Jump to content

Mercruiser 7.4 MPI som ikke tåler gasspådrag


Sassy

Recommended Posts

Hei Dere!

 

Kjøpte meg en Sea Ray 290 med Mercruiser 7.4 MPI i vinter., etter sjøsetting og 20 min kjøring oppstår det ett problem. Motoren tåler ikke gass, men på tomgang går den helt greit, men dør ut så fort jeg gir litt gass. Etter nærmere samtaler med tidligere eier viste det seg att han hadde også hatt dette problemet like før jeg overtok båten, men han hadde hatt den hos en marina som byttet regulatoren til høytrykkspumpen. Motoren gikk da greit etterpå. Men ikke lenge.......

 

Noen som har noen tips??

 

Mvh Stig

Link to post
Share on other sites

MPI motoren din har sikkert et EFI system "engine protection mode" slik det er i min Volvo Penta GXI?

 

I en situasjon der oljetrykket blir for lavt eller motoren overopphetes går systemet i en beskyttelsesmodus der motorens normale drift begrenses til 2500 r/min. Kontrollere målerene for vanntemperatur og oljetrykk. Sjekk oljenivå på motoren og om det ikke finnes hinder for vanninntaket. Problemer i forbindelse med dette må selvfølgelig gjøres noe med raskt.. Siden problemet oppstår etter 20 min drift så kan dette være en mulig problemstilling.

 

Har du renset flame arrestoren? Jeg hadde faktisk problemer med å få startet motoren nå fordi arrestoren var blitt tett av den klebrige motorkonserveringen jeg sprayet på i høst. Litt rødsprit og lufttrykk. Ellers så høres det kanskje ut som om bensinpumpa ikke leverer. Men at den går bra i 20 min og for så kun gå bra på tomgang? Tviler på problemer med bensintilførsel, blanding og luftinntak.

 

Men jeg mistenker at et beskyttelsesmodus inntrer i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Takker veldig mange gode tips...

 

Motorblokken er ny, og når han blir slik nytter det ikke å røre gassen i hele tatt. Tempen ligger etter instrumentet på omtrent akkurat 80 grader, og dette føler jeg er greit på en helt ny blokk som kun skal være gått 9 timer. Oljetrykket holder seg etter instrumentet på ganske nært 40, noe som også høres normalt ut spør du meg.

 

Ideen om att tank utluftingen kan være tett høres for meg ut som en mulig feilkilde....god ide. Dette skal jeg prøve.

 

 

Mvh Stig

Link to post
Share on other sites

hei igjen.... Tank utlufting var det ikke.

 

Prøvde en tur i går., da jeg starter opp når den er kald går den perfekt., inntrykk av att jeg kan kjøre i timer i plan hvis jeg ikke slakker opp. Stoppet for å bade og grille., lå i ca to timer. Sjekket tempen på motor før jeg skulle reise, den var nå sunket ned til ca 60 grader. Bare gikk rundt på starteren...ville ikke starte. Kjente etter hvert att det luktet bensin...Holdt gassen i bunnen da begynte den gradvis å tenne, og til slutt etter MANGE runder på starteren gikk den. Prøvde å gi litt gass, men da kveler den seg....Fikk til slutt liv igjen og tuslet inn igjen på tom gang....750 omdreidninger i minuttet. TRIST.... :nonod:

Link to post
Share on other sites

MPI = Multi Point Injection - highly sophisticated injection system - all preprogrammed fixed and ready to go....

aner ikke hva dette kan bunne i men høres ut som drivstoffproblrem eller totalt feil plugger.

 

hvis denne motoren er noenlunde lik GM sine engine mapping systems kan en dårlig kontakt på oljetrykksgiveren gi alt fra rteduserty effekt til total stopp.

kan jo sjekke denne kontakten/forbindelsen anyway.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...