M/S Bastard Startet 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2003 Er dette noe og bruke tid og penger på Dette gjelder en Perkins med saltvannskjøling med varmeveklsel og det hele. Kan man rett og slett koble inntak/utak til kjølesløyfe? Og evt bruke saltvann til eksos. Motoren kan vel også gå på tørr eksos? Eller vil det bli for varmt? Hjelp Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Hei Det er noen tidligere tråder om dette. Jeg ettermonterte ferskvannskjøling på seilbåten jeg hadde. Fordeler: 1. Motoren får riktigere arbeidstemp. (saltvann krystalliserer v/ca. 64 grader C.) (Husk å bytte termostat!!) 2. Du forlenger levetiden til motoren betraktelig. 3. Du kan legge en slynge inn i varmtvannsbereder, og ha varmtvann ombord. Ulemper: 1. Det koster noen kroner. 2. Det kan ta noe tid. (Det er som regel trangt der dette skal monteres) mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Spørsmålet er noe uklart formulert. Ønsker du å erstatte varmeveksleren på en ferskvannskjølt motor med en rørsløyfe under båten ? Har du en saltvannskjølt motor uten varmeveksler som du ønsker å bygge om til ferskvannsvannskjøling med kjølesløyfe under båten ? Begge deler er mulig. Du må bare spesifisere noe nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Spørsmålet er noe uklart formulert. Ønsker du å erstatte varmeveksleren på en ferskvannskjølt motor med en rørsløyfe under båten ? JA Har du en saltvannskjølt motor uten varmeveksler som du ønsker å bygge om til ferskvannsvannskjøling med kjølesløyfe under båten ? Begge deler er mulig. Du må bare spesifisere noe nærmere. Eller kan man fortsatt bruke varmeveksleren med kjølesløyfe under båten? (erstatte saltvann med ferskvann) og saltvann til eksos evt. tørr eksos Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Det går selvsagt, men blir smør på flesk og unødig mange deler å vedlikeholde. Erstatte heller varmeveksleren med en rørsløyfe under båten og la ferskvannet gå i denne. Sjøvannspumpa kan du nytte til eksoskjøling. I denne kretsen kan du event. sette oljekjølere. Settes oljekjølere i ferskvannskretsen (mindre vedlikehold) bør de nok erstattes med noe større kjølere. Ferskvannskretsen må ha en ekspansjonstank. Manifolden kan også være ferskvannskjølt, men har den vært sjøvannskjølt før bør den renses grundig for å unngå rustflak og andre ulumskheter i ferskvannskretsen. Dersom du ønsker det kan jeg lage noen skisser, men da må jeg få en innføring i hvordan jeg kan legge inn en AutoCAD/Pdf-fil på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Jenny Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Tror ikke det er så enkelt som å bytte ut saltvannskjølingen med ferskvannssløyfe under båten. Skal det i det hele tatt ha noen hensikt å bygge om til ferskvannskjøling må du samtidig heve temperaturen på motoren. Dette krever ny termostat. Men ferskvannet sirkulerer også gjennom andre porter i blokk og topp enn saltvannskjølingen, dette krever ny toppakning. Har selv bygget om en Perkins 4.108M med godt resultat for mange år siden, men det kostet rundt 8 - 10.000 med stor og smått. Men med en motor som ikke har gått mange timer (har fremtiden foran seg) vil det klart være en fordel å ta denne jobben. Mange detaljer som ikke er nevnt, men det kan en deleleverandør fortelle deg mer om. Kan nevne: Kjøler/eksp.tank kombinert (Bowmann), ny manifold, ferskvannspumpe, div. pakninger, nytt termostathus, toppakning. ++. Mente ikke å skremme deg, det er absolutt overkommelig å gjøre en slik jobb. Men tror ikke ditt forslag om kjølesløyfe under båten vil være tilstrekkelig. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Dersom du ønsker det kan jeg lage noen skisser, men da må jeg få en innføring i hvordan jeg kan legge inn en AutoCAD/Pdf-fil på forumet.Hei. Hvis du tegner i AutoCad kan du først eksportere tegningen [ File > Eksport... > Metafile (*.wmf)] til wmf-fil. Åpne deretter wmf-filen i et bilderedigeringsprogram eks. Paint Shop, Photoshop el. lignende og lagre den igjen som jpg-fil. Sørg for at den ikke er større som 50 kb. Legg deretter jpg-filen inn i her i forumet. KAT Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2003 Mente ikke å skremme deg, det er absolutt overkommelig å gjøre en slik jobb. Men tror ikke ditt forslag om kjølesløyfe under båten vil være tilstrekkelig. Lykke til!! Hvorfor skulle ikke en kjølesløyfe under båten være tilstrekkelig ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2003 Hvorfor skulle ikke en kjølesløyfe under båten være tilstrekkelig ? Det var det jeg lurte på og. Båten kommer til og ligge ute hele året og da syns jeg ferskvannskjøling er det beste. Men jeg gjør ikke om dette til enhver pris. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2003 Jeg har laget to prinsippskisser på AutoCAD som jeg har konvertert til jpg-fil. Forsøk på opplasting var misslykket da filene var for store. 32kB som dwg og 108kB som jpg. Jeg skal forske litt på dette til kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2003 Jeg har laget to prinsippskisser på AutoCAD som jeg har konvertert til jpg-fil. Forsøk på opplasting var misslykket da filene var for store. 32kB som dwg og 108kB som jpg. Jeg skal forske litt på dette til kvelden. Du kan sende jpg.fila til meg i mail Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2003 Bastard ! Jeg skal konvertere filene til pdf i morgen tidlig og maile over til deg. Pdf har den fordelen at det er greit å zoome og panorere. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 17.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2003 Jeg har laget to prinsippskisser på AutoCAD som jeg har konvertert til jpg-fil. Forsøk på opplasting var misslykket da filene var for store. 32kB som dwg og 108kB som jpg. Jeg skal forske litt på dette til kvelden. Hei. Vet ikke nøyaktig hva du gjør men et typisk skjema i .dwg er ca. 1000 kb. Konvertert til .jpg vil den bli ca. 15 - 20 kb. KAT Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 KAT ! Skissene mine er enkle saker, noen strek, noen firkanter og litt tekst alt i 2D, tilsammen 32kB Jeg har mulighet for å lage en printfil i jpg-format. Dette blir et bilde i A4 format og blir vel av den grunn plutslig på 108kB Ser i en annen tråd at du tegner 3D og der blir vel filene ganske tunge i forhold til et bilde. Har en følelse av at dersom jeg skal krympe skissene mine så blir neppe teksten lesbar. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 18.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 KAT ! Skissene mine er enkle saker, noen strek, noen firkanter og litt tekst alt i 2D, tilsammen 32kB Jeg har mulighet for å lage en printfil i jpg-format. Dette blir et bilde i A4 format og blir vel av dengrunn plutslig på 108kBSer i en annen tråd at du tegner 3D og der blir vel filene ganske tunge i forhold til et bilde. Har en følelse av at dersom jeg skal krympe skissene mine så blir neppe teksten lesbar. Hei. Hvis du kan maile over dwg filen, så kan jeg se hva jeg kan gjøre. Mailadr.: kat@elvelund.no KAT Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 Bastard ! Jeg skal konvertere filene til pdf i morgen tidlig og maile over til deg. Pdf har den fordelen at det er greit å zoome og panorere. Kjempefint Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 Glemte og legge begge 2 i en posting Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2003 Bastard ! Da har du fått komprimert og lastet opp skissene. De er dog noe bleike i kuløren. Jeg ser at teksten burde vært noe større og at bildet skulle vært noe smalere slik at ikke nødvendig å skrolle sideveis. Vi får modifisere litt til neste opplasting. Det er bare å spørre i vei og vi diskuterer gjerne forskjellige løsninger på kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 Bastard ! Da har du fått komprimert og lastet opp skissene. De er dog noe bleike i kuløren. Jeg ser at teksten burde vært noe større og at bildet skulle vært noe smalere slik at ikke nødvendig å skrolle sideveis. Vi får modifisere litt til neste opplasting. Det er bare å spørre i vei og vi diskuterer gjerne forskjellige løsninger på kjølesystemet. Spørsmål kommer nok ja Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 19.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 ...Hvordan kan jeg få rotere bildene slik at de kommer riktig vei ??????Det må du gjøre i programmet du lager tegningen i før du lagrer, eller i et tilsvarende tegneprogram som håndterer formatet. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 Er det ferskvanns pumpa du mener. Skal det monteres ekstra feskvannspumpe? Jeg regnet med at det var den interne som er montert på motoren orginalt men litt dårlig tegnet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 For meg ser det ut til at det er minst to ting som er feil. Det ene er at termostaten ikke vil ha noe hensikt idet hele tatt, da vannet vil passere bypass før den. Det andre er at det ser ut som om vannet ikke vil sirkulere i kjølesløyfen heller, det vil bare sirkulere rundt i motoren og innom manifolden før det går til pumpen igjen.... En annen ting jeg ikke har fått med meg, er at hvorfor skal det bygges om fra varmeveksler til sløyfe under båten? Er det plasshensyn eller defekt veksler eller noe? Det må vel være bedre å ha en skikkelig varmeveksler i stedet for rør under båten? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 Eller ha en varmtvanns tank kombinert med varmeveksler istedenfor utv. sløyfe Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2003 Fordelen slik jeg ser det er at jeg ligger ute hele året. Ingen stor fare for at ting og tang fryser i stykker. Kommer ikke til og utføre dette hvis det koster skjorta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.