Jump to content

Riktig kompressorolje til Volvo Penta?


lippert

Recommended Posts

Jeg satt og leste i manualen til vår KAD44 og så at olja på kompressoren skal byttes etter 200 timer. Det var strengt tatt forrige vår. Når jeg tok en titt på fakturaene fra serviceverkstedet som har håndtert motoren både i fjor og i år så ser jeg at det har de ikke gjort. :headbang: (Det er en autorisert VP-mekaniker.)

 

Så i går stakk jeg innom LaSa og spurte om en flaske med kompressorolje til KAD'en. Men jeg finner ingen referanse på flasken jeg fikk til den oljekvaliteten som er nevnt i manualen. Den innkjøpte flasken har delenummer 85108974 og er den eneste kompressoroljen som finnes på VPs Europeiske nettsider. I følge manualen skal jeg bruke olje av kvalitet 1141641-9 Det nummeret finner jeg under VPs Asiatiske sider, men på samme plass i tabellen som den andre. (Om det var forstålig :confused: )

 

Har jeg fått riktig olje og kan jeg bruke den på kompressoren uten å frykte problemer?

 

PS! Til 1.000,- pr liter så skal jeg ikke søle mange dråpene.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Volvo sine delenummer forteller meg fint lite. Men du skal nok ha en noe tynntflytende girolje på kompressoren. Den skal smøre kulelagre og tannhjul i endene på kompressoren. Det er faktisk VP forhandleren sitt ansvar å selge deg riktig olje, vil tro du har fått riktig.

Merkelig at ikke dette er koblet inn på smøroljesystemet til maskinen, det er da helt vanlig både for turbo og kompressor. Tydeligvis ikke vanlig på en volvo.

Link to post
Share on other sites

Hei. Er du sikker på at det er riktig med intervallene?

I min kAD manual står det:

Sjekk olje hver 200 time, bytte etter 1200 timer:

Sitat::

 

Every 200 hours / at least once a year, included in extended protection

● Supercharger. Checking of oil level

 

Every 1200 hours / at least every 5 years:

● Supercharger. Changing the oil

K

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hei. Er du sikker på at det er riktig med intervallene?

Jeg har bare leste verkstedmanualen som finnes her på BP

 

kompressorolje.jpg

 

Om det menes 200 timer på motoren eller 200 timer på kompressoren det vet jeg ikke. Ikke har jeg noe timeteller på kompressoren heller :smiley:

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Kompressoren skal gi bedre ytelse på maskinen på turtall mellom 1500-3100 omdreininger på min KAMD43P-A (230HK).

Jeg utførte et eksperiment, hvor jeg slo av kompressor. Ved 2000 omdreininger slo jeg den på, det merkelige var at turtallet sank momentant til 1700 omdreining for så å øke etter noen sekunder til 1800 omdreining. Dvs. at turtallet ble redusert med 200 omdreininger med kompressor aktivert.

Er dette å øke ytelsen?

Er dette god økonomi?

 

:)Sverre

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...