M/S Bastard Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Er dette noe og bruke tid og penger på Dette gjelder en Perkins med saltvannskjøling med varmeveklsel og det hele. Kan man rett og slett koble inntak/utak til kjølesløyfe? Og evt bruke saltvann til eksos. Motoren kan vel også gå på tørr eksos? Eller vil det bli for varmt? Hjelp Quote Link to post
giver Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Hei Det er noen tidligere tråder om dette. Jeg ettermonterte ferskvannskjøling på seilbåten jeg hadde. Fordeler: 1. Motoren får riktigere arbeidstemp. (saltvann krystalliserer v/ca. 64 grader C.) (Husk å bytte termostat!!) 2. Du forlenger levetiden til motoren betraktelig. 3. Du kan legge en slynge inn i varmtvannsbereder, og ha varmtvann ombord. Ulemper: 1. Det koster noen kroner. 2. Det kan ta noe tid. (Det er som regel trangt der dette skal monteres) mvh giver Quote Link to post
TMe Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Spørsmålet er noe uklart formulert. Ønsker du å erstatte varmeveksleren på en ferskvannskjølt motor med en rørsløyfe under båten ? Har du en saltvannskjølt motor uten varmeveksler som du ønsker å bygge om til ferskvannsvannskjøling med kjølesløyfe under båten ? Begge deler er mulig. Du må bare spesifisere noe nærmere. Quote Link to post
M/S Bastard Posted December 16, 2003 Author Share Posted December 16, 2003 Spørsmålet er noe uklart formulert. Ønsker du å erstatte varmeveksleren på en ferskvannskjølt motor med en rørsløyfe under båten ? JA Har du en saltvannskjølt motor uten varmeveksler som du ønsker å bygge om til ferskvannsvannskjøling med kjølesløyfe under båten ? Begge deler er mulig. Du må bare spesifisere noe nærmere. Eller kan man fortsatt bruke varmeveksleren med kjølesløyfe under båten? (erstatte saltvann med ferskvann) og saltvann til eksos evt. tørr eksos Quote Link to post
TMe Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Det går selvsagt, men blir smør på flesk og unødig mange deler å vedlikeholde. Erstatte heller varmeveksleren med en rørsløyfe under båten og la ferskvannet gå i denne. Sjøvannspumpa kan du nytte til eksoskjøling. I denne kretsen kan du event. sette oljekjølere. Settes oljekjølere i ferskvannskretsen (mindre vedlikehold) bør de nok erstattes med noe større kjølere. Ferskvannskretsen må ha en ekspansjonstank. Manifolden kan også være ferskvannskjølt, men har den vært sjøvannskjølt før bør den renses grundig for å unngå rustflak og andre ulumskheter i ferskvannskretsen. Dersom du ønsker det kan jeg lage noen skisser, men da må jeg få en innføring i hvordan jeg kan legge inn en AutoCAD/Pdf-fil på forumet. Quote Link to post
Jenny Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Tror ikke det er så enkelt som å bytte ut saltvannskjølingen med ferskvannssløyfe under båten. Skal det i det hele tatt ha noen hensikt å bygge om til ferskvannskjøling må du samtidig heve temperaturen på motoren. Dette krever ny termostat. Men ferskvannet sirkulerer også gjennom andre porter i blokk og topp enn saltvannskjølingen, dette krever ny toppakning. Har selv bygget om en Perkins 4.108M med godt resultat for mange år siden, men det kostet rundt 8 - 10.000 med stor og smått. Men med en motor som ikke har gått mange timer (har fremtiden foran seg) vil det klart være en fordel å ta denne jobben. Mange detaljer som ikke er nevnt, men det kan en deleleverandør fortelle deg mer om. Kan nevne: Kjøler/eksp.tank kombinert (Bowmann), ny manifold, ferskvannspumpe, div. pakninger, nytt termostathus, toppakning. ++. Mente ikke å skremme deg, det er absolutt overkommelig å gjøre en slik jobb. Men tror ikke ditt forslag om kjølesløyfe under båten vil være tilstrekkelig. Lykke til!! Quote Link to post
KAT Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Dersom du ønsker det kan jeg lage noen skisser, men da må jeg få en innføring i hvordan jeg kan legge inn en AutoCAD/Pdf-fil på forumet.Hei. Hvis du tegner i AutoCad kan du først eksportere tegningen [ File > Eksport... > Metafile (*.wmf)] til wmf-fil. Åpne deretter wmf-filen i et bilderedigeringsprogram eks. Paint Shop, Photoshop el. lignende og lagre den igjen som jpg-fil. Sørg for at den ikke er større som 50 kb. Legg deretter jpg-filen inn i her i forumet. KAT Quote Link to post
TMe Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Mente ikke å skremme deg, det er absolutt overkommelig å gjøre en slik jobb. Men tror ikke ditt forslag om kjølesløyfe under båten vil være tilstrekkelig. Lykke til!! Hvorfor skulle ikke en kjølesløyfe under båten være tilstrekkelig ? Quote Link to post
M/S Bastard Posted December 17, 2003 Author Share Posted December 17, 2003 Hvorfor skulle ikke en kjølesløyfe under båten være tilstrekkelig ? Det var det jeg lurte på og. Båten kommer til og ligge ute hele året og da syns jeg ferskvannskjøling er det beste. Men jeg gjør ikke om dette til enhver pris. Quote Link to post
TMe Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Jeg har laget to prinsippskisser på AutoCAD som jeg har konvertert til jpg-fil. Forsøk på opplasting var misslykket da filene var for store. 32kB som dwg og 108kB som jpg. Jeg skal forske litt på dette til kvelden. Quote Link to post
M/S Bastard Posted December 17, 2003 Author Share Posted December 17, 2003 Jeg har laget to prinsippskisser på AutoCAD som jeg har konvertert til jpg-fil. Forsøk på opplasting var misslykket da filene var for store. 32kB som dwg og 108kB som jpg. Jeg skal forske litt på dette til kvelden. Du kan sende jpg.fila til meg i mail Quote Link to post
TMe Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Bastard ! Jeg skal konvertere filene til pdf i morgen tidlig og maile over til deg. Pdf har den fordelen at det er greit å zoome og panorere. Quote Link to post
KAT Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Jeg har laget to prinsippskisser på AutoCAD som jeg har konvertert til jpg-fil. Forsøk på opplasting var misslykket da filene var for store. 32kB som dwg og 108kB som jpg. Jeg skal forske litt på dette til kvelden. Hei. Vet ikke nøyaktig hva du gjør men et typisk skjema i .dwg er ca. 1000 kb. Konvertert til .jpg vil den bli ca. 15 - 20 kb. KAT Quote Link to post
TMe Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 KAT ! Skissene mine er enkle saker, noen strek, noen firkanter og litt tekst alt i 2D, tilsammen 32kB Jeg har mulighet for å lage en printfil i jpg-format. Dette blir et bilde i A4 format og blir vel av den grunn plutslig på 108kB Ser i en annen tråd at du tegner 3D og der blir vel filene ganske tunge i forhold til et bilde. Har en følelse av at dersom jeg skal krympe skissene mine så blir neppe teksten lesbar. Quote Link to post
KAT Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 KAT ! Skissene mine er enkle saker, noen strek, noen firkanter og litt tekst alt i 2D, tilsammen 32kB Jeg har mulighet for å lage en printfil i jpg-format. Dette blir et bilde i A4 format og blir vel av dengrunn plutslig på 108kBSer i en annen tråd at du tegner 3D og der blir vel filene ganske tunge i forhold til et bilde. Har en følelse av at dersom jeg skal krympe skissene mine så blir neppe teksten lesbar. Hei. Hvis du kan maile over dwg filen, så kan jeg se hva jeg kan gjøre. Mailadr.: kat@elvelund.no KAT Quote Link to post
M/S Bastard Posted December 18, 2003 Author Share Posted December 18, 2003 Bastard ! Jeg skal konvertere filene til pdf i morgen tidlig og maile over til deg. Pdf har den fordelen at det er greit å zoome og panorere. Kjempefint Quote Link to post
M/S Bastard Posted December 18, 2003 Author Share Posted December 18, 2003 Glemte og legge begge 2 i en posting Quote Link to post
TMe Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 Bastard ! Da har du fått komprimert og lastet opp skissene. De er dog noe bleike i kuløren. Jeg ser at teksten burde vært noe større og at bildet skulle vært noe smalere slik at ikke nødvendig å skrolle sideveis. Vi får modifisere litt til neste opplasting. Det er bare å spørre i vei og vi diskuterer gjerne forskjellige løsninger på kjølesystemet. Quote Link to post
M/S Bastard Posted December 19, 2003 Author Share Posted December 19, 2003 Bastard ! Da har du fått komprimert og lastet opp skissene. De er dog noe bleike i kuløren. Jeg ser at teksten burde vært noe større og at bildet skulle vært noe smalere slik at ikke nødvendig å skrolle sideveis. Vi får modifisere litt til neste opplasting. Det er bare å spørre i vei og vi diskuterer gjerne forskjellige løsninger på kjølesystemet. Spørsmål kommer nok ja Quote Link to post
Batdilla Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 ...Hvordan kan jeg få rotere bildene slik at de kommer riktig vei ??????Det må du gjøre i programmet du lager tegningen i før du lagrer, eller i et tilsvarende tegneprogram som håndterer formatet. Quote Link to post
Allan E Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 Er det ferskvanns pumpa du mener. Skal det monteres ekstra feskvannspumpe? Jeg regnet med at det var den interne som er montert på motoren orginalt men litt dårlig tegnet. Quote Link to post
GeirFrode Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 For meg ser det ut til at det er minst to ting som er feil. Det ene er at termostaten ikke vil ha noe hensikt idet hele tatt, da vannet vil passere bypass før den. Det andre er at det ser ut som om vannet ikke vil sirkulere i kjølesløyfen heller, det vil bare sirkulere rundt i motoren og innom manifolden før det går til pumpen igjen.... En annen ting jeg ikke har fått med meg, er at hvorfor skal det bygges om fra varmeveksler til sløyfe under båten? Er det plasshensyn eller defekt veksler eller noe? Det må vel være bedre å ha en skikkelig varmeveksler i stedet for rør under båten? Quote Link to post
Allan E Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 Eller ha en varmtvanns tank kombinert med varmeveksler istedenfor utv. sløyfe Quote Link to post
M/S Bastard Posted December 19, 2003 Author Share Posted December 19, 2003 Fordelen slik jeg ser det er at jeg ligger ute hele året. Ingen stor fare for at ting og tang fryser i stykker. Kommer ikke til og utføre dette hvis det koster skjorta. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.