Jump to content

Kostnader ved import av båt fra Sverige


Enzo

Recommended Posts

Denne båten ligger i Sverige.

 

Hvordan finner man ut hva man må betale i toll og avgifter på denne båten ?

 

Får man igjen svensk moms eller må man beregne 25% Norsk moms på kjøpsprisen uten å kunne trekke Svensk moms ?

 

 

Edit:

Den ligger i Kroatsia ser jeg men la oss si at den var privateid i Sverige

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at du må betale mva. på kjøpsb eløpet og transportkostnaden(reiseutgifter for å hente båten på egen kjøt) + HK avgift. Du får ikke refundert svensk mva. For å finne ut sikkert kan du sende en mail til toll og avgiftsdirektoratet. Adr. finner du på hjemmesiden deres.

J

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Ok så da snakker vi om

 

Moms 25% på kjøpsbeløpet.

HK avgift.

Ikke noen annen form for toll ?

 

Reiseutgifter er jo lik null ved kjøp i Sverige.

 

Er nok ikke direkte lønnsomt men det kan jo være at man en gang kunne være er ute etter en båt man ikke klarer å finne i Norge og da kan man jo se til Sverige.

Finnes f.eks mange fler Hallberg Rassy , najad og sweden yachts der enn her i landet

Link to post
Share on other sites

Ved import av båt (uansett hvor du importerer den fra) gjelder følgene:

 

*Om det har blitt betalt MVA for båten i "hjemlandet" (der du importerer den fra) så får du ikke igjen denne.

 

Regnestykket blir som følger:

 

Båtpris

+evt. frakt (husk at du skal betale norsk MVA også for fraktkostnadene)

+HK avgift (140 kroner pr. hk - denne skal du OGSÅ betale MVA for)

= Sum

+25% mva

= Totale kostnader

 

Blir skjeldent direkte billig....

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

Alder har ikke noe å si for import. Har i grunn aldri noe å si for mva. Selv på biler må du betale MVA for bilen. Men ekstra avgifter blir redusert så lenge det er veteran. På båt er den ingen ekstra avgifter å redusere....

 

Det skal også tolles for bensinen/drivstoff i tankene faktisk. Dvs. at du bør dra den over grensa med tom tank, ellers blir det noe dyrere literpris, selvom de fleste sikkert ser bort fra dette.

Link to post
Share on other sites

Alder har ikke noe å si for import. Har i grunn aldri noe å si for mva. Selv på biler må du betale MVA for bilen. Men ekstra avgifter blir redusert så lenge det er veteran. På båt er den ingen ekstra avgifter å redusere....

 

Det skal også tolles for bensinen/drivstoff i tankene faktisk. Dvs. at du bør dra den over grensa med tom tank, ellers blir det noe dyrere literpris, selvom de fleste sikkert ser bort fra dette.

 

Hva om den kalles verneverdig ?

 

Finnes det smutthull ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det eneste smutthullet her - og det er i grunen ikke så rent lite - er om du importerer båt som er over 15 meter (50 fot).

 

Da slipper du faktisk unna UTEN avgifter av noe slag !!

 

Ikke HK avgift, og heller ikke MVA.

 

Eneste "downside" er at båten MÅ registreres i NIS, og du må ha Kystskippersertifikat for å kjøre den. Men det skulle vel være overkommelig for de fleste..

 

Big is beutiful :smiley:

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

Det eneste smutthullet her - og det er i grunen ikke så rent lite - er om du importerer båt som er over 15 meter (50 fot).

 

Da slipper du faktisk unna UTEN avgifter av noe slag !!

 

Ikke HK avgift, og heller ikke MVA.

 

Eneste "downside" er at båten MÅ registreres i NIS, og du må ha Kystskippersertifikat for å kjøre den. Men det skulle vel være overkommelig for de fleste..

 

Big is beutiful :smiley:

 

Lystbåtskipper sertifikat holder. for båter opp til 50brt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Henger meg på en artig tråd og har følgende spørsmål.

 

Hva hvis man finner en båt uten motor???

Hva da?

 

Eller hvis man tar ut motor før frakt til Norge, slipper man da unna HK avgift?

 

Jeg er uviten og spør derfor dumme spørsmål... :confused:

Link to post
Share on other sites

Henger meg på en artig tråd og har følgende spørsmål.

 

Hva hvis man finner en båt uten motor???

Hva da?

 

Eller hvis man tar ut motor før frakt til Norge, slipper man da unna HK avgift?

 

Jeg er uviten og spør derfor dumme spørsmål... :confused:

 

 

Ja

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Eneste "downside" er at båten MÅ registreres i NIS, og du må ha Kystskippersertifikat for å kjøre den. Men det skulle vel være overkommelig for de fleste..

 

Big is beutiful :smiley:

 

Hvilke årlige utgifter er der ved å være regist. i NIS ? hvis noen ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det eneste smutthullet her - og det er i grunen ikke så rent lite - er om du importerer båt som er over 15 meter (50 fot).

 

Da slipper du faktisk unna UTEN avgifter av noe slag !!

 

Ikke HK avgift, og heller ikke MVA.

 

Eneste "downside" er at båten MÅ registreres i NIS, og du må ha Kystskippersertifikat for å kjøre den. Men det skulle vel være overkommelig for de fleste..

Er du sikker på dette? Kjenner en som importerte en båt på 54 fot, og han måtte momse den inn i Norge (EU båt).

Får du registrert den i NIS (Norsk Internasjonalt Skipsregister) uten at den er norsk først da? Har du en konkret regel å henvise til fra tollerne som frikjenner båter registert i NIS? Hva da med båter mindre enn 15m i NIS?

 

Og strengt tatt, kystskippersertifikatet, burde ikke ha noe som helst med tolling å gjøre. Du må pr. lov ha D5L minimum for å føre båt over 15m uansett, uavhengig om den er i NIS/NOR eller ikke.

Link to post
Share on other sites

meste er riktig hva gutta sier, men slipper ikke unna momsen på båter fordi om de er over 50 fot.

Europa ikke spesielt billig , Euro er høy og det hjelper ikke på saken heller, men dollar derimot er billig...

 

en annen sak er at det kan stares ett selskap som driver med utleie av båter og kan få igjen momsen slik , ikke alle selskap som går med overskudd heller...

Link to post
Share on other sites

Var for et par år siden i kontakt med toll i forb. med import av båt, og de opplyste om følgende:

 

Skip med miste lengde 15 meter og over er fritatt for mva jfr merverdiavgiftsloven § 63.

 

HK avgiften gis det fritak fra om skipet skal benyttes helt eller delvis i næring.

 

MAO man oppretter et firma og tar på seg noen charter-oppdrag i året. Sist jeg sjekket var krav minste årlige omsetning 36 000.

 

Nå er som sagt dette et par år siden, og det er fullt mulig at dette smutthullet har blitt tettet...

 

Lav dollarkurs gjør at båter fra USA er svært gunstige nå, men også båter fra "skatteøyene" Jersey og Guernsey i den engelske kanal kan være gunstig.

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...