Jump to content

Mercury 150 2004 går dårlig


retbergen

Recommended Posts

Har i de senere uker slitt med en mercury som sitter på en Ibiza jeg kjøpte i våres. Motoren går tilsynelatende bra uten belastning men går dårlig med belastning. Max turtall under belastning er ca. 3800 rpm, mens den skal yte minst 5600 rpm.

Har bytta tennplugger og trigger coil som hadde morkne slitte kabler. Bensinpumpe er byttet med en nyoverhalt pumpe. Har sjekket fuel primeren (choke) med trutmunn (blåsetest) og den virker tett når den ikke er aktivert med tenningsnøkkel.

 

EDIT:Uten å ha hørt motoren gå normalt vil jeg si at det er mye pustelyd av motoren.

 

Motoren er en ren forgassermotor uten efi/optimax greier. Serienr 0T959672

 

Etter inspeksjon av de nye pluggene etter å ha kjørt 1 time med motoren avlslører at sylinder 4 til og med 6 har lysebrune forholdsvis tørre plugger mens plugger på syl 1 og 2 ser helt ubrukte ut men med litt rest av olje. Har sjekket at alle pluggene gir gnist og det gjør de.

 

Er konklusjonen så enkel at det MÅ mangle bensin til syl 1 og 2, altså at den øvre forgasseren er dårlig? Hvordan kan så dette forklares med at det var litt fukt på pluggene under inspeksjon?

 

Selger av båten ønsker at jeg tar den på henger og kjører Bergen - Oslo - Bergen for at han skal få fikset opp i problemene men jeg har så lang førsøkt å unngå dette.

 

Droll? :yesnod:

Redigert av retbergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du 100% sikker på at motoren kan oppnå 5600 med den propellen du har på ??, har du kjøpt båt/motor som ei pakke ??, har denne kombinasjonen oppnådd turtallet før ?? .

 

Er motoren original ??, ingen form for trimming ( reed ventiler ?, andre forgassere ?, fjernet luft inntak ?( du nevnte tydelig puste lyd ).

Hvor har motoren gått før, det skal byttes dyser etter hvor høyt over havet motoren går

 

Har ikke ikke mye peiling på V6n til Mercury, men det er et par ting du kan teste....

 

Hvis du har en liten løs tank ( med fersk bensin, eventuelt olje hvis blande systemet er fjernet ) kan du prøve denne for å utelukke feil på bensinsystemet i båten .

Hadde ikke skadet å sjekket ut forgasserne, gjerne en liten rens, da spesielt "high speed" dysene

 

( skal sitte under en messing sekskant bolt på forgasserens nedre del ( en på hver side ))

OBS ta en og en dyse, det er forskjellige dyser til hver forgasser/sylinder.

 

Du har WMV-16-(1/2/3) ?? ( ble levert med dysene du ser under , er til 0 > 760 meter over havet )

#1399-3794 MAIN FUEL JET (.074) STBD

#1395-6680 MAIN FUEL JET (.078) PORT TOP

#1399-3794 MAIN FUEL JET (.074) PORT CENTER/BOTTOM

 

Du har sjekket tenninga ??, alle stag går fritt??, ingen av de nye ledningene som hindrer bevegelsen ??

 

Litt ekstra lesestoff her .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En mulighet til

 

Ifra CDI sin feilsøkings guide

 

Engine will not rev beyond 3000-4000 RPM:

1. Connect an inductive Tachometer to all cylinders and try to isolate the problem. A single cylinder dropping fire

will likely be the switch box or ignition coil. All cylinders misfiring usually indicate a bad stator.

2. Connect a DVA meter to the stator’s blue wire and do a running test. The DVA voltage should jump up to well

over 200V and stabilize. A drop in voltage right before the problem occurs indicates a bad stator. (blue to

engine ground if the engine has a red stator kit installed).

3. Connect a DVA meter to the red wire. The DVA voltage should show a smooth climb in voltage and remain

high through the RPM range. A reading lower than the reading on the blue wire indicates a bad stator.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg er ikke 100% sikker da selger solgte stålpropellen separat og satte på en black max 19" stigning propell i stedet. 150 HK burde vel lett kunne dra rundt en 19"? Motoren har gått i Oslofjorden og skal ikke være trimmet. Jeg har ikke sjekket tenning eller kompresjon da jeg ikke har utstyr tilgjengelig for å sjekke dette. Alle stag går fritt. Forgasserene går til max åpning på max pådrag.

 

Skal skru ut dysene du snakker omå se om de er drit i dem. Bruker tannbørste dersom de er tett. Vil også forsøke en løs tank. Om ikke dette så skal jeg sjekke ut statoren å se at den har riktig resistans og utspenning.

 

Takk for hjelpen så langt Arne!

Redigert av retbergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er en ibiza 19 sport, ca 600 kg.

 

Skrudde ut high speed dysene for den øverste forgasseren i går. dysa til sylinder 2 hadde rusk i seg. Renset dysene og fyrte opp. Samme problem, men motoren gikk litt jevnere.

 

Når jeg gir full pinne fra stillestående faller turtallet. Må lure gassen opp forsiktig for å komme i plan.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Løsning:

 

Forgasser for sylinder 1 & 2 hadde feil da ventilen i forbindelse med flottøren hadde skrudd seg selv ut og hidret forgasseren i å få bensin inn i kammeret. Skrudde den fast og vips har jeg nå 5200 omdreininger.

 

Neste blir å justere forgassere og tenning da jeg har bytta triggerrcoil og motoren går ujevnt på lavt turtall og ryker litt samt at den bruker noe jævlig med bensin men det er kanskje normalt?

Redigert av retbergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsning:

 

Forgasser for sylinder 1 & 2 hadde feil da ventilen i forbindelse med flottøren hadde skrudd seg selv ut. Skrudde den fast og vips har jeg nå 5200 omdreininger.

 

Neste blir å justere forgassere og tenning da jeg har bytta triggerrcoil og motoren går ujevnt på lavt turtall og ryker litt samt at den bruker noe jævlig med bensin men det er kanskje normalt?

Burde sjekke de andre forgasserne i samme omgang....

 

Bensin forbruket kan nok høre sammen med feiljustering ja, men det gjør også hvilken propell du har, hvis du kun får 5200 på WOT ligger du 400 rpm for lavt...burde komme deg opp til 5600 .

 

Kan gjøres på flere måter:

  • Heise motoren opp ( pass på kjølevannet )
  • Mindre stigning på propell
  • Trimme opp motoren mere
  • ++

Hvilken farve er det på røyken ??, olje røyk er normalt da det er en 2-takter, kan eventuelt prøve andre typer olje.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har også sjekket forgasser til syl 3 & 4 og den så meget bra ut men plukket og rensa den alikevel med whitesprit og trykkluft. nederste forgasser har jeg ikke tatt ennå, ei heller har jeg sett på pluggene nå etter at motoren går høvelig greit så jeg er litt spent på dem.

Skal også verifisere propellen og se hvilken stigning det er. lurer på om selgeren snakket om 19 tommmer stigning (noe jeg mener ikke er mye på 150 hester, 19 fot 600 kg skrog).

Stammen på motoren er en XXL stamme og motoren er festet så høyt som overhode mulig. Jeg skal ikke trimme mye ut fra normal før det er vanvittig mye sprut opp i luften bak der. trimmer jeg nesen på båten ned og gir mer enn halv gass så skjener båten (plutselig) ned til babord side på en utrygg måte men kommer seg raskt når gassen lettes. På full gass og riktig trim har hekken noen ganger en tendens til å danse eller litt fra side til side noe som også er guffent.

 

Røyken er grå og meget tett. Holdt på å svime av når jeg dorget ;) Er vel kanskje ikke motoren for dorging da men var veldig sugen på å få sjøørret.

 

Ved å trimme motoren ubrukelig mye opp eller i fri får jeg lett 5600+ i turtall.

 

Er overbevist om at noe fremdeles er gale da jeg synes at jeg skulle klare 5600 omdr så jeg går på i denne rekkefølgen:

 

stille tenning for WOT

sjekke plugger

plukke nederste forgasser og rense

lese av nummer på propell og finne ut stigning

når jeg får båten opp skal jeg måle posisjon til kavitasjonsplaten mot kjølen.

 

Når andre usikkerheter er borte blir det å teste forskjellige propeller som er optimal med hensyn til den lange stammen og problemene med dansing (normaltrim) og skjening til babord med nesen nedtrimmet.

 

 

Kjøper du bruktbåt har du ikke fritidsproblemer :o

 

takk for hjelpen så langt, droll orakel!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte du motor/båt sammen eller motoren separat? Vet ikke hva slags stammelengde Ibizaen skal ha, men dersom du har XL og den skal ha L, så kan sikkert propellen være for lavt.

Symptomer på for lav montering passer jo bra på det du opplever, med lavt turtall, vannsprut og litt merkelige kjøreegenskaper.

 

Muligens en ide å montere en lift, manuell eller hyd. for å få løftet motoren nok opp uten å bygge opp hekken..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten og motoren ble kjøpt sammen i vår. Tidligere eier spleiset båt og motor året før. Problemet jeg sitter med er at han fjernet stålpropellen og solgte den separat før han solgte båten med en gammel alu prop uten å teste. dermed har jeg ikke referansegrunnlag for hva jeg gjør.

 

Greit å få høre at tendensene kan være for lav propell. Det blir spennende å se. propell type kan vel også virke inn?

Redigert av retbergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...