KSE Startet 4.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2007 Kan noen forklare hva som er forskjellen på Mercruisers Alpha og Bravo 1,2 og 3 drev? Her er det sikkert også forskjeller avhengig av alder. Skal inn med en V8 og har et 280 drev fra før. Dersom det da blir Mercruiser må også drevet skiftes ut. Men her er det mange varianter ute og går.... Håper noen kan hjelpe! Link to post
SF Svart 4.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 (redigert) Jeg er ingen ekspert her men da du har få, dvs ingen svar så kan jeg meddele det lille jeg vet Alpha drev er ikke egnet for diesel, brukes kun på 1,7tdi og bensin motorene. Dette tåler ikke høye dreiemoment. Bruker videre det gamle mercruiser gir systemet som ikke er på høyde med VP sitt kon system. Alle bravo drevene har kopiert VP sin kon kobling Bravo brukes på de større bensin motorene samt diesel motorer. Forskjellen på Bravo drevene er kort forklart som følger: Bravo 1 - er et Singel Prop drev beregnet for hurtige båter. Er mer strømlinjeformet enn Bravo 2 men ikke like kraftig. Bravo 2 - Singel Prop drev beregnet før større båter og store motorer. Meget kraftig og tåler høye moment. Bravo 3 - Mercruiser sitt Duo Prop drev. Bedre akselerasjon, retningsstabilitet og grep i svinger enn 1 og 2. I de senere år har bravo drevene også blitt levert i en forsterket utgave som heter 1x, 2x og 3x. Dette er forsterkede drev spesielt egnet for diesel motor. Redigert 4.Juni.2007 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
KSE Svart 4.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Takk, dette var oppklarende. Mener du altså at alpha drevet ikke er godt nok i kombinasjon med 5.0l eller 5.7l besinn V8? Har sett flere sånne kombinasjopner til salgs, tror jeg. Link to post
SF Svart 4.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Jo Alpha drevet leveres til både 5,0 og 5,7 men jeg hadde gått for et Bravo drev. Sjekk denne linken: http://www.brunswickmarineemea.eu/download...erCruiser$ Åpne vedlegget og se side 23. Her får du litt salgsinfo fra Mercruiser. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Larspo Svart 4.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Det som vel har vært litt "problematisk" med alpha drevene er gir-koblingen. På alpha drevene så er det "klank" og rett i gir. Dette sliter relativt mye. Disse motorene har derfor også montert en anordning som stopper motoren et lite brøkdel av et sekund for å gjøre denne giringen noe mykere. Etter min mening, egentlig et dårlig system. Med cone kobling, som VP har så er det langt mer behaglig å gire. Kort fortalt, så er en slike cone-kobling en cone som låses mot en aksel gradvis. Fungerer nesten som en clutch. Setter du 280 drevet ditt i gir, og så vrir på propellen med hånd, så kjenner du at den blir noe tyngre å vri jo mer du vrir på den (det er ikke mange gradene du skal vri før den låser seg helt). Gjør du det samme på et alpha drev, så har du "klank" og propellen går fra 0% til 100% med en gang. Link to post
o.b.lix Svart 4.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2007 Disse motorene har derfor også montert en anordning som stopper motoren et lite brøkdel av et sekund for å gjøre denne giringen noe mykere. Etter min mening, egentlig et dårlig system. tja... Har prøvd alfa-drev både med og uten stoppefunksjonen (egentlig kuttes tenningen et ørlite sekund når du gearer) og med denne fungerer dette dvært bra (men uten er det et hel.. å gire). Systemet er veldig likt (identisk) med det i påhengere og er strømlinjeformet og ikke minst lett... Liker alfa-drev jeg Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn