Jump to content

Hva er turklasse?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg har bare seil LYS i regatta, men min nåværende båt har ikke lystall og jeg lurer derfor om TUR er et alternativ. Har lest i gjennom noen tråder bl.a om Ferderseilasen, men ble ikke særlig klokere. Det jeg lurer på, og kanskje andre gjør det samme:

Hva er TURKLASSE

Kritereier for å seile i turklassen?

Hvordan håndteres forskjellen mellom båtene?

Kan båter med godkjent lystall også seile i turklasse?

Er turklassen en reel konkuranse eller bare en "tur"?

Link to post
Share on other sites

Når du melder deg på må du oppgi båttype og en del vitale data på båten. Ut fra dette blir du plassert i en turklasse der konkurrentene forventes å ha omtrent samme fartspotensiale. I Færdern er det 7 turklasser i år..

Det er ikke tillatt å bruke spinnaker eller mer enn ett forseil av gangen..

 

Jeg har nesten alltid deltatt i turklassen. (Tur 5 i år..) Det passer meg og mitt mannskaps ambisjonsnivå. Antallet båter med seil i eksotiske materialer og veltrente mannskaper er mindre her.

Selvfølgelig kan du være uheldig å oppleve at du kommer i klasse med båter med mye større eller mindre fartspotensiale enn din egen båt, - men det må du leve med i turklassen. Første båt i mål vinner!

Link to post
Share on other sites

Men en kan vel tenke seg at en litt trimma lys-båt kan gå inn i en slik gruppe å gjøre rent bord ? Mener jeg har vært bort i det tidligere.

Er selv litt i den situasjonen. Båten har et godt fartspotensiale og nye seil. Men LYS-beviset kom så sent at KNS putta meg i tur-klassen. I tillegg har jeg ikke hatt tid til å trimme båten/riggen eller å trene mannskapet. Hadde riggen og mannskapet vært skikkelig trimmet, hadde jeg følt at det ville vært feil å stille i TUR-klassen.

 

Har man et godt trent mannskap og gode seil, er ambisjonsnivået høyere enn det som vanligvis er i TUR-klassen, og man bør derfor konkurrere i LYS. Å delta i TUR-klassen med en racer, utelukkende fordi man ønsker å vinne, er etter min mening feil motivasjon.

Link to post
Share on other sites

Å delta i ei regatta har mange sider som en kan vektlegge ulikt. Det kan være det sosiale ombord i egen båt og sammen med andre, gleden ved "god" fungerende team og moroa ved å delta i et så stort arangement som f.eks. Ferdern.

Så er det konkuransedelen med påfølgende ambisjonsnivå. Blir det mye plommer og bananer som konkurere ramler vel den siden noe ned, men moro kan det være i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...