Jump to content

2 taktsolje blandingsforhold


bliss X

Recommended Posts

Har samme problemet på landet med landstedsbåten. Måtte rett og slett ha en egen kanne dedikert og dertil merket med ferdigblandet bensin.

Før jeg gjorde dette valgte jeg å være på den sikre siden og blande på nytt om jeg var usikker. Har nok kjørt noen tanker på dobbelblanding uten at det har gjort noe som helst. Ville vært ille om jeg gjorde motsatt og kjørte uten olje.

Link to post
Share on other sites

Å blande inn mere en 2 % olje betyr ingen ting. Det eneste du kan oppnå er at tennpluggen blir mere sotete.

Min nye påhengsmotor skal kjøres inn med 4 % olje innlandet i 5 timer. Yrkesfisker bruker ofte 2 % olje, da slites motoren mindre. På min gamle motor brukte jeg alltid 2 %, selv om fabrikanten sier 1 %.

Link to post
Share on other sites

Nei, bortsett fra at det kan bli behov for å rense sotete plugger, altenativt skifte disse, men det er jo ingen katastrofe! :nonod: Som nevnt av andre så skal man som regel kjøre inn en to-takter på "dobbel dose", men da skifter man tennplugger når motoren er ferdig innkjørt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Klarer aldri å huske på om jeg har hatt på 2 taktsolje eller ikke på bensinkanna til jollemotoren. Tror det er 1% motoren skal ha, men gjør det noe om den får dobbel dose?

 

 

Det oppstår ingen skader ved dobbel dose, men motoren kan bli tungstartet som følge av sotede tennplugger.

Link to post
Share on other sites

Har av flere, også påhengsmekanikere, blitt fortalt at for mye olje kunne "sprenge pluggen". Har aldri fått greie på hva som skjer og ser ikke for meg problemet annet enn evt. soting og denslags. Noen som kan forklare dette?

 

"Trikset" mitt for å holde orden på hvilke kanner som har oljeblandet bensin er å ALLTID blande i olje med en gang, helst før jeg fyller bensin i kannen, slik at jeg ikke blir usikker på om olja er innblandet eller ikke. Litt bensinsøl vil jo også avsløre om der er olje, ingen olje og bensinen fordamper helt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hentet dette ifra et annet forum (Iboats FAQ), skulle dekke det meste.

 

One of the most commonly asked questions is how much oil to add to the gas. A few rules of thumb that I go by - some people may have different opinions but this works for me and I haven't burned up any motors.MERCURYs - ANY non-high performance Merc made after 1960 can handle a 50:1 mixture of fuel and oil. Racing motors will need more oil. I run 20:1 in my smaller Merc racers. Newer V6 high performance engines might need more and some require av-gas (100 octane).POST-1964 JOHNSON/EVINRUDE/GALE - The official stance on 1964 and newer OMC engines is to run them 50:1 and it's a good rule of thumb to follow on the bigger motors. OMC also renegged on the late 1980s 100:1 recommendation on the smaller (4-35hp) motors, bumping them back to 50:1. I've found that the smaller (3, 4, 5, 6hp) motors from post 1964 up into the mid-1970s may appreciate a bit of extra oil as they still have some bronze sleeve bearings. I run 40:1 in my '72 4hp, as I have a pile of holed blocks, burned cranks and twisted rods that were run at 50:1.1960-1964 JOHNSON/EVINRUDE/GALE - 18hp and up can run at 40:1, as they are mostly jeweled motors at this point. Anything smaller run it at 24:1. Pre 1960 - any size, run it 24:1. If it's used for racing or high performance, double up the oil...CHRYSLER/FORCE - All Chrysler/Force motors can run at 50:1, except for anything used in a high performance application - double it up.ALL other brands - pre 1960 run 24:1. Pre-WWII run 20:1. Most brands post 1970 run 50:1.Also, 2-stroke outboards are not lead dependent, so don't waste your money on lead additives, regardless of the age of the motor.This probably doesn't cover all cases and applications, but it's a start. Some guys who know their motors well may lean out the oil a bit - I do it myself on some motors - that's your call. When in doubt, err on the side of caution and add a bit more oil. Always use good quality oil, minimum TCW-3 rated, and mix it with good quality mid-grade gas (high test not necessary!). On older (pre 1960) engines running synthetic oil, keep the ratio the same, as the oil does more than lubricate when there are bronze bearings involved.

 

Ser også at mange blander olje i bensinen selv om motoren har eget blandesystem, men da bare 1%, dette er fordi de IKKE stoler 100% på blandesystemet, ved feil vil motoren fremdeles ha litt olje.

 

Har selv alltid brukt 2% ( vel nærmere 2,5% > 3% da antall liter bensin aldri blir et rent tall, så det blir en liten skvulp ekstra for å være sikker :smiley: )

 

For å ta en annen del av samme historie.....

 

Blander dere olje i bensinen selv om dere IKKE skal bruke motoren med det første, Olje blandet bensin holder seg ikke så mange dagene før det skjer noe med den, merker stor forskjell på motorens gange hvis den olje blandede bensinen er eldre en 1 uke ..... er dog forskjell imellom motorene.

 

Den værste motoren på det område var en gammel West Bend, den måtte ha nyblandet og fersk bensin for fungere optimalt, måtte også ha 97 lavbly ???

( gikk på andre typer også, men med merkbart dårligere gange :crazy: )

 

Noen som har brukt den miljø bensinen beregnet på motorsager ??, den holder seg mye bedre en den bensinen en blander selv, ville sett på det som en stor fordel hvis bruker jolla lite eller hvis bensinen blir lagret lengre en 2 uker....tenker da KUN på små motorer :wink: .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Å blande inn mere en 2 % olje betyr ingen ting. Det eneste du kan oppnå er at tennpluggen blir mere sotete.

Dette reagerer jeg litt på. Har du ikke hørt om miljøvern og co2 utslipp. Utslipp fra båttrafikk er en stor del av Norges totale co2 utslipp. At vi da som båtbrukere velger å doble den allerede høye dosen av olje, og blander inn olje manuelt selv om den kommer automatisk, er ikke bra.

 

Det er da mer enn tennpluggen som blir påvirket her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...