Jump to content

Forskjellen på ulike Mercruiser drev


KSE

Recommended Posts

Kan noen forklare hva som er forskjellen på Mercruisers Alpha og Bravo 1,2 og 3 drev? Her er det sikkert også forskjeller avhengig av alder.

 

Skal inn med en V8 og har et 280 drev fra før. Dersom det da blir Mercruiser må også drevet skiftes ut. Men her er det mange varianter ute og går.... :crazy: Håper noen kan hjelpe!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert her men da du har få, dvs ingen svar så kan jeg meddele det lille jeg vet :wink:

 

Alpha drev er ikke egnet for diesel, brukes kun på 1,7tdi og bensin motorene. Dette tåler ikke høye dreiemoment. Bruker videre det gamle mercruiser gir systemet som ikke er på høyde med VP sitt kon system. Alle bravo drevene har kopiert VP sin kon kobling

 

 

Bravo brukes på de større bensin motorene samt diesel motorer. Forskjellen på Bravo drevene er kort forklart som følger:

 

Bravo 1 - er et Singel Prop drev beregnet for hurtige båter. Er mer strømlinjeformet enn Bravo 2 men ikke like kraftig.

 

Bravo 2 - Singel Prop drev beregnet før større båter og store motorer. Meget kraftig og tåler høye moment.

 

Bravo 3 - Mercruiser sitt Duo Prop drev. Bedre akselerasjon, retningsstabilitet og grep i svinger enn 1 og 2.

 

I de senere år har bravo drevene også blitt levert i en forsterket utgave som heter 1x, 2x og 3x. Dette er forsterkede drev spesielt egnet for diesel motor.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det som vel har vært litt "problematisk" med alpha drevene er gir-koblingen. På alpha drevene så er det "klank" og rett i gir. Dette sliter relativt mye. Disse motorene har derfor også montert en anordning som stopper motoren et lite brøkdel av et sekund for å gjøre denne giringen noe mykere. Etter min mening, egentlig et dårlig system. Med cone kobling, som VP har så er det langt mer behaglig å gire. Kort fortalt, så er en slike cone-kobling en cone som låses mot en aksel gradvis. Fungerer nesten som en clutch. Setter du 280 drevet ditt i gir, og så vrir på propellen med hånd, så kjenner du at den blir noe tyngre å vri jo mer du vrir på den (det er ikke mange gradene du skal vri før den låser seg helt). Gjør du det samme på et alpha drev, så har du "klank" og propellen går fra 0% til 100% med en gang.

Link to post
Share on other sites

Disse motorene har derfor også montert en anordning som stopper motoren et lite brøkdel av et sekund for å gjøre denne giringen noe mykere. Etter min mening, egentlig et dårlig system.

tja... Har prøvd alfa-drev både med og uten stoppefunksjonen (egentlig kuttes tenningen et ørlite sekund når du gearer) og med denne fungerer dette dvært bra (men uten er det et hel.. å gire). Systemet er veldig likt (identisk) med det i påhengere og er strømlinjeformet og ikke minst lett...

 

Liker alfa-drev jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...