loffern Startet 5.Juni.2007 Del på Facebook Startet 5.Juni.2007 Jeg skal bytte undervantene på min Comfortina. Lurer på om det er noen prisforskjeller å snakke om på slikt utstyr og evnt. hvor en da bør handle slikt. Og trenger mann en måler for å finne rett spenn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Patnyg Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 (redigert) Sjekk her: Wireverksted skaane Ring skaane i morgen, og tast 2 for butikk, snakk med Hans Petter. Da får du svar på det du trenger. Redigert 5.Juni.2007 av Patnyg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Og trenger mann en måler for å finne rett spenn? nej, det håller med en tumstock..... (og egentligen ikke ens det för tursegling...du spenner opp såpass hårt att ikke levanten slakker, det håller langt.) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Litt om setting av rigg på Comfortina 32. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 (redigert) nej, det håller med en tumstock..... (og egentligen ikke ens det för tursegling...du spenner opp såpass hårt att ikke levanten slakker, det håller langt.) Gunga Din. Du tenker vel her på toppvantene. Men det var undervantene som skulle byttes. Redigert 6.Juni.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 6.Juni.2007 Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 nej...tenker på alle vant.....riggen skall helst vare så spennt att ikke noe "le-vant" slakker det er optimalt för en tursejler regatta sejler du....så kan du spenne efter "alle kunstens regler"........dvs forskjellige teorier..... dette har har jag hört av en proff riggere......dvs maströret mår best om den står i samme posisjon hele tiden.... regattesejler du så gjeller annet...du slakker på aktervant vid lens, tar hjem på lensetakkler på slör osv ovs för o vinne fart........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Dette kommer vel an på type rigg, Gunga Din. På en masthead rigg m/babystag og to sett undervant vil det være anderledes enn f.eks. på en brøkdelsrigg med et sett undervant. Her bør man bl.a. prioritere forbøy på masten, samt at masten står rett tverskips under seilas. Man retter opp eventuell buktninger i masten ved bruk av mellomvant og undervant - som kjent. Etter min mening vil det da være av underordnet betydning at le undervant etter overnevnte justering virker noe slakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Hej Mathilde det er nog best att du leser själv...det finns så många olike varianter av rigger på några står det att det er ytterst viktigt att ikke le toppvanten slakker men les du för din riggtyp jag var på ett föredrag på Selden der killen sa att man skall sätta åt så hårt att inte levanten slakker, riggen mår best av det http://www.seldenmast.com/download.cfm?dow...0och%20tips.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 På den båten det er snakk om her, er det viktig at overvantene blir satt hardt nok. Den har ikke akterstag som sådan. Akterstaget bøyer den ustagede delen av masta for å regulere twist i toppen av seilet. Delvis. Overvantene kan overhodet ikke tillates å bli slakke. I lett vind skal undervantene være satt hardt for å øke dybden i seilet. Slakker man på undervantene, slipper på Cunningham, legger løygangen i borde og teiter skjøtet blir storseilet flatt som ei fjøl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Mye enklere å bare slippe fallet til storseilet. Da legger det seg flatt som en fjøl på dekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 7.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Betyr dette at jeg skal stramme undervantene ganske hardt ettersom båten kun blir brukt til turseiling og at justering underveis for bedre seilføring ikke blir aktuelt? Eller har jeg missforstått? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Ja de skal være stramme. Ellers vil bare masten din bøye seg etterhvert som du teiter toppvantene. Det er undervantene som holder hele greia sammen. Riggen på båten din er såre enkel, men meget trimbar. I det været vi har nå om dagene, har jeg like mye strekk i over- og undervant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Men trenger jeg å gjøre noe med overvantene når jeg bare skal bytte undervantene? Hadde igrunn tenkt å bare slakke undervantene, bytte de for så og stramme opp igjen de nye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Du bør slakke de andre vantene og trimme opp riggen på nytt med nye undervant. Dette er relativt fort gjort Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Jeg ville også slakket på toppvantene. Ellers vil du få en voldsom prebend. Det er svære krefter ute og går her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.