Hank Startet 2.Juni.2007 Del på Facebook Startet 2.Juni.2007 Hei, Er bare nysgjerrig på hvilke konsekvenser det kan få dersom man har fylt for mye girolje. Har et MS2 gir og fylte til litt over max merket på peilepinnen. Mulig jeg tapper av litt, men hva er egentlig farene med for mye olje? Og hvor kritisk er streken på målepinnen? Det advares jo i manualen om at man ikke må fylle over max-merket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Faren er vell at det blir overtrykk i gearhuset. Dette medfører gjerne en lekasje og en defekt simmerring eller pakning. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Kjenner ikke til gearet ditt, men ZF/Hurth har noen sære peile-øvelser. For mitt 63A gear skal jeg f.eks peile med stikka stukket inn til gjengene, ikke skrudd inn. Dette skal skje så raskt som mulig etter at motor er stoppet og helst innen 30 sek. Dersom jeg venter for lenge, vil jeg også få nivå over maksimum-merket. Min kasse har oljeavkjøling via en oljekjøler og derfor denne prosedyren. Antar du har sjekket prosedyren for din gearkasse. SF antyder riktig risiko ved for høyt oljenivå. Mye styr å få skiftet simmerringer, så unngå det. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 For mye olje på et gir kan føre til varmgang. Hold nivået på 3/4 mellom min og max på peilepinnen, da er du 110% sikker på at du ikke har gjort noe galt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Har et MS2 gir og fylte til litt over max merket på peilepinnen. Du er klar over at oljenivået på dette giret skal måles uten at målepinnen er skrudd ned, bare stukket nedi til gjengene? Jeg gjorde det samme en gang, på et MS2-gir. Fylte ca 5 mm over maxmerket. Jeg gjorde aldri noe med det, og oljenivået holdt seg helt til jeg skiftet olje. Men jeg tør ikke å si at du ikke skal bry deg, vil ikke ha ansvar for dine reparasjoner... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Svart 4.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Jepp, jeg sjekket opp i boka før jeg målte at pinnen ikke skulle skrus ned først. Nå har jeg tappet av litt olje.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.