Jump to content

Herdelakk rett på glassfiber over vannlinja?


BårdK

Recommended Posts

Det ser ut som om toppstrøket på glassfiberkassene på badeplattformen er slitt av. Hadde båten vært på land hadde jeg vel forsøkt å spraye hele kassene, men har tenkt å forsøke å flekke med herdelakk vha. pensel og fordriver og deretter om nødvendig ta hele jobben når båten skal på land igjen til høsten. Kan ikke tenke meg at det er noen vits med gelcoatsparket her, kan nesten ikke kjenne noen dybdeforskjell der det er slitt. Bør jeg bruke maskeringstape eller bare pensle fritt? Andre tips? Er forberedt på litt fargeforskjell pga. gulning og alder.

 

imgp0717.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk Ingar, jeg har kjøpt inn tokomp. herdelakk for siste strøk (som da altså ikke nødvendigvis er det samme som topcoat, avhengig av hva produsenten kaller det?). Uansett, den tråden du henviser til gjelder totalrenovering, mens jeg skal flekke litt. Får prøve meg frem i dag og kommer tilbake med bilder hvis jeg tør......

 

Har ellers nettopp gjort meg ferdig med gelcoatsparkel på noen småsår og et litt kraftigere hakk i hardtoppen. Måtte jukse litt ved å la sparkelet herde 10-12 min. før jeg smurte på, for blandingen var helt umulig å jobbe med før noe herding. Men resultatet ble ikke helt galt gitt, selv om det blir noe farvenyanser, men du verden så mye bedre det ble enn det var fra før.

Link to post
Share on other sites

OK, da har jeg ikke brukt topcoat. På boksen med tokomponent herdelakk som jeg har brukt i dag står det støvtørr 1 time, overmalbar 8 timer, brukstørr 5 døgn etc. Noen som vet om det betyr at jeg ikke kan starte pussingen før etter 5 døgn?

 

Ser også at noen anbefaler slipepapir nr. 1500, mens det står 1200 på boksen (etter nr. 600, 800 og 1000), holder det med 1200 eller blir det bedre med 1500?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...