Jump to content

Hvining/ulyd i båten


Turbåt

Recommended Posts

Hei,

 

har funnet masse innlegg om dette temaet her på Båtplassen, men kan enda ikke med sikkerhet bestemme kilden til ulyden. Båten er en Nidelv 26 med VP TAMD31 (94hk). Av nytt(?) innenfor dette tema, kan jeg bidra med et bilde av klemhylsa og den oljesmurte pakkboksen i båten. Jeg tok bildet og annoterte for å få bestilt de rette simmer-ringene, ettersom Sleipner mente syngingen kunne komme fra pakkboksen.

 

Lyden inntreffer mellom 5-6 knop og mellom 1500-1600 omdreininger. Jeg vet ikke om det har noe å si, men ulyden virker for meg som om den kommer når båtens hastighet kommer opp i nevnte 5-6 knop. Med det mener jeg at at selv om jeg, fra stille, setter båten i gir fremover og mellom 1500-1600 omdreininger, så dukker ikke ulyden opp før båtens faktiske hastighet er oppe i 5-6 knop.

 

Noen av dere som kan gjette på hvor ulyden kommer fra?!? Til info så har jeg ikke endret noe på akselsystemet siden i fjor og i fjor hadde jeg ikke ulyden. Eneste bittelille sak er at jeg har pusset propellen for hånd med sandpapir for deretter å påføre et lag med sprittusj - for å hindre groe.

 

Ha ellers en herlig sommer på bøljan blå :-)

 

Her er bildet:

 

img_2770_web.jpg

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også opplevd hvining, så lenge du mener en svak hvining eller resonans lignende lyd ? Jeg hadde dette på en KMW With 2000DC (utenbords), Alicraft 740DC (innenbords) og i min nåværende båt, Kragerø 26 (innenbords). Lyden oppsto i et spesiellt fartsområde, evt. turtallsområde, forskjellig i hver båt.

 

Jeg tror ikke det er noen fare, med mindre mistanken dreies mot metall mot metall lyd, som gjerne er litt annerledes. Vanskelig å forklare, men så lenge den oppstår for så å forsvinne igjen, så tror jeg ikke det er noe problem, kun en resonans.

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Jeg har også hvining ved 5-6 knop. Snakket med Scand og diverse båtslipper. Alle sa at det var helt vanlig. Fikk tips om å file kanten på propellen. En sa til og med at jeg skulle ta en vinkelsliper og slipe kanten på propellen. Jeg tok forsiktig en fil og filte kanten slik at den ble litt skarpere. Det ble ikke helt borte, men med god vilje synes jeg det ble noe bedre.

Link to post
Share on other sites

Når du sier hvining er det første som faller meg inn propellsang. Men det rimer ikke med at lyden plutselig har kommet uten at propellen er byttet. Propellsang er en relativt klar tone, nesten litt resonant.

Det at det later til at båtens hastighet spiller inn høres mystisk ut, men kan indikere prop. sang.

 

Vet du om propellbladene er slipt for å motvirke sang?

Link to post
Share on other sites

Interessant dette med propellsang. Har selv en slik klar tone/synging ved enkelte lave hastigheter. En ørliten forandring i turtall fjerner lyden. For min egen del har jeg mistenkt at dette kom fra et slitt cutlesslager, men nå ble jeg mer i tvil.. Propellsangen må vel nødvendigvis oppstå på helt bestemte turtall og ikke rent tilfeldig?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde fast propell på vår i ca. 15 d. Det sang alvolig mye mellom 1800 og 2200 omdr. Byttet til foldeprop, ikke bare pga av dette. Men dette går selvfølgelig ikke for deg.

 

Uansett tror jeg kanskje slipingen som er gjordt, kan ha forårsaket dette. Er det mulighet, ville jeg fått noen til å sjekke opp

det.

 

Syngingen var helt j......

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi var plaget med dette på familiens Kragerø 26 for mange år siden. Uerfarne som vi var da trodde vi det var skjevhet i etter eller annet etter at vi hadde montert motor og alt i båten selv, men etter noe forskning kom vi tilfeldigvis til å gå i propellstrømmen til onkelen min og da forsvant det!! Ergo fant vi der og da ut at det var propellsang som vi fikk bort ved å file på propellen, da fikk vi også 100 o/min mer som var det vi trengte så snakk om flaks...!

 

Lykke til, du kan jo se om du får prøvd stuntet jeg nevnte så KAN det være du får avklart om det er propellsang... En heller dårlig sang, der er jeg helt enig med baatsmann... Grusomt å høre på...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For meg høres dette definitivt ut som propellsang. Vi har det i vår båt, diagnosen ble stilt da vi var på første testtur med båten ut fra fabrikken. Vi har bestemt oss for å leve med det, og her gjelder kanskje det samme som gjelder for øresus: Den beste behandlingen er å la være å bry seg om det!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Har også propell-sang, eller egenresonans, på min Merc 90/4-T påhengsmotor. Mellom 1250-1800rpm. Testet med en fortøyning til land, og da kom ikke lyden opp til 1400-1500rpm,

torde ikke mer. Siden så mange har dette problemet, og forhandler ikke har fikset det ( for kjent med det bør han være), indikerer forsøk på å selge oss ny(-e) propellere?

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...