Jump to content

Dyser Perkins 4.108 (Mye røyk Risør 25)


Alicraft21

Recommended Posts

Har tidligere hatt noen tråder her på forumet angående en Perkins 4.108 som ryker veldig mye. Det er veldig grå røyk som tyder på uforbrent diesel.

 

Det som jeg har gjort siden sist er overhalt motor på verksetd (alt untatt dyser og pumpe)

 

Overhalt og stillt inn dieselpumpe på spesialverksted.

 

Hatt ut dyser og sjekket/oevrhalt disse på spesialverksted.

 

Skrudd sammen igjen alt og satt det i båten ;-)

 

Gjett hva som hendte, den ryker like mye som den gjorde når jeg kjøpte båten.

Motoren går forholdsvis greit og starter greit. Syntes den burde starte lettere, men er ikke vond å starte. En må bare gløde en skikkelig lang runde så kommer den.

 

Jeg har fått tips om følgende:

- Juster på pumpa, altså vri på den mens motoren går.

Dette har jeg prøvd, ryker like mye uansett hvor mye jeg justerer,

turtallet og gangen forandrer seg, men ikke rykingen.

- Registeret står en tann feil slik at den tenner akkurat litt for seint og ikke brenner opp all dieselen.

Ikke sjekket, men har som sagt hatt den på motorverksted

 

- Feil type dyser eller feil pakning (er) i bunn på dyse

Når det gjelder dette så hadde jeg ikke noe tro på dette. Jeg trodde at det på alle Perkins motorer skulle være kun en kobberring og så er det bare å skru dysa nedi. Prøved å ta ut dysene og sette på to kobberringer i bunn på hver dyse isteden for en.

 

Da ble det mye mindre røyk enn før og motoren starter lettere.

Det ryker fortsatt litt, men det har blitt ti ganger bedre da det var ekstremt før.

 

Dette får meg da til å lure...

 

Finner verkstedhåndbok til Perkins 4.108 marine og sjekker.

Det skal kun være en kobberring der.

 

Lurer så på om dysene eller spissene mine er feil.

Det har sikkert vært mange hobby mekanikere borti motoren siden den er ny, så kanskje dysene er feil (både holdere og spisser) eller spissene er feil) Verkstedet som overhalt dem setter jo bare inn tilsvarende til det som var i dysene fra før.

 

Noen som har noen tanker eller tips om dette?

Hva slags dyser skal sitte i motoren og hva slags spisser?

Er det noen forskjell på kobberringene?

Er den som skal være her mye tykkere?

Hvordan skal jeg få sjekket om jeg har riktige dyser?

 

 

PS: på mine dyser står det følgende:

BKB 40-SD5224

Des no 5352102

Står på dyseholderen nesten øverst

 

Har også prøvd å koble vekk hele forvarmerdysa så jeg vet det ikke kommer noe inn der eller at den er feilen.

 

Takknemmelig for all hjelp jeg kan få

Link to post
Share on other sites

Alle nevnte muligheter kan gi røyk - jeg vet ikke om du blir glad for å få en til - men det gir en feilmulighet mindre. Kontrollere kjølevannstemperaturen, er den helt normal? Dersom den ligger litt i overkant av normal og motoren røyker, sjekk at ikke kjølevannspumpa for sjøvann suger luft (f.eks. ved sjøvannsfilter) eller levere dårlig. Dette kan gi betydelig med grå røyk.

 

Jeg vil ha tatt en prat med Økonomideler borte i Østfold evnt. Universaldiesel i Tønsberg som forhandler perkinsdeler. Sjekk først opp alle data på motoren din - det er gjerne i form av noen tall/bokstaver ved br.pumpa på S/b siden. Det er viktig å notere disse ned. For øvrig mener jeg det er god grunn til reklamasjon ovenfor verkstedet som kontrollerte brenstoffpumpe og -ventiler, dersom feilen ligger i brenstoffsystemet. Generelt skal 108 være lettstartet og skal ikke ryke nevneverdig. Lykke til.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men han sier at røyken avtar når han monterer 2 kobberinger, altså større avstand og muligens bedre tettning.

Har du husket på å bytte heatshield/varmeskjold på dysene, denne ligger under dysa, kanskje du har glemt den helt ?

Den ser litt anderledes ut enn en kobberring, tror det kan ha betydning, den ligger helt i bunn under dysa ivertfall på min Bmc motor.

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Men han sier at røyken avtar når han monterer 2 kobberinger, altså større avstand og muligens bedre tettning.
Har du husket på å bytte heatshield/varmeskjold på dysene, denne ligger under dysa, kanskje du har glemt den helt ?
Den ser litt anderledes ut enn en kobberring, tror det kan ha betydning, den ligger helt i bunn under dysa ivertfall på min Bmc motor.

Jon

Har lite tro på to kobberinger, dersom det er en ring orginalt bør du bruke en ring. Dette har med termiske forhold å gjøre som en ikke bør rote med. Bare sørg for at de er ordentlig glødet dersom det er kobberringer.
Varmeskjold må være en Bmc spesialitet.
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Har lite tro på to kobberinger, dersom det er en ring orginalt bør du bruke en ring. Dette har med termiske forhold å gjøre som en ikke bør rote med. Bare sørg for at de er ordentlig glødet dersom det er kobberringer.
Varmeskjold må være en Bmc spesialitet.


Termiske forhold :nonod:

denne gamle jernklumpen tåler det meste, så det har jeg iallefall ingen tro på at gjør skade.
Når motoren røyker mindre og starter lettere er det iallefall bedre å kjøre den slik enn å guffe på med uforbrent diesel.
Men uansett, jeg er enig i at det ikke er en optimal løsning. Varmeskjold brukes på mange dieselmotorer, ukjent om det er på 4-108, men så på en splittegning og kunne ikke finne den der.

Det som egentlig var poenget at siden den røyker mindre med disse to kobberingene så kan vi vel utelukke kjøling av motoren eller for feil temperatur i kjøle/avgass systemet. Hvis røyken blir hengende igjen i luften og lukter surt så er det nok diesel det er.

Hvorfor røyker den mindre med 2 ringer der, det er svært interessant !
tetter det ikke nok med en ring, dvs går dysa til bunns i hullet eller noe sånt.
Må prøve å finne ut av dette først.

Jon Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar så langt

 

Motoren har direktekjøling, ingen varmeveksler.

Sjøvannpumpe er helt ny og kjøling fungerer utmerket.

 

Motor blir ikke for varm, har også sjekket flere steder på motoren med måleapparat.

 

Er det ingen her som kan fortelle meg hva slags dyser med hvilke nummer som sitter i sin velfungerende Perkins 4.108?

 

Tror heller ikke at det er noe farlig å sette på to kobberringer slik jeg har gjort.

Motoren ryker mindre, går penere og starter lettere.

 

Det du justerer er jo hvor langt ned mot forbrenningskammeret dysa står.

Hvis den høyden ikke er riktig blir det vel feil i blandingen skulle en tro...

 

Stoler egentlig 100% på de som har overhalt de forskjellige delene.

Dysene har vært på spesiellt dieselverksted med lang erfaring.

Pumpa har vært på spesialverksted hos en som har lang erfaring med dette og er kjørt i benk etter overhaling justert mot tekniske data/min motor.

Motoren har vært demontert på motorverksted helt ned til minste detalj og satt sammen igjen. Alle nødvendige deler har blitt byttet.

 

J..lig irriterende å ikke finne ut av dette.

Link to post
Share on other sites

Er det ingen her som kan fortelle meg hva slags dyser med hvilke nummer som sitter i sin velfungerende Perkins 4.108?

J..lig irriterende å ikke finne ut av dette.

 

Sjønner det :yesnod: Men saken er at disse motorene er fabrikert i en liten mannsalder, hvor ulikt utsyr kan være benytte avhengig av fabrikasjonsår og sted. Derfor bør du prøve å få med deg alle spesifikasjoner på din motor som du kan finne og ta en prat Universal diesel eller Økonomideler. Feil type br.ventiler er vel ikke så veldig sannsynlig. Mulighet for røyk pga br. ventiler kan ha to hovedgrunn, feilt justering for trykk eller feil spredning. Et seriøst verksted skal selvfølgelig sørge for att spredningen er ok, men kan de ha brukt feile data slik at de har stillet trykket feil? Det kan være litt å nøste opp i, men jeg ønsker deg lykke til. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen...

 

Ser det er en annen medlem her som har hatt akkurat samme problem tidligere i tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4028&st=60

 

Sitat:

 

Problemet er løst! :cool:

 

Som siste utvei vridde jeg tannhjulet i registeret til pumpen en tann i pumperetning. Når jeg skulle starte motoren etter dette startet den momentant med en gang uten noen gløding. Dette var andre saker! Første gang monterte jeg nøyaktig slik jeg tok den ut, men dette kan ha vært feil helt fra starten av ikke vet jeg? Den har alltid røkt litt helt fra jeg kjøpte den. Motoren går nå som en klokke og nesten ingen røyk av noe slag å se.

 

Det som bekymrer meg er at når pumpen kilte seg og faktisk knakk splinten som holdt akslingen til pumpen, kan noe annent ha forskøvet seg/knekt. Da tenker jeg på splint el. på noen av de andre tannhjulene i registeret.

 

Allikevel fungerer nå alt som det skal og jeg har ingen planer om å skru noe mere! Håper på fint vær fremover de 14 dagene som gjenstår av ferien :yesnod: Takker for all hjelp fra dette gode forumet!

 

 

Noen som har noen tro på dette?

Er i alle fall akkurat de samme symptomene (bortsett fra dieselpumpe havariet han hadde da)

 

Er ikke noen mekaniker, så er det noen som kan gi meg en detaljert beskrivelse steg for steg på hvordan gjøre/sjekke dette?

 

Må registerdeksel dermonteres?

Er dette mye jobb i såfall?

Eller kan dette gjøres uten så mye demontering?

 

Håper at dere har bra tilbakemeldinger og at dette fikser problemet

Link to post
Share on other sites

Nå er også motoren min i orden ;-)

 

Så vidt jeg har forstått har jeg gjort det samme som Fluor her på forumet som også har hatt samme problem med amme motor.

Siden jeg var litt usikker, tok jeg bare opp og prøvde slik han sa.

 

Tok av registerdekselet, tok av tannhjulet til dieselpumpa.

Vridde motoren mot normal retning (en tann), mens dieselpumpe stod stille.

Satte på igjen tannhjulet til dieselpumpa.

 

Da skal pumpa være en tann foran det den egentlig skal være på merket.

 

Starer mye lettere, går mye penere og ryker nesten ingenting.

Helt topp. Motoren går som en drøm.

 

Men skjønner ikke hvorfor jeg måtte gjøre dette.

Motoren røyk veldig mye når jeg kjøpte båten.

Deretter har motor vært helt demontert og overhalt av spesielverksted før de satte den sammen igjen.

Dieselpumpe har også blitt totaltoverhalt og justert i benk av annet spesialverksted.

Det samme med dyser.

 

Når alt var på plass igjen i båten, røyk den akkurat like mye som når jeg kjøpte den.

Alle tannhjul og alt er stillt inn etter boka.

 

Nå står jo den en tann feil i forhold til merkene.

Hvorfor skal det være sånn?

 

Er det fabrikk feil eller merke feil?

 

I alle fall nå virker alt og motoren går som ei klokke, så nå skal båten brukes.

Skal ikke skrues på en skrue til denne sesongen.

 

Det var innlegget og svaret på IM fra Fluor som gjorde at jeg fant en løsning.

Tusen takk for all hjelp og god sommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...