Jump to content

Sort røyk ut av luftinntak på Yanmar 3GMD


jørn

Recommended Posts

Skulle ut på en liten tur i morges. Fikk ikke start på motoren, løftet opp luka for jeg tenkte at drivstoffsystemet måtte luftes eller noe. Men der til min store skrekk ser jeg at det kommer sort røyk ut fra luftinntaket ved filteret.

Jeg gjorde reint filteret (med såpe og vann), tørket det godt, og startet opp på ny. Kom sort røyk på første forsøk, men tente så fint igjen. Nå har jeg vært ute med den i 3timer og alt fungerer prikkfritt som før.

Hva kan ha skjedd? Var det bare for at filteret var møkkette?

 

mvh

Jørn

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste gangene jeg har sett røyk ut luftfilteret på maskiner er når de faktisk går feil vei, mot gangretning. Den svarte røyken kommer av at blanding luft diesel blir helt feil når maskinen baktenner. Er dette noe som gjentar seg så bør du få skjekket opp timing av registeret på maskinen din.

Det kan faktisk komme av at starteren din er slakk i strikken, sliten starter eller lav batterispenning. Hvis ikke starteren din klarer å dra maskinen over topp så kan den baktenne.

Dette er skjelden vare, men det forekommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...