Jump to content

Plottere - erfaringer - hva skal man velge


Yankee

Recommended Posts

Ser er noen tråder på forumet for forskjellige plottere. Burde vi hatt en med erfaringer for ulike typer plottere, nesten sånn som for båt? Kanskje sortert på merke eller prisklasse?

 

Noen som har erfaringer med litt rimeligere plottere? Skal ha en plotter fra 4500 til 7000,- kr. Funderer på følgende plottere: Garmin 420, Garmin 292(får billig pga utgående mod.), Eagle 500c, lowrance 5150 eller 5300(stor skjerm for pengene). Men så bruker de forskjellige kart, hva er best? bluechart eller navonics? Eller må jeg finne en plotter som bruker c-map for å bli fornøyd?

 

Er alle plottere innrettet slik at man kan få kursoren i nedre kant av skjermen? eller er det karttypen som avgjør det?

 

Alle typene takler vel kurs opp nå?

Link to post
Share on other sites

Har Lowrance som jeg er godt fornøyd med (kombinert plotter/ekkolodd). Kursoren står i nedre kant når jeg har track opp, slik jeg foretrekker. Alle plottere i dag har nok muligheten for å velge enten track/kurs opp, eller nord opp.

 

Lowrance skryter av sine SolarMax-skjermer, og jeg har utelukkende positiv erfaring. Selv med skarpt sollys rett på skjermen er den klar og tydelig, ingen mysing eller skifte av synsvinkel nødvendig.

 

Navionics kart er helt OK, ryddig og oversiktlig, og stor dekning for pengene. Har ingen erfaring med Garmins BlueChart, men har en Garmin E-trex Legend til bruk på landjorda, svært godt fornøyd med den også. I det hele tatt tror jeg det er marginale forskjeller på plottere og kart, muligens ulike filosofier mht. brukergrensesnitt.

Link to post
Share on other sites

Installerte en Lorentz Compact 8 i dag. Den avløser en Navman 5600, som jeg var godt fornøyd med men den har litt utsatt løsning for kablene når man monterer den på en piedestal, i en seilbåt. Både Navman og Lorentz benytter C-Map, og det er nok et kartsystem jeg vil holde meg til. Benytter også C-Map på PC. Før Navman brukte jeg Garmin og var meget fornøyd med det. Har fortsatt med min Garmin 12 i reserve, og bruker Garmin Street Pilot i bilen.

 

Mine erfaringer favner ikke alle merker, men jeg vil nok gi Garmin honnør for sitt brukergrensesnitt. Her er de alltid lang fremme. Ganske hurtige prosessorer også. Vilket også Navman har. Ellers vil jo bruken av plotteren ha alt å si for valget. En hurtigående motorbåt har sikkert større krav til rask oppdatering, men kanskje ikke de samme krav til hardførhet, som på en plotter montert på bøyle i cockpit på en seilbåt. Noen plottere ser altså ikke ut som om de er laget for å stå ute.

 

Lorentz plotteren kjøpte jeg hos Seatronic. Rask å montere, brakettfeste med kontaktene i braketten slik at man ikke demonterer noen kabler når man tar den med seg. God manual, bra beskrivelse for NMEA og AIS tilkobling, og bra default oppsett for NMEA setningene til autopilot, eller PC. Lorentz skal etter hvert komme med et grensesnitt som er mer konfigurerbart for brukeren. På dette området er Navman mye bedre.

 

Installasjon av Lorentz plotteren gikk greit. Etter 2 timer hadde jeg alt på plass og forbindelse med lap top. Bruker Seamate 1a Lite, trådløs NMEA router for kommunikasjon med PC. Kan anbefales om behovet er tilstede.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha et ekkolodd som er like bra som det Lowrance putter inn i sine kombimodeller må du betale like mye for det som for en plotter. En kombimodell koster 30-40% mer. Denne sammenligningen gjelder modeller med samme skjermstørrelse. Kombimodellene til Lowrance (og Eagle) er en god deal.

Link to post
Share on other sites

Hvilken Lowrance modell er det du har? Er ekkoloddet bra? Er i tvil om jeg skal kjøpe ekkolodd utenom, eller om jeg skal kjøpe kombiinstrument. Vil kanskje ett ekkolodd til et par lapper være like bra som det i plotteren?

 

Det er en LMS-522C iGPS, se http://www.lowrance.com/Products/Marine/LMS-522CiGPS.asp

Ekkoloddet har kun 200 KHz svinger, ikke 50 KHz, men det holder for meg siden jeg ikke har tenkt å fiske på over 250 meters dyp. 200 KHz gir bedre oppløsning på små dybder, mens 50 KHz trenger gjennom på større dyp (over 250 m.).

 

Synes det er greit med et kombiinstrument, det er bare et par tastetrykk for å skifte hurtig mellom plotterkart, ekkolodd eller delt skjermbilde med begge deler. I ukjente og grunne farvann går man gjerne sakte, og en delt skjerm holder i massevis for å holde seg oppdatert hvor man er samtidig som man får dybdeforholdene visualisert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...