Jump to content

kjøp av svivel -bruddgrense


eysteind

Recommended Posts

Hei!

 

Skulle kjøpe en syrefast svivel på en båtbutikk båt til et båtfeste i dag. Spurde da om bruddgrensen, men dette var ikke oppgitt da den ikke var sertifisert. var vist ikke vanlig til privatpersoner.

 

Da denne er temlig kritisk, vil eg vere heilt sikker på at denne holder! Ryker denne, så er båten ikke lengre førtøyd.

 

Bør eg kjøpe en sertifisert svivel eller er dei andre like gode? Hvor kjøper eg dette evt.?

 

Hvor tykk bør den uansett vere? er 13mm 100% sikkert nok? Båten er 26 fot/ 3-4t?

 

Butikken fører Flak båtutstyr. Regner med denne er lik hos alle andre båtutstyrsbutikker.

 

Takker for gode råd

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke lenkene til test av bruddstyrke for svivel. Men her er i det minste en lenke til opplysninger om bruddstyrke for kjetting: http://www.bechtel-wuppertal.de/572.html . Gitt at du har 10 mm kjetting skal bruddstyrken være 4000 kg. Jeg ville anta - for å provodsere dyktige medlemmer her på BP - at 13 mm svivel er mer enn bra for din båt på 3 - 4 tonn. Spennende å følge utviklingen av denne tråden.

Link to post
Share on other sites

I følge de spesifikasjoner er bruddstyrke følgende.

 

8 mm 2500 kg

10mm 3500 kg

13mm 6000 kg

 

Arbeidslasten er en fjerdedel av dette..dvs. det den hadde vært sertifiset for, hvis den skulle sertifiseres for løft. Der kveves det 4 ganger sikkerhet.

 

Hvor mye skulle du gi for den svivelen?

Redigert av jory (see edit history)
Link to post
Share on other sites

denne typen svivel er ikke å få i mer enn 13 mm...med det skulle rekke...6 tonn bruddlast

ta kontakt med Løvold..de har sikkert den eller andre svivler med høyere bruddstyrke

 

Takk for svar. Mener å ha sett denne i 16mm, skal sjekke dette med Løvold.

 

God helg! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...