Jump to content

Register og dieselpumpe Perkins 4.108


Alicraft21

Recommended Posts

Hei igjen...

 

Jeg har tidligere lagt inn flere innlegg her angående en Perkins 4.108 i en Risør 25 som ryker veldig mye.

Motor er overhalt, pumpe er overhalt og kjørt i benk/justert, dyser er overhalt og justert.

Båten går i ferskvann og motoren er direktekjølt. Den blir ikke for varm.

 

Ser det er en annen medlem her som har hatt akkurat samme problem som meg i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4028&st=60

 

Sitat:

 

Problemet er løst!

 

Som siste utvei vridde jeg tannhjulet i registeret til pumpen en tann i pumperetning. Når jeg skulle starte motoren etter dette startet den momentant med en gang uten noen gløding. Dette var andre saker! Første gang monterte jeg nøyaktig slik jeg tok den ut, men dette kan ha vært feil helt fra starten av ikke vet jeg? Den har alltid røkt litt helt fra jeg kjøpte den. Motoren går nå som en klokke og nesten ingen røyk av noe slag å se.

 

Det som bekymrer meg er at når pumpen kilte seg og faktisk knakk splinten som holdt akslingen til pumpen, kan noe annent ha forskøvet seg/knekt. Da tenker jeg på splint el. på noen av de andre tannhjulene i registeret.

 

Allikevel fungerer nå alt som det skal og jeg har ingen planer om å skru noe mere! Håper på fint vær fremover de 14 dagene som gjenstår av ferien Takker for all hjelp fra dette gode forumet!

 

 

Noen som har noen tro på dette?

Er i alle fall akkurat de samme symptomene (bortsett fra dieselpumpe havariet han hadde da)

 

Er ikke noen mekaniker, så er det noen som kan gi meg en detaljert beskrivelse steg for steg på hvordan gjøre/sjekke dette?

 

Må registerdeksel dermonteres?

Er dette mye jobb i såfall?

Eller kan dette gjøres uten så mye demontering?

 

Håper at dere har bra tilbakemeldinger og at dette fikser problemet

Link to post
Share on other sites

Nå er også motoren min i orden ;-)

 

Så vidt jeg har forstått har jeg gjort det samme som Fluor her på forumet som også har hatt samme problem med amme motor.

Siden jeg var litt usikker, tok jeg bare opp og prøvde slik han sa.

 

Tok av registerdekselet, tok av tannhjulet til dieselpumpa.

Vridde motoren mot normal retning (en tann), mens dieselpumpe stod stille.

Satte på igjen tannhjulet til dieselpumpa.

 

Da skal pumpa være en tann foran det den egentlig skal være på merket.

 

Starer mye lettere, går mye penere og ryker nesten ingenting.

Helt topp. Motoren går som en drøm.

 

Men skjønner ikke hvorfor jeg måtte gjøre dette.

Motoren røyk veldig mye når jeg kjøpte båten.

Deretter har motor vært helt demontert og overhalt av spesielverksted før de satte den sammen igjen.

Dieselpumpe har også blitt totaltoverhalt og justert i benk av annet spesialverksted.

Det samme med dyser.

 

Når alt var på plass igjen i båten, røyk den akkurat like mye som når jeg kjøpte den.

Alle tannhjul og alt er stillt inn etter boka.

 

Nå står jo den en tann feil i forhold til merkene.

Hvorfor skal det være sånn?

 

Er det fabrikk feil eller merke feil?

 

I alle fall nå virker alt og motoren går som ei klokke, så nå skal båten brukes.

Skal ikke skrues på en skrue til denne sesongen.

 

Det var innlegget og svaret på IM fra Fluort som gjorde at jeg fant en løsning.

Tusen takk for all hjelp og god sommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...