Jump to content

Drevspray (antigroe) på belger og hydraulikkslanger?


Dykker

Recommended Posts

Når jeg setter inn drevet og bakplaten med antigroe (drevspray) har jeg alltid vært nøye med å tildekke eksos/knutebelg og tiltslangene med plast før lakkeringen. Når jeg tar opp båten er det alltid en del groe på belgene og slangene.

 

Pratet med en båtmekaniker her om dagen. Han sa at jeg også skulle sette inn belgene og slangene med drevsprayen, da ville jeg unngå å få groe på disse også sa han.

 

Jeg trodde at man nettopp skulle unngå å sette inn belger/slanger med drevspray, trodde dette ville skade gummien. (Gjelder VP290SP drev).

 

En annen ting; Tenkte jeg skulle begynne å skifte belgene annen hvert år i stedet for årlig. Sjekket belgene nå (som jeg satt på i fjor sommer) og de ser hele og fine ut.

 

Synspunkter?

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En annen ting; Tenkte jeg skulle begynne å skifte belgene annen hvert år i stedet for årlig. Sjekket belgene nå (som jeg satt på i fjor sommer) og de ser hele og fine ut.

 

Synspunkter?

VP anbefaler skifte hvert 2. år, så å bytte disse hver sesong er unødvendig. Selv har jeg byttet disse annenhver sesong i alle år, og eksosbelgen går en del lengre mellom intervallene (ikke fullt så kritisk om det skulle bli hull i denne). Men S-slangen til kjøling trengs inspeksjon, og det samme med stussen til denne (som er på drevet).

Link to post
Share on other sites

VP anbefaler skifte hvert 2. år, så å bytte disse hver sesong er unødvendig. Selv har jeg byttet disse annenhver sesong i alle år, og eksosbelgen går en del lengre mellom intervallene (ikke fullt så kritisk om det skulle bli hull i denne). Men S-slangen til kjøling trengs inspeksjon, og det samme med stussen til denne (som er på drevet).

 

Det er vel ikke kritisk i det hele tatt om det er hull i eksosbelgen? I den så står det jo sjøvann hele tiden og når motoren går så er det jo sjøvann og eksos som går igjennom.

 

Når det gjelder knutebelgen så har jeg også skiftet den annenhvert år. Den har da sett ut som ny, mens klemmene kan være litt så som så.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke kritisk i det hele tatt om det er hull i eksosbelgen? I den så står det jo sjøvann hele tiden og når motoren går så er det jo sjøvann og eksos som går igjennom.

Nja, ikke helt riktig. Det er riktig at det står sjøvann høyt opp i denne og om eksosen kommer ut på siden eller gjennom drevet har liten betydning. Det som derimot er problemet er når du ligger fortøyd, og du får bølger i hekken. Disse kan da fort stige oppover i eksosrøret og inn i manifoild og deretter inn i sylindere. Derfor er 280 drev utstyrt med en "klaff" i belgen..og 290 med klaff på utløpet av eksosen på drevet. Mao, små hull gjør ikke noe, men revner hele slangen, så kan det får store konsekvenser, i hvertfall på 280 drev etter klaff eller på 290 drev.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...