Jump to content

Konvertere isboks til kjøleskap


Grisli

Recommended Posts

Har en ganske rosmlig og grei isboks i båten. 1 fiskekasse full med is holdt i nøyaktig 1 uke den sommeren tempen lå på rundt 30 grader. Nå er det desverre blitt vanskeligere og vanskeligere å få kjøpt is. Er det noen som har tips til billige og gode måter å konvertere denne til et vanlig kjøleskap? Har tenkt litt på å kjøpe en billig 12v kjøleboks, type 3-500 kr, rive ut elektronikken og montere det inni isboksen. Er dette smart, eller finnes det bedre løsninger som ikke koster skjorta?

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått trekker disse billigboksene mye strøm, så det er kansje ikke det beste sålenge du har seilbåt. Men som det er jo absolutt en mulighet sånn fysisk. Ett alternativ kan jo kansje for din del være å fryse ned 4-5 1 1/2 liters flasker med vann og bruke disse som kjøleelementer.

Disse billigboksene blir levert uten noen form for termostat, så man vil få ett kontinuerlig trekk fra batt. bank hvis man ikke moterer en termostat. eksempelvis er biltemas boks oppgitt til ett kontinuerlig trekk på 5 amp. noe som er relativt høyt når det er kontinuerlig.

 

Du vil da i løpet av 24 timer trenge 120 A for å fore denne boksen alene. hvis en da ikke skal tappe batteribanken mer enn 50% vil du trenge 240 Ah batteribank.

 

Rett meg hvis jeg tar feil!

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sette inn et standard kjøleaggregat i boksen din.

 

De billige kjøleboksene bruker mye strøm og har liten kjølekapasitet. De litt bedre av disse har Supercool aggregat men selv disse er verken super eller cool. Skal du ha noe som er litt futt i i forhold til strømforbruk så er det kun kompressorløsninger som er brukende og spesielt de med Danfoss kompressor.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Ved å benytte den boksen du har i dag kan du fylle tomme 3 liters pappvin med vann og fryse ned. Etter hvert som isen tiner har du iskaldt vann.

 

 

Joda. Jeg har frosset ned 1,5 liters flasker med vann, og det funker forsåvidt greit. Ihvertfall til å ta med på stranda på varme dager. Men de holder ikke så godt på kulda. smeltevann må nemlig dreneres vekk, ellers mister de fort kjøleeffekten. Dette kan løses ved å fryse is i melkekartonger, som man "skreller" av før de legges i isboksen.

 

Selvfølgelig handler det jo aller mest om latskap. Det er selvfølgelig ikke umulig å skaffe is, men kjøleskap er da mye enklere.....

 

Får tenke litt på det med å kjøpe kjøleaggregat slik sveinHa nevner. 4000 er mye penger for meg. Det blir nok da om et år eller to....

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...