Jump to content

Gjøre om til ferskvanns kjøling


M/S Bastard

Recommended Posts

Hei

Det er noen tidligere tråder om dette.

Jeg ettermonterte ferskvannskjøling på seilbåten jeg hadde.

Fordeler:

1. Motoren får riktigere arbeidstemp. (saltvann krystalliserer v/ca. 64 grader C.)

   (Husk å bytte termostat!!)

2. Du forlenger levetiden til motoren betraktelig.

3. Du kan legge en slynge inn i varmtvannsbereder, og ha varmtvann ombord.

Ulemper:

1. Det koster noen kroner.

2. Det kan ta noe tid. (Det er som regel trangt der dette skal monteres)

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er noe uklart formulert.

 

Ønsker du å erstatte varmeveksleren på en ferskvannskjølt motor med en rørsløyfe under båten ?

 

Har du en saltvannskjølt motor uten varmeveksler som du ønsker å bygge om til ferskvannsvannskjøling med kjølesløyfe under båten ?

 

Begge deler er mulig.

 

Du må bare spesifisere noe nærmere.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er noe uklart formulert.

 

Ønsker du å erstatte varmeveksleren på en ferskvannskjølt motor med en rørsløyfe under båten ? JA

 

Har du en saltvannskjølt motor uten varmeveksler som du ønsker å bygge om til ferskvannsvannskjøling med kjølesløyfe under båten ?

 

Begge deler er mulig.

 

Du må bare spesifisere noe nærmere.

Eller kan man fortsatt bruke varmeveksleren med kjølesløyfe under båten? (erstatte saltvann med ferskvann) og saltvann til eksos evt. tørr eksos

Link to post
Share on other sites

Det går selvsagt, men blir smør på flesk og unødig mange deler å vedlikeholde.

 

Erstatte heller varmeveksleren med en rørsløyfe under båten og la ferskvannet gå i denne.

 

Sjøvannspumpa kan du nytte til eksoskjøling. I denne kretsen kan du event. sette oljekjølere.

Settes oljekjølere i ferskvannskretsen (mindre vedlikehold) bør de nok erstattes med noe større kjølere.

 

Ferskvannskretsen må ha en ekspansjonstank.

 

Manifolden kan også være ferskvannskjølt, men har den vært sjøvannskjølt før bør den renses grundig for å unngå rustflak og andre ulumskheter i ferskvannskretsen.

 

Dersom du ønsker det kan jeg lage noen skisser, men da må jeg få en innføring i hvordan jeg kan legge inn en AutoCAD/Pdf-fil på forumet.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er så enkelt som å bytte ut saltvannskjølingen med ferskvannssløyfe under båten.

Skal det i det hele tatt ha noen hensikt å bygge om til ferskvannskjøling må du samtidig heve temperaturen på motoren. Dette krever ny termostat. Men ferskvannet sirkulerer også  gjennom andre porter i blokk og topp enn saltvannskjølingen, dette krever ny toppakning.

Har selv bygget om en Perkins 4.108M med godt resultat for mange år siden, men det kostet rundt 8 - 10.000 med stor og smått. Men med en motor som ikke har gått mange timer (har fremtiden foran seg) vil det klart være en fordel å ta denne jobben.

Mange detaljer som ikke er nevnt, men det kan en deleleverandør fortelle deg mer om.

Kan nevne: Kjøler/eksp.tank kombinert (Bowmann), ny manifold, ferskvannspumpe, div. pakninger, nytt termostathus, toppakning. ++.

Mente ikke å skremme deg, det er absolutt overkommelig å gjøre en slik jobb. Men tror ikke ditt forslag om kjølesløyfe under båten vil være tilstrekkelig.

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Dersom du ønsker det kan jeg lage noen skisser, men da må jeg få en innføring i hvordan jeg kan legge inn en AutoCAD/Pdf-fil på forumet.

Hei.

 

Hvis du tegner i AutoCad kan du først eksportere tegningen [ File > Eksport... > Metafile (*.wmf)]  til wmf-fil. Åpne deretter wmf-filen i et bilderedigeringsprogram eks. Paint Shop, Photoshop el. lignende og lagre den igjen som jpg-fil. Sørg for at den ikke er større som 50 kb.

Legg deretter jpg-filen inn i her i forumet.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget to prinsippskisser på AutoCAD som jeg har konvertert til jpg-fil.

Forsøk på opplasting var misslykket da filene var for store. 32kB som dwg og 108kB som jpg.

Jeg skal forske litt på dette til kvelden.

Hei.

 

Vet ikke nøyaktig hva du gjør men et typisk skjema i .dwg er ca. 1000 kb. Konvertert til .jpg vil den bli ca. 15 - 20 kb.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

KAT !

 

Skissene mine er enkle saker, noen strek, noen firkanter og litt tekst alt i 2D, tilsammen 32kB

 

Jeg har mulighet for å lage en printfil i jpg-format. Dette blir et bilde i A4 format og blir vel av den

grunn plutslig på 108kB

 

Ser i en annen tråd at du tegner 3D og der blir vel filene ganske tunge i forhold til et bilde.

 

Har en følelse av at dersom jeg skal krympe skissene mine så blir neppe teksten lesbar.

Link to post
Share on other sites

KAT !

 

Skissene mine er enkle saker, noen strek, noen firkanter og litt tekst alt i 2D, tilsammen 32kB

Jeg har mulighet for å lage en printfil i jpg-format. Dette blir et bilde i A4 format og blir vel av dengrunn plutslig på 108kBSer i en annen tråd at du tegner 3D og der blir vel filene ganske tunge i forhold til et bilde.

Har en følelse av at dersom jeg skal krympe skissene mine så blir neppe teksten lesbar.

Hei.

 

Hvis du kan maile over dwg filen, så kan jeg se hva jeg kan gjøre.

 

Mailadr.: kat@elvelund.no

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Bastard !

 

Da har du fått komprimert og lastet opp skissene.

 

De er dog noe bleike i kuløren. Jeg ser at teksten burde vært noe større og at bildet skulle vært noe smalere slik at ikke nødvendig å skrolle sideveis.

 

Vi får modifisere litt til neste opplasting.

 

 

Det er bare å spørre i vei og vi diskuterer gjerne forskjellige løsninger på kjølesystemet.

Link to post
Share on other sites

Bastard !

 

Da har du fått komprimert og lastet opp skissene.

 

De er dog noe bleike i kuløren. Jeg ser at teksten burde vært noe større og at bildet skulle vært noe smalere slik at ikke nødvendig å skrolle sideveis.

 

Vi får modifisere litt til neste opplasting.

 

 

Det er bare å spørre i vei og vi diskuterer gjerne forskjellige løsninger på kjølesystemet.

Spørsmål kommer nok ja :wink:

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut til at det er minst to ting som er feil. Det ene er at termostaten ikke vil ha noe hensikt idet hele tatt, da vannet vil passere bypass før den. Det andre er at det ser ut som om vannet ikke vil sirkulere i kjølesløyfen heller, det vil bare sirkulere rundt i motoren og innom manifolden før det går til pumpen igjen....

 

En annen ting jeg ikke har fått med meg, er at hvorfor skal det bygges om fra varmeveksler til sløyfe under båten? Er det plasshensyn eller defekt veksler eller noe? Det må vel være bedre å ha en skikkelig varmeveksler i stedet for rør under båten?  :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...