene dannes etter en tid korrosjon, altså oksydasjonsskikt. Disse oksydasjonsskiktene kan under gitte forhold virke som likerettere  -  og dermed demodulere AM-signalene.

 

Klinker ikke det plausibelt nok?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...