Jump to content

Stillegående kjølebag. Hvilken type ?


Worry II

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg lurer på om det er noen som har forslag til en kjølebag hvor vifta ikke støyer så mye ! En slik man kan ha med i bil/båt/camping, på mellom 20-30 liter. Vet at det finnes kjølebagger med kompressor, men disse koster over 5500,- ! Et par tusen må jeg nok regne med, men er det noen som har erfaringer med en som går stille ?

Redigert av Worry (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Isotherm TB50 AC/DC ombord som jeg er svært fornøyd med. Jeg har blitt forundret over effektiviteten av termostatren som går fra +6 til -12°C. Jeg har med amperetimeteller forsøkt å måle strømforbruket ved omlag 6 °C om sommeren og kommet til at det er i området 1 A. Dette er en stor kjøleboks på 50 liter - og flott til alt mulig rart som unger og voksne ønsker å ha kaldt. Har kjøpt den hos Seatronic. Seatronic selger også en Isotherm på 32 liter med betegnelsen TB 32 AC/DC. Denne er oppgitt å ha virkningstemperatur på fra +10 til -15 grader. Denne kan også brukes på 12V og 220V. Den koster endel (litt i underkant av 4 store lapper) - men dersom den er like støysvak som vår 50 liter, må det være en verdifull investering av et kjølesystem som også kan brukes hjemme. Jeg har utelukkende positive erfaringer med Isotherm produkter.

Link to post
Share on other sites

Interessant

Er det slik at denne kan erstatte vanlig kjøleskap ombord?

For sånne som meg som ikke har plass til det mener jeg :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Igloo coolmate som ble solgt gjennom NAF. Dette var en testvinner - blant annet den boksen som holdt best på kulden. Testen begynner vel å bli noen år nå...

Det er ikke noe kjøleskap, men fungerer greit for oss som ikke vil bruke 4000++ på kjøling.

I hjemmehavnen står det tilkoblet 220v. Det har ingen termostat derfor fryser innholdet om det står på konstant. Koblet til en timer slik at det står på to timer, av to timer og det fungerer fint.

Når vi drar på tur kobler jeg det til under fart for å bygge opp skikkelig kulde. Da holder skapet på kulden i tre-fire timer før jeg trenger å koble det til igjen.

Jeg har 115a forbruksbatteri og med litt oppmerksomhet har jeg kjøleskapstemp i boksen til to overnattinger.

Det er ikke lydløst, men lager ikke mye lyd.

Hadde vært fordel med termostat, men går helt greit uten.

Er det en kvalitetskjøleboks som fungerer du er ute etter, men ikke de dyreste kompressorboksene og kan leve med snittforbruk på rundt 2A med litt aktiv på og avslåing anbefales boksen.

Link to post
Share on other sites

Det var dumt å begynne å studere på forskjellige typer av disse, som med alt annet båtrelatert utstyr egentlig :headbang: Ser jo det at kompressor-boksene trekker ned i 0,4 amp. Kan jo kjøle ti ganger lenger enn billig-bokser som trekker 4-5 amp i timen. Huff... blir stort innhugg i feriepengebudsjettet til slutt ser jeg :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du finner en kjølebag med en slik en så vil du ikke høre den, du kan eventuelt lett lage deg en selv vist du har planer om å kun ha den i båten da :smiley:

Husk de fleste kjølebokser har heller ikke noen termostat så du vil nok tappe batteriene ganske fort med en vanlig boks.

 

Jeg Tror Espen C har den rette løsningen !! Takk ! Denne bygger jeg jo bare inn i veggen i cabinen, så bruker jeg jo bare et av oppbevaringsrommene som kjøleskap. Litt isolasjon og en tetningslist.... pokker så lurt !!

Link to post
Share on other sites

Det er fullt mulig å montere termostat, men man kan ikke bruk en vanlig kjøleskaptermostat da disse er beregnet å føle på selve fordamperen, ikke temperaturen i selve skapet.

Man kan heller ikke bruke en 220V utgave da disse har ett 220V varmeelement innebygget.

Det man trenger er en membran termostat.

Men som man ser har denne en nedre grense på 5grader, dette vil sannsynligvis ikke fungere bra.

Får man tak i en slik som har område omkring 5-7grader vil det fungere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...