Jump to content

Bytte av vantene i riggen


loffern

Recommended Posts

Jeg skal bytte undervantene på min Comfortina. Lurer på om det er noen prisforskjeller å snakke om på slikt utstyr og evnt. hvor en da bør handle slikt. Og trenger mann en måler for å finne rett spenn?

Link to post
Og trenger mann en måler for å finne rett spenn?

nej, det håller med en tumstock.....

 

(og egentligen ikke ens det för tursegling...du spenner opp såpass hårt att ikke levanten slakker, det håller langt.)

S/Y Gunga Din

Link to post
nej, det håller med en tumstock.....

 

(og egentligen ikke ens det för tursegling...du spenner opp såpass hårt att ikke levanten slakker, det håller langt.)

 

Gunga Din. Du tenker vel her på toppvantene. Men det var undervantene som skulle byttes.

Edited by "Mathilde" (see edit history)
Link to post

nej...tenker på alle vant.....riggen skall helst vare så spennt att ikke noe "le-vant" slakker det er optimalt för en tursejler

regatta sejler du....så kan du spenne efter "alle kunstens regler"........dvs forskjellige teorier..... :smiley::wink:

 

dette har har jag hört av en proff riggere......dvs maströret mår best om den står i samme posisjon hele tiden....

 

regattesejler du så gjeller annet...du slakker på aktervant vid lens, tar hjem på lensetakkler på slör osv ovs för o vinne fart........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Dette kommer vel an på type rigg, Gunga Din. På en masthead rigg m/babystag og to sett undervant vil det være anderledes enn f.eks. på en brøkdelsrigg med et sett undervant. Her bør man bl.a. prioritere forbøy på masten, samt at masten står rett tverskips under seilas. Man retter opp eventuell buktninger i masten ved bruk av mellomvant og undervant - som kjent. Etter min mening vil det da være av underordnet betydning at le undervant etter overnevnte justering virker noe slakt.

Link to post

Hej Mathilde

 

det er nog best att du leser själv...det finns så många olike varianter av rigger :crazy:

på några står det att det er ytterst viktigt att ikke le toppvanten slakker

men les du för din riggtyp

 

jag var på ett föredrag på Selden der killen sa att man skall sätta åt så hårt att inte levanten slakker, riggen mår best av det

 

http://www.seldenmast.com/download.cfm?dow...0och%20tips.pdf

S/Y Gunga Din

Link to post

På den båten det er snakk om her, er det viktig at overvantene blir satt hardt nok. Den har ikke akterstag som sådan. Akterstaget bøyer den ustagede delen av masta for å regulere twist i toppen av seilet. Delvis. Overvantene kan overhodet ikke tillates å bli slakke.

I lett vind skal undervantene være satt hardt for å øke dybden i seilet. Slakker man på undervantene, slipper på Cunningham, legger løygangen i borde og teiter skjøtet blir storseilet flatt som ei fjøl.

Link to post

Betyr dette at jeg skal stramme undervantene ganske hardt ettersom båten kun blir brukt til turseiling og at justering underveis for bedre seilføring ikke blir aktuelt? Eller har jeg missforstått?

Link to post

Ja de skal være stramme.

Ellers vil bare masten din bøye seg etterhvert som du teiter toppvantene.

Det er undervantene som holder hele greia sammen.

Riggen på båten din er såre enkel, men meget trimbar.

I det været vi har nå om dagene, har jeg like mye strekk i over- og undervant.

Link to post

Men trenger jeg å gjøre noe med overvantene når jeg bare skal bytte undervantene? Hadde igrunn tenkt å bare slakke undervantene, bytte de for så og stramme opp igjen de nye.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...