Jump to content

Feil på indikator for powertrim DP-E


mosteen

Recommended Posts

Jeg har noen merkelige feil på powertrim-indikatoren, når jeg trimmer drevet helt inn stopper indikatoren på -9, så begynner det å skje ting. Uten at jeg rører trimmen, begynner trimindikatoren å "vandre", den går noen ganger helt opp til "30 BEACH".

 

Hvis jeg da trimmer ut, starter pumpa og drevet trimmes ut men indikatoren viser feil, den blir stående på "30 BEACH". Hvis jeg trykker raskt på TRAIL + TRIM UT kan indikatoren noen ganger plutselig vise "-8", som er riktig. Jeg har riktig olje opp til MAX nivå i beholderen og har trimmet drevet fullt ut og inn 5-6 ganger for å "lufte", men indikatoren lever fremdeles sitt eget liv.

 

Jeg antar at giveren til trimindikatoren ikke har noe med reléene eller pumpen, er det noen som hva dette kan være, evt. hvor sitter giveren til trimindikatoren? Er det hydraulisk giver eller mekanisk/elektrisk?

 

Takker for tips!

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen merkelige feil på powertrim-indikatoren, når jeg trimmer drevet helt inn stopper indikatoren på -9, så begynner det å skje ting. Uten at jeg rører trimmen, begynner trimindikatoren å "vandre", den går noen ganger helt opp til "30 BEACH".

 

Hvis jeg da trimmer ut, starter pumpa og drevet trimmes ut men indikatoren viser feil, den blir stående på "30 BEACH". Hvis jeg trykker raskt på TRAIL + TRIM UT kan indikatoren noen ganger plutselig vise "-8", som er riktig. Jeg har riktig olje opp til MAX nivå i beholderen og har trimmet drevet fullt ut og inn 5-6 ganger for å "lufte", men indikatoren lever fremdeles sitt eget liv.

 

Jeg antar at giveren til trimindikatoren ikke har noe med reléene eller pumpen, er det noen som hva dette kan være, evt. hvor sitter giveren til trimindikatoren? Er det hydraulisk giver eller mekanisk/elektrisk?

Trimindikatoren er et potmeter (elektrisk) og sitter på toppen av styrearmen ned til hjelmen på drevet (eller surrer jeg med drev nå?). Uansett plassering, den er i hvertfall elektrisk, koblet i et instrument som igjen styrer diverse releer for når den skal stoppe osv. Vanlig feil at disse blir dårlige og må byttes (potmeterene). Dette høres ut som et tilfelle hos deg....

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, jeg skal sjekke med mitt verksted og høre om de har noen erfaring med bytte av dette potmeteret.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...