Jump to content

Autopiloten som brast (Raymarine)

"Mathilde"

Recommended Posts

På en rolig og stille dag skjedde det helt utrolige at drivenheten på min autopilot (st4000+) plutselig bare falt sammen rundt rattet. Den var ikke en gang i bruk ??? Da jeg sjekket viste det seg at det var to tretthetsbrudd inne i "hjulet", som gjorde at delene bare falt fra hverandre. Det spratt kuler fra lageret(?) rundt i cocpiten......ja jeg satt noen sekunder bare å stirret. Er dette mulig?? Etter fire år med kun beskjedent bruk. Dette blir for dårlig.

Edited by "Mathilde" (see edit history)

Min Autohelm ST4000W har virket upåklagelig siden jeg kjøpte den i -93 bortsett fra at jeg måtte skifte drivmotoren som kun kostet meg et par hundrelapper for noen få år siden. Meget pålitelig produkt og ypperlig service hos leverandøren!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Velkommen i klubben.

Min ST2000 tåler ikke vann. Regner det, må jeg pakke den inn i en bærepose.

Ser ut til at de liker seg best på jordet i Østfold.

Noe lignende har skjedd hos meg også. Har også ST4000+ og samme båt som deg.

Min er festet med kun 3 braketter til eikene og jeg syntes de er litt rart plassert for å ha jevn belastning på hjulet.

De er montert i pos. "Kl. 9, 12 og 3" savner liksom en 4. i pos. kl. 6

De jeg kjøpte båten og var på vei nedover Oslofjorden kom jeg til å titte ned på dørken - og der lå det to stk. braketter og 4 skruer.

Jeg fikk skrudd dem på plass der de hørte hjemme og det har holdt lenge.

Så i pinsen under seilas i litt sjø koplet klutsjen seg ut av seg selv.

Jeg la merke til at det var blitt en åpning mellom de to delene av hjulet, som bare øket.

Jeg fikk satt tingene på plass etter hvert og selvstyringen har funket etterpå, selv om jeg ikke har tørt å belaste den noe særlig.

Har på blokka å demontere den å se hva som kan være feil.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Da er ny drivenhet anskaffet. Den monteres i kveld. Skal på en lengre tur i morgen.

Forresten: Noen som vet om autopiloten nå må kalibreres på nytt??

Har nå fått vita via Bellamarin at kalibrering IKKE skal være nødvendig.

Forøvrig er jeg enig med det Geir T skriver tidligere i denne tråden, at det liksom mangler et feste til rattet i posisjon "kl. 6.". Kommer derfor til å bestille et ekstra feste. Dessuten lurer jeg litt på om kransen kan ha blitt dratt til for stramt. Så at det var små sprekkdannelser rundt skruehullene (mutterdelen) i den sorte ringen flere steder. Det var forøvrig ved et slik skruehull at ringen hadde delt seg.

Jeg tørr vel ikke kommentere dette en gang, sist jeg kom med litt kritikk av kvaliteten på Raymarine fikk jeg passet påskrevet så det holdt.....

Og jeg som i dag sender bestillingen på autopilot fra Raymarine ... :headbang: ber vel om problemer da vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832