Jump to content

BMC Leyland 36hk 1975, startproblemer


Hansi79

Recommended Posts

Noen motoreksperter her?

 

Jeg er helt nybegynnner mtp båt. Kjøpte en Nidelv 24 med en BMC Leyland 36 hk diesel 1975 modell. Fikk den på vannet forrige helg og hadde et par vellykkede turer. Men på vei tilbake fra Holmsbu beggynnte den plutselig å "gi gass" dvs turtallet økte og sank et par ganger av seg selv før den stoppet helt.

 

Vi fikk slept den til havn, men får ikke liv i den igjen. Den er luftet og det ser ut som den får nok diesel til dysene. når jeg gløder slår den ut på voltmeteret så det virker som det er i orden. Luftfilteret er ikke tett. Når jeg starter er den oftest helt død, men noen ganger tenner den litt før den er helt død igjen. Det kommer røyk ut av potta når den prøver å starte.

 

Noen som har noen tips?

 

Det at turtallet økte før den stoppet er vel et tegn på at det kan være noe med dieseltilføreselen?

 

Mvh frustert nybegynner

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Startproblemer snekke.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Hei

Turtallet gikk opp å ned før den stoppet. Dette mener jeg kan indikere at den suger luft på suge siden. Dette kan ha sammenheng med at diesel filter er skiftet og ikke kommet helt på plass. Ville sjekket alle koblinger slanger rør på sugesiden.

Viss den suger luft vil du ikke klare å lufte dieselsystemet. Væe obs at på suge siden vil du ikke se lekkasje da det her er vakuum.

 

Jeg hadde en gang for lenge siden en situsjon med ny brukt båt med samme symtomer som du. Syns motoren var helt topp. Veldig billig i drift. Det viste seg at tankmåleren var gåen og viste feil. Tanken var tom, og hadde dermed samme problem som du.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Suger falsk luft....der tror jeg vi kan ha problemet. Jeg lufter og lufter, men er usikker på om jeg får luftet nok. Det kommer Diesel ut av dysene, men det kommer veldig lite når jeg drar motoren rundt eller bruker håndpumpen. Jeg vet ikke hvor mye som skal komme, men tror problemet har noe med luft i dieselsystemet å gjøre.

 

En test på om den suger falsk luft kan vel være å prøve å spraye startgass på punktet man mistenker, mens starteren går rundt og se om motoren reagerer?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Suger falsk luft....der tror jeg vi kan ha problemet. Jeg lufter og lufter, men er usikker på om jeg får luftet nok. Det kommer Diesel ut av dysene, men det kommer veldig lite når jeg drar motoren rundt eller bruker håndpumpen. Jeg vet ikke hvor mye som skal komme, men tror problemet har noe med luft i dieselsystemet å gjøre.

En test på om den suger falsk luft kan vel være å prøve å spraye startgass på punktet man mistenker, mens starteren går rundt og se om motoren reagerer?



Hei,

lufte etter boka. Start ved filteret, sjekk at dette ikke ligger skjevt på eller er dårlig skrudd fast. Kan hende gummipakningen ikke tetter helt. Sjekk alle rørkoblinger for at de ikke er løse. Deretter skal du lufte på pumpa, 2 skruer trengs å luftes på hver side av huset, deretter på dysene. løsne 1 mutter om gangen og kjør motoren på starteren, stram til mutter raskt så snart luften er ute. Gjenta for de andre sylindrene.
Detter gjelder 1.5 Ltr, hvis du har 1.8ltr, litt anderledes pumpe, men det står i boka.

Når det gjelder håndpumpa, må denne "treffe" riktig, dvs at hvis den ikke virker eller pumper dårlig må du dreie motoren litt på veiva slik at du får riktig utslag ved bevegelse av hendelen på pumpa, dvs full bevegelse.

IKKE bruk startgass, dette er noe skikkelig dritt!
Gløding og startgass er heller ikke noe sjakktrekk, skal du spraye inn noe bør du ikke gløde før du kjører den på starteren.
Du vil nok ikke få start ved å spraye på et sted det lekker, men bør start hvis du sprayer i innsuget på motoren.
IKKE for mye eller vil turtallet nå uante høyder :lol: har prøvd
Jon Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt det problemet på tilsvarende motor.

De kan være vanskelig å lufte.

 

Følges prosedyren fra innlegget over, så vær forsiktig så ikke lufteskruene draes til for hardt, de tåler nesten ingen ting.

Det er vanlig at disse lufteskruene er gåen, på slike innprutningspumper. (kan være problem med falsk luft her!)

 

Denne måten å lufte maskinen, fungerer i hvertfall.

Bruker starter for å tørne motoren samtidig som du åpner nippel like ved dysen og vente til det kommer ut diesel. Gjenta for alle sylindre.

Det fungerte for meg.

Men som andre nevner, så kan det være andre problemer.

 

Pass på! Motoren kan starte mens du holder på. Lønner seg å være 2 personer.

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...