Jump to content

Motorvalg til with 16fot


Hess21

Recommended Posts

Hei båtvenner :seeya: , jeg skal pusse opp den gamle with'en som er 16 fot. Jeg skal

også ha ny motor. Hva slags motor bør jeg ha og hvor mye hk. Hvor mye kan man ha på den uten at den blir ødelagt. Har hatt yamaha 20 hk 1982 modell på den før, men den gravde seg veldig ned med 4 i båten i 22 knops fart, lurer på om jeg skal ha mer hk. har hørt at tohatsu har mest effekt, er det sant?

 

tusentakk for svar

 

-mvh Withressen :smiley:

Redigert av Withressen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan jeg ikke sette på styrekonsoll? pris?

men denne båten er veldig gammel , kan det ha noe å si om hk?

 

Alt kan modifiseres :wink: .

 

Men hvis du er avhengig av å måtte få noen til å gjøre jobben kan det for bli dyrt.

 

Men hvis du følger med på Finn.no og andre plasser kan det dukke opp noe du kan bruke .

 

Hadde selv en 8 fots båt som ble "dratt" ut til ca 10 fot, egen designet styre konsoll, gammel campingstol til å sitte på ( kappa bena ), monterte en 30 hk motor......

For å gjøre historien værre.....ALL glassfiber støypinga som ble gjort var.......vel det var første gange jeg gjorde noe slikt....pent, solid...definitivt ikke, morro JA.

Har motor og båt enda, men båten har ikke sett annet en regnvann på 15 år......de båtvante som har sett den mumler noe om galskap.... :crazy:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har også hatt en With seilebåt som ligner mye på den der,

den jeg hadde ville ikke plane skikkelig med 20 hester så jeg har alltid regna den som halvplaner jeg.....??

 

Hvis det er en slik seilebåt ville jeg ikke satset på noe stor motor, heller fått meg en båt som planer skikkelig.

 

Tror disse gamle seilebåtene (før 442/Vitting) også hadde litt vekt i bunn i tillegg til senkekjølen.

 

Lykke til

 

image1.jpg

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rart at den ikke planet da de ble solgt som en planende seilbåter.

Alle båtene Bror With tegnet var vel planende?

 

Forutsatt at det er en 442 vil selve skroget fint tåle en 40hk, men om akterspeilet tåler det er en annen sak.

Hvis det er dobbelt bunn i den er skummet sannsynligvis gjennomtrukket av vann, og båten tilsvarende tung.

 

Min, med en 70-talls 25hk (tilsvarer vel knapt 20hk i dag), planer fint med 3 voksne. Har man liten motor kan det hjelpe med en propell med mindre stigning.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en 8 fots båt som ble "dratt" ut til ca 10 fot, egen designet styre konsoll, gammel campingstol til å sitte på ( kappa bena ), monterte en 30 hk motor......

Denne hadde det vært morsomt å fått sett bilder av.... :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis den er lik min er den ikke lik 442, jeg skrev ned veritas godkjenningsnummeret og ringte de og fikk beskjed at det var en With Vitress, 475cm lang og max motor 20 hk.Uansett om den planer eller ei, min føltes mer som en halvplaner.Hadde min fra hverandre og skummet var ikke fullt av vann men helt i bunnen så det ut som det var støpt en centimeter eller to med støyp for å få litt ekstra vekt.Denne vekta føler en også når en tipper den opp på høykant på land, tyngdepunktet er ikke helt der en tror det skal være.Vitressen er også smalere en 442.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel den som het With 450,senere With 475? Godkjent for hhv 20 og 25hk hvis jeg husker riktig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

så dere mener at dette er samme båt som den seilutgaven??

og max hk er 25?

jeg viste ikke om det med seilbåten, men var sikker på at det var ikke mer en 30 på den.

 

tro meg , det er ingen halvplaner......:)

 

bør jeg ha styrekonsoll???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...