Arnstein Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Til helga går vi muligens inn i vinterens første sprengkulde og dermed blir frostsikring atterm en gang tema. Er det noen som har erfaring med motorvarmer? Eller er det rett og slett ubrukelig i en båtmotor? Quote mvh Arnstein M/B JAVA Link to post
TMe Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Kan ikke se noen grunn til at motorvarmer ikke skal kunne brukes i båt. Den trekker gjerne 500W og innkobling utover 3 timer er sløsing med strøm. Konstant innkobling tørker dessuten ut oljefilmen i sylindrene, dette er selvsagt usundt for maskineriet. Behovet for motorvarmer i båt er mindre enn for bil da det skjelden blir veldig mange kuldegrader i en båt som ligger på vannet. Quote Link to post
Gunga Din Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Hej ! Jag tror att sjöräddningsbåtarna ligger med motorvärmare på konstant i og för sig så er det vel viktigare att motorerna starter o då er det ju av under ordnad betydelse att oljefilmen kanske har torket o att man får aningen mer slitasje! Quote S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Posted December 16, 2003 Share Posted December 16, 2003 Poenget med motorvarmer i båt er vel nokså begrenser mht. frostsikring da det like gjerne er slanger og ventiler utenfor motoren som må frostsikres og der hjelper ikke motorvarmeren særlig mye. Quote Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
ok67 Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Poenget med motorvarmer i båt er vel nokså begrenser mht. frostsikring da det like gjerne er slanger og ventiler utenfor motoren som må frostsikres og der hjelper ikke motorvarmeren særlig mye. Det er vel mye det samme i bil også, motorvarmeren varmer opp vannet i motorblokka, mens radiator etc ikke nyter godt av denne varmen. Så å benytte motorvarmer som frostsikkring hjelper ikke så mye i bil heller, rikelig med frostveske er tingen. Motorvarmeren hjelper til med lettere start og mindre drivstoffforbruk og mindre motorslitasje. Quote Link to post
Rolf Yks Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Til helga går vi muligens inn i vinterens første sprengkulde og dermed blir frostsikring atterm en gang tema. Er det noen som har erfaring med motorvarmer? Eller er det rett og slett ubrukelig i en båtmotor? Ubrukelig er det nok ikkje, du vil få lettere start når det er kaldt og dermed spare motor. Samme som med bil egentlig. Som frostsikkring er det meir tvilsomt. Du må uansett ha frostvæske på ferskvannskjøleren, og da er den sikkra. Saltvannssida av kjølesystemet må sikkrast på andre måtar. Så lenge sjøen ikkje frys der du ligg er det ingen stor fare. Du kan eventulelt sikkre med ein liten ovn. Det finnst ein som heiter FRICO Frostvakt. Den er på 200W og med termostat som kan justerast heilt ned til +5 grader. Det er ein fin sak. Vert det skikkeleg beinkalt, eller du tar båten på land, bør du konservere med å køyre frostvæske inn på saltvannssida også. Quote Link to post
Hulda Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Er ny her, fant siden via omveie, ser bra ut. Motorvarmer: Motorvarmer for bil er konstuert med tanke på at motoren står utendørs. I båt er den innendørs, og som bemerket er kjølevannsintaket etc. av viktighet. Nå er jeg fersking med ikke mer enn 40 år på sjøen. Jeg har alltid hatt seilbåt. Der jeg har båten liggende nå har vi opp til 1/2 meter is om vinteren, som f.eks siste vinter. I nåværende båt er sjøvannsintaket (som er det eneste koblingen under vannlinjen) lagt til motorrummet, dette er godt isolert for støy. I dette rommet har jeg montert en 250 W panelovn med termostatstyring. Den har på "økonomi" glatt holdt 25 plussgrader hittil, og vi har vært nede i 8 kuldegrader i år. I den forrige plastseileren brukte jeg en vifteovn som sto på laveste trinn på termostaten. Holdt tørr båt og varmegrader hele vinteren, båten lå i sjøen ni vintre på rad. Denne båten var på 39 fot og den nye er på drøye 42 fot. I fjor hadde vi strømregning (etter måler) fra marinaen på et par hundre kroner. Quote Link to post
Arnstein Posted December 18, 2003 Author Share Posted December 18, 2003 Takker for mange fornuftige vinklinger som taler mot motorvarmer i båt. Frostvakt på 200 W til kr 298 hos Clas Ohlson er sikkert godt nok når fimbulvinteren slår til. Quote mvh Arnstein M/B JAVA Link to post
ooma Posted December 18, 2003 Share Posted December 18, 2003 Hei, mye bra som er skrevet tidligere. Vil bare skyte inn litt ifra praktisk erfaring. Jeg har i flere år betjent gokjente MOB båter av typene brukt på en del Off-shore innstallasjoner, Kystvakt og Marinefartøyer mm. Erfaringer med motorvarmer av bil-typen som varmer kjølevannet er som andre har påpekt dårlige. Det som har vist seg å være en god og anvendt løsning er å utstyre motorrommet med vifteovner. På de fleste MOB-båter av en viss størrelse er det snakk om en glassfiberkasse rundt motoren, rett i forkant av styrekonsollen. Beste løsningen jeg har sett og benyttet er et motorrom med tre vifteovner av kupé-varmer typen fra bil-industrien. Små søte og ikke minst robuste vifteovner med dobbeltisolert utførelse. Motorrommet holder med dette kontinuerlig 15-20 grader, og selv i bitende kulde langt ned på blå-skalaen er motorene (oftest turbodisler på 250-350 hk montert med vannjet) velvillige og lettstartede. Løsningen anbefales!! mvh OOma Quote Oso Link to post
Hulda Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 Ovn i motorrummet: Akkurat det jeg mener, jeg hadde 7 år innen "Safety Maintenenance" på Frigg... Tror vi hadde borti 20 båter. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.