Jump to content

Powerpack til Evinrude... Noen som har snøring på slikt? :)


SkipsrederGranli

Recommended Posts

Jeg har med mine særdeles dårlige elektrokunnskaper muligens gått på en smell hehe...

Skulle bytte tenningslås, men etter bytte blei det null gnist på pluggene...Motoren sveiv men null gnist...

 

Så etter nærmere gjennomgang av koblingene fant jeg ut at jeg hadde kjørt pluss på en jordingsledning. Den jordingsledningen som går bak til powerpacken(tenningsmodulen, hjernen) og videre ut til jord i coilene ( tror jeg) Den var sort med gul stripe...

 

Så fikk jeg ordnet dette etter litt om og men og dermed hadde jeg gnist.. Men bare på den ene pluggen......!

 

Så tenkte jeg kanskje hadde ødelagt coilen og prøvde å bytte om å sjekke dette og fant ut at begge coilene var i orden....

 

Så spørsmålet mitt er, kan det være mulig at jeg har kortslutta no inne i powerpacken som gjør at den ene coilen ikke får strøm? Hva annet kan være problemet tru?

Hvis jeg har kortslutta noe i powerpacken, er det jo rart at kun strømmen til den ene coilen er borte... Burde ikke begge vært døde siden begge coilene får strøm gjennom powerpacken? riktig nok får de strøm fra hver sin kabel, men likevel er det jo snodig at kun den ene har mistet strømmen sin når den jordingskabelen er den eneste som går dit og det er samme kabelen som går inn i powerpacken og ut på andre siden...

 

Noen som har noe peiling på dette tru?

 

Motoren er en Evinrude 35hk fra begynnelsen av 80 tallet :)

 

Takker svar :)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er heller ikke noen elektrospesialist, men kan det være at det er en hovedsikring som er gått.

Du nevner at du har kjørt pluss ledning til jord. Gjorde samme "brøleren" på en tidligere motor jeg hadde. Kjenner ikke Evinrude, men det sitter nok en hovedsikring på denne også. Håper du finner ut av det. :flag:

Link to post
Share on other sites

hmmm ja kan jo være en sikring kanskje, men burde ikke den sikringen da ha kuttet strømmen til begge coilene?

Finner kun en liten glassikring i motorrommet der og den er hel......

 

hmmm..... powerpacken er ikke kjempe dyr ny, men gidder ikke kjøpe ny hvis det ikke er der problemet ligger lissom...så vil sjekke ut alle muligheter først :)

Link to post
Share on other sites

Syntes det er rart at det kun er 1 sikring på motoren. Vanligvis er det vel en sikring for coil/tenning, en for el. bensin pumpe/olje pumpe og en for event. tilbehør. Sikringene som har vært på mine motorer har vanligvis vært 15-20 amp.

 

Sikringene sitter gjerne inne i en beskyttet boks. Hvis du har instruksjonsboken til motoren, bør oversikt over det elektriske opplegg finnes der. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For det første, denne motoren har en "Alternator Driven CD tenning", det vil si at tenninga får all dem strømmen den trenger direkte ifra en egen vikling på statoren, den får IKKE noe strøm ifra batteri .

 

Ledningen du har sent strøm ut på er stopp ledningen ( kill wire ), ledningen kobles til jord for å stoppe motoren, strøm inn kan muligens ha skadet power packen .

 

Det ligger en feilsøkings guide her .( pdf fil , se side 27 +)

 

 

Syntes det er rart at det kun er 1 sikring på motoren. Vanligvis er det vel en sikring for coil/tenning, en for el. bensin pumpe/olje pumpe og en for event. tilbehør. Sikringene som har vært på mine motorer har vanligvis vært 15-20 amp.

 

Er som oftest kun en sikring, denne dekker styre strøm til motor ( styring innslags rele, eventuelt styring power trim ) PT motor KAN ha egen sikring ( type stor )

Er mekanisk bensinpumpe og tenniga trenger ikke batteri strøm ( egen vikling på stator ).

 

Tilbehør som stereo, lanterner ++ , skal IKKE kjøres via lednings nettet til motoren (

er ikke dimensjonert for det )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...