Jump to content

Tinglysing av eierforhold båt


Brumle

Recommended Posts

Hvor benyttes formuleringen "til kommersielt bruk"?Jeg har lest følgende: Salgspant i båt: Med virkning fra 1. juli 2007 kan båter ned til 7 meter registreres i Skipsregisteret

Panterettigheter i fartøy mellom 7 og 10 meter som har rettsvern i samsvar med pantelovens regler for ikke-realregistrerbart løsøre (salgspant m.v.) før ikrafttredelsen av endringen vil beholde rettsvernet i en overgangsperiode på ett år etter ikrafttredelsen. Dersom rettsvernet ikke er etablert før ikrafttredelsen, gjelder pantelovens § 3-2 første ledd (om realregistrerbart løsøre).

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke meg bekjent at det er krav til kommersielt bruk.

 

Jeg fant ut at det kan være kjekt å ha dokumentert eierforholdet på denne måten,

samt at kanskje båten også også vil kunne være mer attraktiv på bruktmarkedet senere,

så jeg er i gang med papirmølla nå.

 

Hvis du er første eier (opprinnelig kjøper av båten), er dette enkelt.

Meld inn båten på skjema "Melding om reg. av ikke regpliktig fartøy (under 15 meter) ...) hos NOR

(dette finner du i skjemabasen på hjemmesiden).

 

Få dokumentert salget fra båtbygger/ leverandør på skjema "Bilbrev" (samme skjemabase).

Send disse til NOR og betal inn kr. 1548,-.

 

Ring nærmeste kontor til Sjøfartsdirektoratet. Disse er representert i de fleste fylker.

Bestill oppmåling av båten, dette må gjøres uansett type eller merke båt.

Dette gjøres på skjema "Rapport 94 - Målingsanmeldelse".

Oppmålingen koster kr. 1910,-.

 

Når målebrevet er sendt NOR-registeret, får du tildelt nytt VHF-signal (for meg: LG-xxxx) som kjennemerke

samt reg.papirer i NOR.

 

Dersom båten er kjøpt brukt, er prosedyren litt mer omfattende da du må dokumentere alle tidligere eierforhold.

 

Hjemmesiden til NOR med mer info : http://www.NIS-NOR.no

 

Telefonnr til Sjøfartsdirektoratet i Larvik hvis du trenger info

om nærmeste lokalkontor for oppmåling av båten: tlf. 52745480

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...