Jump to content

Oppussingsprosjekt

drommedille

Recommended Posts

Etter å ha sett gjennom mange nydelige oppusnings prosjekt her på forumet var det endelig min tur til å ta fram skrape, skiftenøkkel og ikke minst sandpapir… :wink:

Har gått lenge og siklet på denne flotte bensindrevne tresnekken som har lagt i nabo nøstet i ti år og bare ventet på å få komme ut i solen. Båten er etter det jeg har forstått bygget i nordviken 5 min med båt fra Krokeide hvor jeg kommer fra...

dsc00806.jpg

Nå som jeg har fått klarsignal er det en del ting som må gjøres før jeg får den på sjø...

Første prioritering blir å få ryddet ut av den og vaske vekk støv og annen skitt. Dette er noe jeg ser fram til men det finnes ting som jeg ikke ser fullt så positivt på, bla det ene bordet som er løsnet helt bak. Bordet ligger som Nr 2 over kjølen og er kommet ca en cm ut, i tillegg er det en liten sprekk som fortsetter bakover ca en meter bakover. :nonod:

dsc00831.jpg

dsc00832.jpg

Roret er som du ser mildt sagt litt rustet og må nok skiftes ut (er dette noe som er enkelt å få tak i? :confused: )

Jeg har også planlagt å skifte lanternene til de litt mer originale i stedet for de som står på nå som er laget i plast...

Som dere ser på bildet så ser lakken fin ut, spesielt med tanke på at den har lagt der i nærmere ti år...

Jeg håper på at jeg slipper å pusse og lakke i år, og det skal holde med bunsmørning denne sesongen, dere som kan dette har vel kanskje en formening om dette?

Senere vil jeg prøve å sette inn noen små vanntette høytalere, men alt fra kabling batteri og høytalere skal sjules grundig.

Hadde blitt veldig glad for råd og forslag til hvordan jeg skal gå løs på dette! :smiley:

dsc00834.jpg

dsc00823.jpg

Hei og vellkomen til baatplassern :seeya:

Trebåter er ikke min sterke side, men den så flott ut og blir sikkert enda flottere! :smash:

Kjekt å se flere unge båtinteresserte som er villige til å jobbe litt, og ikke bare få alt fra far.. :lol::wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Når det gjelder puss, olje og lakk så er det viktigste at alt treverket er forseglet. Begynner du å bruke båten og har bart treverk enkelte steder, så vil misfarging oppstå ganske raskt. Min anbefaling er at du hvertfall metter alle bare områder med olje, og evt legger lakk på det. Helst bør du mattpusse alt over vannlinjen, olje bare områder og lakke alt med minimum ett strøk, helst to.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Hvis lakken er hel og fin, er det vel bare å legge den ut. Eventuelt slip ned på de områdene lakken er skadet, og gi et nytt strøk her. Flekking blir ikke veldig pent, men det funker for et år eller to.

Flott båt, lykke til.

PS: Men slike båter skal ikke ha stereo, de skal ha trekkspill eller sveivegrammofon. ;-)

Redigert av EiSvIn (see edit history)

Hei, og velkommen skal du være!

Båten er flott den! :yesnod: Men...jeg ville nok gjort som andre nevner og mattslipt den kjapt med en plansliper, oljet eventuelle steder hvor lakken helt er borte, for så å gi den et strøk med 50/50 tynner/lakk og minst et strøk med bar lakk på topp. (Regner med at du vil renskrape, olje og evt. lakke før neste sesong?). Den ser jo fin ut nå, men dette fordi den ligger tørt og fint innomhus...ute i regn, og fuktige omgivelser, så vil alle "bare" områder fort få en stygg farge - noe som vil ødelegge mye for utseende både i år og ikke minst til neste år.

Det løse bodet ser ut som det har sluppet i skips-spikerne mot kjølstokken? Her er det kanskje bare å slå inn noen nye på andre steder enn eksisterende? Eventuelt bruke rustfrie treskruer...

Og roret er vel ikke sikkert ødelagt...det blir utrolig mye rust av en mm., så jeg ville nok forsøkt å slipe bort all rusten for å se hva som er igjen...du blir sikkert positivt overasket.

Lykke til i alle fall...og følg opp med mye bilder..og ikke minst spør i vei om hva du vil...her på forumet er det kunnskap om det aller meste.

PS: Om du absolutt skal ha musikk i båten (wink)...så ser det alltid litt bedre ut om du får tak på en gammel, gammel radio fra Normende, Grundig eller lign. - du vet de med treverk rundt hele radioen. Mange av disse kan gå på 12 v. og da er du jo "nesten" tidsriktig (det er god lyd i mange av disse!).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Velkommen på BP!

Håper du hilder oss oppdatert på prosjektet ditt -> Masse bilder!.

PS: Om du absolutt skal ha musikk i båten (wink)...så ser det alltid litt bedre ut om du får tak på en gammel, gammel radio fra Normende, Grundig eller lign. - du vet de med treverk rundt hele radioen. Mange av disse kan gå på 12 v. og da er du jo "nesten" tidsriktig (det er god lyd i mange av disse!).

Jeg er enig med Vikers her. Ikke ødelegg denne nydelige båten :nono:

Takk for alle tilbakemeldinger^^.

Er fortsatt ikke min båt men jeg gjør mitt ytterste for å få den slik at jeg skal kunne starte med å jobbe allerede i begynnelsen av sommerferien...

Det løse bordet ser ut som det har sluppet i skips-spikerne mot kjølstokken? Her er det kanskje bare å slå inn noen nye på andre steder enn eksisterende? Eventuelt å bruke rustfrie treskruer...

En av bygdas båtbyggere tok en titt på den i helgen og kom fram til mye det samme som deg. Han foreslo å bruke to kraftige tvinner til å få det presset inn igjen, for deretter skifte ut spikrene (som kanskje var rustet av) med rustfrie skruer som settes inn der den gamle spikeren sto etter at disse er borret ut.

Det må også tettes, men der hadde jeg nok litt problemer med å forstå helt hvordan han mente at det skulle gjøres...

Litt pussing vil det nok bli ja, tar de stedene som jeg ser at trenger litt ekstra omsorg, vil vel kanskje konsentrere meg mest om det innvendige i år siden det var der den faktisk så verst ut.

Siden denne båten kun skal ligge ute noen få uker denne sesongen før den skal inn i eget nøst for klargjøring til neste sesong tror jeg at den ikke vil ta skade av og ikke få så omfattende behandling...

Har innsett dette med at å sette inn ett anlegg fort kan ødelegge "sjarmen" til en båt av denne typen, så jeg får vel enten ty til allsang, gitar eller kanskje noe trekkspillmusikk :yesnod:

Takk igjen for alle svar :flag:

Honduras du sier totalt feil desverre :lol: Jeg har samlet på gamle radioer en god stund. Og skal det være Tandberg er det TP radioene isåfall. Kurer ble laget fra 50 tallet og framover med rør i begynnelsen hvorhenn transistorer tok over. Har forøvrig en David Andersen reiseradio tilsalgs, men denne trenger 220v

Han foreslo å bruke to kraftige tvinner til å få det presset inn igjen, for deretter skifte ut spikrene (som kanskje var rustet av) med rustfrie skruer som settes inn der den gamle spikeren sto etter at disse er borret ut.

Bare husk på og ikke bruke senkeskruer når du skifter ut spiker på denne måten. Du risikerer og sprekke bordgangen akkurat i hullet i det du trekker til det lille siste som du mener må til. Bruk koppede/pan-hoder.

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...