Jump to content

GPS og windows vista

boort

Recommended Posts

Har kjøpt ny bærbar pc.

Den er ikke oppsatt med com porter.For kart programet spør etter com 3.

Etter som jeg forstår så er ikke nye maskiner oppsatt med com porter lenger.Det er gammeldag.Alt skal gå via usb.

Fins det noe program som får maskin til og tro at den har com porter?

Pcen er kjøpt gjennom jobben.Hadde jeg hvist at det ikke var com porter så hadde jeg kjøpt en gammel pc.

Men skulle hvere lur og kjøpe helt ny.Nå er pc her og hvis det er mulig og gjøre noe på en enkel måte så beholder jeg den.

quote.gif
Har kjøpt ny bærbar pc.
Den er ikke oppsatt med com porter.For kart programet spør etter com 3.
Etter som jeg forstår så er ikke nye maskiner oppsatt med com porter lenger.Det er gammeldag.Alt skal gå via usb.
Fins det noe program som får maskin til og tro at den har com porter?
Pcen er kjøpt gjennom jobben.Hadde jeg hvist at det ikke var com porter så hadde jeg kjøpt en gammel pc.
Men skulle hvere lur og kjøpe helt ny.Nå er pc her og hvis det er mulig og gjøre noe på en enkel måte så beholder jeg den.

Kjøp en Serie til USB adapter - som vist i linken i innlegget ovenfor. Det er en kort kabel med USB plugg i ene og serieport(COM port) i andre.
Det er med en CD med programvare der du selv angir hva COM porten skal hete.
Du får disse for 2-300 kroner på en hvilken som helst databutikk.

Geir :seeya: Edited by Ingar (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Da får jeg et problem .Det er mulig at jeg er litt uklar om hva jeg mener.Anntenen er fra clas olhson.

Den er med usb kontakt.Da må jeg ha en overgang fra com porten til usb igjen.For at karetprogramet skal funke så må jeg ha com 3 i enhetsbehandlingen.

Når Gpsen blir installert er den på en comport, se under enhetsbehandlingen vilken comport den ligger på dette har ikke noe med hardware\pc å gjøre:wink:

Jeg kjenner ikke godt nok til Vista. Men det kan være at du kan få nyttig informasjon ved først å installere medfølgende drivere til GPSen og deretter utføre følgende:

1. Velg "My computer" med høyre musetast

2. Velg "properties"

3. Velg "Hardware"

4. Velg "Device manager"

5. Observer endringer som skjer på enheten Ports (com & LPT) når GPSenheten tas inn og ut av USB porten. Dette gir noen ganger opplysning om hvilken com port du skal angi i programmet.

Jeg vet forøvrig ikke hvor mange kartplotterprogrammer som er tilpasset Vista.

Og skulle det bli total krise, kan du kjøpe GPSGate, kjøre innsignalet fra GPS-en til det og opprette en virtuell komport i GPSGate som sender signalet videre i riktig format. Det funker iallfall på C-Map, har jeg hørt. For øvrig mener jeg at Windows Vista bør ødelegges. (Den med litt klassisk dannelse tok den! Hvilken oldtidsby?) Jeg avskyr det operativsystemet og kommer til å holde alle mine PC-er på XP fram til det enten gror mose på meg eller det kommer noe nytt fra M$ som ikke bare er beregnet på fullstendige pc-nybegynnere!

Edited by Mastiff (see edit history)

Nå har jeg fått det til og virke.

Det som er litt rart er at i enhetsbehandling på min bærbare maskin som har vista så kan du ikke se Porter(COM og LPT).

På min stasjonære så kan jeg se Portene.Maskin har XP Home Edition.

Brukte innstalasjonsplaten til GPSen men den ville ikke ta den.Kopierte driverfilen inn i windows system 32.(ser2pl.sys)

Satt i gps anntenen i en usb port og fikk meldingen ukjent enhet og ved hjelp av nettsøket som maskin gjorde så ble den godtatt.

Når anntenen sitter i så kan jeg se Porter(COM og LPT).Drar jeg ut anntenen så forsvinner det.

Når jeg da går inn på egenskaper på porter så kan jeg velge hva porten skal hete og da blir det selfølgelig COM 3.

Vet ikke om kopieringen til system 32 har noe og si.

Clas Ohlson GPS Haicom HI-204E.

Fredag så blir det en helgetur til Koster.

Jeg har utført mange langtidsregistreringer med kombinasjonen GPS Haicom HI-204E og programmet SA Watch, og hos meg viser registreringen svært stabile posisjonsbestemmelser. Huset ligger faktisk ganske rolig på fjellgrunn 120 moh.