Jump to content

Tynne dørkplater med skipsgulv finish


borref

Recommended Posts

Jeg har lett på nettet og i forumet her etter leverandørere av egnede dørk plater på Østlandet (Oslo/Asker) uten særlig hell. Det jeg ønsker er å bytte ut teppene i kabinen med noe som er lettere å holde rent. Helst bør det være plater som er "ferdig" behandlet og klar til legging med en god maritim finish.

 

Maritim tilbyr laminat plater som ser egnet ut, men så langt jeg kan se er det kun 14 mm som tilbys og dette synes jeg bygger unødvendig mye når de er tenkt limt på et stabilt, flatt gulv. Fem til 6 mm bør være tilstrekkelig. De tilbyr også dørkplater med fuget teak finish, men her ser det ut til at 5/6 lag med lakk er nødvendig og legger man denne jobben til en allerede høy pris på platene er det ikkke lenger akktrativt for meg. Tilsvarende plater har jeg oså sett hos Billingstad Trelast.

 

Hos nye Bauhaus på Liertoppen har de Alloc skipsgulv, men trass i attraktiv pris og utseende ser de ut til å være lite egnet for liming på dørk (skal ligge ulimt og med klikk system) samt at plankebredde er noe bred for mine små flater.

 

Jeg har også sett på flexi-teek og tilsvarende, men syntes dette egner seg bedre utendørs også pris tatt i betraktning.

 

Er det noen som kjenner til leverandører av plater (eks. 240 x 120 x 6) med en maritme fuget finsih (gjerne 50/60 mm planke bredde) som kun skal kappes til og legges/limes? Andre synspunkter i forhold til kabin dørk?

Link to post
Share on other sites

Joda, men de er kun glatte når de er våte. Tørre er de helt greie. Jeg byttet ut dørken i vår forrige båt (Skarpnes9100) med slike tynne plater, og det ble fantastisk bra. Siden dette var gulv la jeg 9 strøk lakk, mulig det var noe nevrotisk :-)

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Må man lakke platene,? Går det ikke an å olje dem?

Jeg endte opp med å legge disse platene (kjøpt hos Billingstad Trelast) og er vedlig godt fornøyd med resultatet. Det er dog nødvendig med lakk. Selve teak laget er kun 1mm og egner seg ikke for kun oljing. Det er behov for en slite-flate og det får du gjennom flere lag med lakk. Til gjengjeld gir Epifanes lakk en fantastisk fin finish som både er slitesterk og pen. Til listting/kanting benyttet jeg 5mm teak lister (her finnes det et rikt utvalg - rette, vinkler, buer, hjørner, etc.). De har også tilsvarende plater uten fuger som egner seg til skott, sideflater på trapper etc. hvis du vil gå på mer enn bare dørken.

Link to post
Share on other sites

jeg tar opp denne tråden: Må man lakke platene,? Går det ikke an å olje dem? Jeg er mer tilhenger av matt oljeoverflate på dørken. Synes det ser mye triveligere ut.

 

Finnes da også silkematt og helmatt i lakk vet jeg :yesnod: Benar har jo også mye egnet til slikt,har brukt både matt og blank Benar med hell til slikt

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...